2013-10-19, 23:15
Medlem
Hur skulle er vikinganation se ut om ni var kung över tusentals vikingar på 900-talet. Med allt grannvåld osv inkluderat.
Hur skulle pengarna se ut?
Hur skulle lagarna se ut?
Skulle vanligt folk ens veta om lagarna?
Hur ser kvinnors rättigheter ut?
Skulle vem som helst få flytta till ditt territorium?
Skulle folket i ditt territorium få byta ledare till någon granne?
Skulle ni våga på er att kliva ned från tronen för att skapa ett statlöst samhälle?
Skulle ni våga beväpna alla innvånare med vapen, även med hotet de skulle utgöra mot er personligen?
Skulle det finnas en krigarklass?
Skulle ni skapa medborgarskap?

Skriver fler frågor om jag kommer på.

Är väldigt intresserad av hur ni skulle skapa ett samhälle som fungerade på vikingatiden (eller tidigare eller lite senare) med tanke på allt våld som föregick på den tiden. Invaderande stammar , släktvåld och konflikter till regelrätta storkrig med stora allianser på båda sidor man var tvungen att ta ställning till. Hur skulle erat samhälle/medborgare lyckas navigera i denna våldsamma tidsålder utan stat och militär egentligen?
Citera
2013-10-19, 23:24
Medlem
Jeffry122s avatar
Jag skulle skicka varenda en jävel runt jorden och sagt åt dem att slakta varje troende* man/kvinna(barn) och bränna och förstöra allt som har med skiten att göra.

*=Gud 1.0, 2.0 och 3.0
Senast redigerad av Jeffry122 2013-10-19 kl. 23:30.
Citera
2013-10-19, 23:43
Medlem
lazydogmics avatar
Alla skulle få göra som de ville.
Som tex PlyshBjörn

http://www.youtube.com/watch?v=YWKQsEwquJk
Citera
2013-10-19, 23:52
Medlem
kaffies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffry122
Jag skulle skicka varenda en jävel runt jorden och sagt åt dem att slakta varje troende* man/kvinna(barn) och bränna och förstöra allt som har med skiten att göra.

*=Gud 1.0, 2.0 och 3.0

Med andra ord hade du velat utrota hela jordens befolkning och förgöra alla rester av den. Kul politiskt mål!
Citera
2013-10-20, 00:09
Medlem
Holisistics avatar
Jag hade samlat in höga skatter för att skapa en stark arme som varje vapenför man varit tvungen att ingå i. Sedan hade jag ägnat mig åt att plundra närliggande nationer och sätta skräck i mina fiender för att undvika attacker mot mitt rike.

Givetvis skulle inte vem som helst få flytta in, fiender finns överallt.

Kvinnor skulle ha rättigheter men givtevis inget politisk inflytande.
Citera
2013-10-20, 00:48
Medlem
Jeffry122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffie
Med andra ord hade du velat utrota hela jordens befolkning och förgöra alla rester av den. Kul politiskt mål!

Nej jag hade velat att 4% fick leva faktiskt men vad har det med det att göra?
Citera
2013-10-20, 06:14
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xipsor
Hur skulle er vikinganation se ut om ni var kung över tusentals vikingar på 900-talet. Med allt grannvåld osv inkluderat.
Hur skulle pengarna se ut?
Hur skulle lagarna se ut?
Skulle vanligt folk ens veta om lagarna?
Hur ser kvinnors rättigheter ut?
Skulle vem som helst få flytta till ditt territorium?
Skulle folket i ditt territorium få byta ledare till någon granne?
Skulle ni våga på er att kliva ned från tronen för att skapa ett statlöst samhälle?
Skulle ni våga beväpna alla innvånare med vapen, även med hotet de skulle utgöra mot er personligen?
Skulle det finnas en krigarklass?
Skulle ni skapa medborgarskap?

Skriver fler frågor om jag kommer på.

Är väldigt intresserad av hur ni skulle skapa ett samhälle som fungerade på vikingatiden (eller tidigare eller lite senare) med tanke på allt våld som föregick på den tiden. Invaderande stammar , släktvåld och konflikter till regelrätta storkrig med stora allianser på båda sidor man var tvungen att ta ställning till. Hur skulle erat samhälle/medborgare lyckas navigera i denna våldsamma tidsålder utan stat och militär egentligen?

Utan stat och militär, skulle det vara så våldsamt? Kanske inte. Troligen inte.

Jag skulle säga "från och med nu finms imga lagar som påtvingas er uppifrån, ni får komma överens sinsemellan ändå. " sen skulle jag skaffa ett harem av unga tjejer, sen skulle jag abdikera.

This post brought to you by Flor de Caña, Nicaraguan rum.

Seriously, vikingatiden var skitlänge sen, den är ointressant nu. Nu har vi internet, det betyder otroligt mycket för ett eventuellt ststlöst samhälle. Global kommunikation. Alla kan köpa/sälja med varann. Bort med alla gränser så ordnar sig det mesta tror jsg.
Citera
2013-10-20, 08:39
Medlem
sommarlovs avatar
Alla avvikande skulle upphöjas till ideal.
Tex. homosexuella och skrälingar.

Ungefär som idag alltså...

(Skrälingar var nordbornas namn på ursprungsbefolkningen, troligen indianer)
Citera
2013-10-21, 00:43
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
......

.....med tanke på allt våld som föregick på den tiden. Invaderande stammar , släktvåld och konflikter till regelrätta storkrig med stora allianser på båda sidor man var tvungen att ta ställning till. Hur skulle erat samhälle/medborgare lyckas navigera i denna våldsamma tidsålder utan stat och militär egentligen?

Hur våldsamt var det egentligen på vikingatiden? Hur stor andel av befolkningen dog av våld på den tiden? Du och många förutsätter att det var mycket våld. Att de (fåtal) som gav sig ut på rövarstråt (gick i viking) råkade ut för våld är givet. Men alla som bara var på sina gårdar och skötte djur och odlade - hur mycket våld var de egentligen utsatta för?
Citera
2013-10-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Hur våldsamt var det egentligen på vikingatiden? Hur stor andel av befolkningen dog av våld på den tiden? Du och många förutsätter att det var mycket våld. Att de (fåtal) som gav sig ut på rövarstråt (gick i viking) råkade ut för våld är givet. Men alla som bara var på sina gårdar och skötte djur och odlade - hur mycket våld var de egentligen utsatta för?

Bara att titta på Tv serien "Vikings" för att se vikingar med spjut, svärd och yxa innanför skinnjackan och tanto knivar stoppade i stövlarna i lätt mundering redo att gå till attack mot vem som helst. Det var nog ganska våldsamma skärmytslingar mellan de olika kungarna och jarlarna om land och byar och resurser.
Citera
2013-10-26, 20:46
Medlem
Citat:
Bara att titta på Tv serien "Vikings" för att se vikingar med spjut, svärd och yxa innanför skinnjackan och tanto knivar stoppade i stövlarna i lätt mundering redo att gå till attack mot vem som helst. Det var nog ganska våldsamma skärmytslingar mellan de olika kungarna och jarlarna om land och byar och resurser.

Tur att du inte skrev det på Historiedelen i forumet. "Vikings" är starkt kritiserat av historiker som sanningsenlig, jag har också väldigt svårt att se att det var så. Även om jag följer serien och tycker den är asbra och så, så är den verkligen ingen bra källa.
Hur vikingarna var mot varandra är lite svårt att veta, vad vi vet så var alla fria män verkligen fria. Småkungens makt byggde på böndernas välvilja.
Inget tyder väl på att de inte var "grymma" under sina räder, men jarlens makt är verkligen överskattad i serien.

Jag hade förbjudit träldom. Grundat några städer här kring mina trakter under min tid som jarl. Dock skulle varje gård ha rösträtt och jarlen fungera som president i riket. Det skulle vara decentralt styrt från häraderna där alla har rösträtt.
Senast redigerad av Arvingen 2013-10-26 kl. 20:50.
Citera
2013-11-02, 14:27
Medlem
Jag skulle ha lagstiftat om att alla vikingar ovillkorligen måste ha horn på sina hjälmar. Av gravfynden att döma slarvades det rejält med den detaljen under vikingatiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in