Citat:
Kontakta psykkliniken.
Men om du nu tycker att du är för smal, så kan du ju faktiskt göra något åt det. Vad sägs om att styrketräna och äta mer? Visst är överdriven fixering vid sitt yttre psykiskt ohälsosamt, men jag ser inget fel i att snygga till sin kropp på ett naturligt och hälsosamt sätt (utan steroider, skönhetsoperationer eller annat skit). På bland annat Flashbacks delforum "Träning, kost och kosttillskott" finns det gott om nyttig information.
Men om du nu tycker att du är för smal, så kan du ju faktiskt göra något åt det. Vad sägs om att styrketräna och äta mer? Visst är överdriven fixering vid sitt yttre psykiskt ohälsosamt, men jag ser inget fel i att snygga till sin kropp på ett naturligt och hälsosamt sätt (utan steroider, skönhetsoperationer eller annat skit). På bland annat Flashbacks delforum "Träning, kost och kosttillskott" finns det gott om nyttig information.

Visst kan träning vara väldigt bra för en person med BDD, men man måste vara väldigt försiktig med hur man förhåller sig till den. Så kallad "bigorexia" är vanligt hos män med BDD: http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_dysmorphia
Många fortsätter att känna sig spinkiga hur stora de än blir, eller så inbillar de sig andra fel med deras kroppar. Tvångstankarna/handlingarna kan bli så starka att man söker sig till desperata åtgärder för att försöka lindra ångesten. Folk har förstört sina kroppar genom att träna flera timmar om dagen och slita ut sig, prova extrema dieter, experimentera med doping eller pumpa in olja och annat skit i kroppen.
Det var när jag var som mest muskulös som jag kände mig spinkigast, även om jag aldrig lät det gå så långt i mitt fall tack och lov. Mina tips är att man fokuserar på andra mål i sin träning än utseende. Genom att t.ex. försöka bli starkare, få bättre kondition, börja med någon sport etc. Enligt mina erfarenheter kan BDD förändras med tiden. Det är lätt att inbilla sig nya defekter. Därför ska man försöka undvika att tänka så mycket på utseende. Och man ska framförallt göra allt man kan för att få bra professionell hjälp. Det är en väldigt allvarlig sjukdom som orsakar oerhört lidande och tyvärr leder till självmord i många fall.