Citat:
Ursprungligen postat av
Xipsor
Hur skulle er vikinganation se ut om ni var kung över tusentals vikingar på 900-talet. Med allt grannvåld osv inkluderat.
Hur skulle pengarna se ut?
Hur skulle lagarna se ut?
Skulle vanligt folk ens veta om lagarna?
Hur ser kvinnors rättigheter ut?
Skulle vem som helst få flytta till ditt territorium?
Skulle folket i ditt territorium få byta ledare till någon granne?
Skulle ni våga på er att kliva ned från tronen för att skapa ett statlöst samhälle?
Skulle ni våga beväpna alla innvånare med vapen, även med hotet de skulle utgöra mot er personligen?
Skulle det finnas en krigarklass?
Skulle ni skapa medborgarskap?
Skriver fler frågor om jag kommer på.
Är väldigt intresserad av hur ni skulle skapa ett samhälle som fungerade på vikingatiden (eller tidigare eller lite senare) med tanke på allt våld som föregick på den tiden. Invaderande stammar , släktvåld och konflikter till regelrätta storkrig med stora allianser på båda sidor man var tvungen att ta ställning till. Hur skulle erat samhälle/medborgare lyckas navigera i denna våldsamma tidsålder utan stat och militär egentligen?
Utan stat och militär, skulle det vara så våldsamt? Kanske inte. Troligen inte.
Jag skulle säga "från och med nu finms imga lagar som påtvingas er uppifrån, ni får komma överens sinsemellan ändå. " sen skulle jag skaffa ett harem av unga tjejer, sen skulle jag abdikera.
This post brought to you by Flor de Caña, Nicaraguan rum.
Seriously, vikingatiden var skitlänge sen, den är ointressant nu. Nu har vi internet, det betyder otroligt mycket för ett eventuellt ststlöst samhälle. Global kommunikation. Alla kan köpa/sälja med varann. Bort med alla gränser så ordnar sig det mesta tror jsg.