2013-10-19, 14:27
Medlem
526s avatar
OSX 9 närmar sig och antar att vi är många som kommer att passa på att göra en helt ny fräsch installation.

Så hur gör man det bäst? Att göra en TimeMachine kopia av hela systemet är inte ett alternativ.
Har kollat på olika backup program, men inget passar tycker jag.
Upplever det svårt att göra backup på alla typer av filer som tex alla sparade nätverk, lösenorden, mailen, olika konton och audio-plugins och mycket annat.

Finns det något superduper program för det?
Kan man plocka ur den typen av filer från en TM backup?
Hur gör ni?
Citera
2013-10-19, 14:52
Medlem
Aireess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
OSX 9 närmar sig och antar att vi är många som kommer att passa på att göra en helt ny fräsch installation.

Så hur gör man det bäst? Att göra en TimeMachine kopia av hela systemet är inte ett alternativ.
Upplever det svårt att göra backup på alla typer av filer som tex alla sparade nätverk, lösenorden, mailen, olika konton och audio-plugins och mycket annat.

Hur gör ni?

Varför kan du inte använda TimeMachine för?

Airees.
Citera
2013-10-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526

Hur gör ni?
När jag skaffade 10.8 klonade jag min Mac (som hade 10.6) med programmet Superduper. Jag gjorde sedan en ren installation av 10.8 via USB-metoden. Till slut återställde jag alla mina filer manuellt genom att helt enkelt dra och släppa mappar från Superduper-klonen. Detta var för det mesta "vanliga" filer som filmer och dokument, men du kan givetvis använda klonen för att återställa inställningar och lösenord också.

Du säger att du kollat på olika backup-progam, och då antar jag att du även kollat på Superduper. Vad är det med programmet som inte passar?
Citera
2013-10-19, 17:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
När jag skaffade 10.8 klonade jag min Mac (som hade 10.6) med programmet Superduper. Jag gjorde sedan en ren installation av 10.8 via USB-metoden. Till slut återställde jag alla mina filer manuellt genom att helt enkelt dra och släppa mappar från Superduper-klonen. Detta var för det mesta "vanliga" filer som filmer och dokument, men du kan givetvis använda klonen för att återställa inställningar och lösenord också.

Du säger att du kollat på olika backup-progam, och då antar jag att du även kollat på Superduper. Vad är det med programmet som inte passar?
Kul att programmet heter just Superduper när jag frågade om det finns något program som är "superduper".
Citera
2013-10-19, 18:04
Medlem
towbs avatar
Installerade Mavericks här om dagen. Har så pass ordning och reda på allt att jag inte behövde mer backup än att dra och släppa lite filer till en annan disk. Inte för att det hjälper dig men va fan, man måste ju få snacka av sig ibland
Citera
2013-10-19, 19:45
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Installerade Mavericks här om dagen. Har så pass ordning och reda på allt att jag inte behövde mer backup än att dra och släppa lite filer till en annan disk. Inte för att det hjälper dig men va fan, man måste ju få snacka av sig ibland
Ja det är klart att det går att kopiera alla filer man vill ha. Men det är ju ett jävla skitjobb. Jag är mycket lat (när det gäller datorer iaf), samtidigt som jag vill ha mycket (gratis).
Dessutom vet jag inte var man hittar filen med nätverken.
Citera
2013-10-19, 22:14
Medlem
towbs avatar
Varför ville du inte använda time machine? Verkar som att man kan föra över bland annat nätverksinställningar med det. Skippa mapparna med alla gratisgrejer i så behöver du inte ta backup av allt onödigt.

Nedre halvan: http://support.apple.com/kb/PH11275?viewlocale=sv_SE
Citera
2013-10-19, 22:30
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Varför ville du inte använda time machine? Verkar som att man kan föra över bland annat nätverksinställningar med det. Skippa mapparna med alla gratisgrejer i så behöver du inte ta backup av allt onödigt.

Nedre halvan: http://support.apple.com/kb/PH11275?viewlocale=sv_SE
Ah se där Bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in