• 1
  • 2
2013-10-20, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ramrod
Man får kolla på Betalningsanmärkning och det är väldigt svårt att utläsa vad som gäller. Det är olika beroende på vem som kräver pengar och för vad. Är det ett kommunalt gym så kan det bli betalningsföreläggande direkt men är det ett privat gym så blir det tydligen inte det.

Som jag uppfattat det så blir det ett betalningsföreläggande direkt om staten eller kommunen står bakom kravet men inte om det kommer från en privat aktör. Men när jag själv råkade ut för ett liknande fall var kravet från ett inkassobolag men i och för sig hade dom övertagit ärendet från ett privat bostadsbolag som hade köpt ett kommunalt bolag som hade det ursprungliga kravet.

Av kronofogden fick jag då rådet att inte betala och överklaga fallet för att undvika betalningsanmärkning. Och jag slapp betalningsanmärkning men blev "dömd" att betala.

Du kan även bestrida betalningsföreläggandet ja. MEN det är ganska pointless om man vet att det är en giltig fordran det enda man då gör är att fördröja handläggningen iom att de måste gå till tingsrätten för att få en dom de sedan kan gå till KFM med.

Om staten står bakom kravet går det inte till ett inkassobolag utan direkt till KFM och i det fallet hade man fått en betalningsanmärkning ja.

Att det skulle röra sig om någon prestigeförlust för KFM är bara skitsnack, du förstår uppenbarligen inte hur handläggningen går till.
Citera
2013-10-20, 19:10
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaldemarKa
Han var här igår förmiddag.
Sambon har pratat med någon hos inkassoföretaget men jag vet av erfarenhet så gör inte folk som man vill om man inte ligger på så det kommer att ringas igen, tills de gör som vi vill. För till KF är det väl ingen idé att ringa?
Skicka omedelbart ett brev till kronofogden där ni skriver att ni bestrider på grunden att skulden är betald.

Jag hade själv ett ärende på jobbet, där vi fick krav från KFM (hade inte fått fakturan eller inkasso osv). Pratade med inkasso som intygade att så fort de fått betalning skulle de dra tillbaka ärendet. Tji fick jag när det sen kom ett nytt brev från KFM, ringde dem och fick veta att det inte var tillbakadraget. Ringde då inkasso som kände sig något dumma, för de hade i sin fil att jag hade ringt, de hade lovat att dra tillbaka, ärendet var betalt och de hade missat att göra det (pratar om minst en månad senare). Skulle detta hända er skulle sambon nu sitta med en betalningsanmärkning i tre år, vilket slipps om ni bara tar er tiden att fixa ett brev till KFM.
Citera
2013-10-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Du kan även bestrida betalningsföreläggandet ja. MEN det är ganska pointless om man vet att det är en giltig fordran det enda man då gör är att fördröja handläggningen iom att de måste gå till tingsrätten för att få en dom de sedan kan gå till KFM med.

Om staten står bakom kravet går det inte till ett inkassobolag utan direkt till KFM och i det fallet hade man fått en betalningsanmärkning ja.

Att det skulle röra sig om någon prestigeförlust för KFM är bara skitsnack, du förstår uppenbarligen inte hur handläggningen går till.
Det har varit ett inslag på nyheterna för ett antal år sen då KFM inte ville dra tillbaka en betalningsanmärkning trots att det bevisligen var ett felaktigt krav från början. Det var om jag minns rätt försäkringskassan och KFM som hamnade i en prestigetvist där ingen backade men den stackaren som fått betalningsanmärkningen satt i kläm med sin anmärkning då det tjafsades om vem som hade rätt.

KFM hänvisade till att det fanns en skuld när anmärkningen sattes men försäkringskassan menade att det förvisso fanns en skuld på papperet men kravet var felaktig då den som hade skulden hade fått uppskov med sin betalning innan kravet skickades. Men som inte noterats korrekt hos FK. Det blev status quo där KFM vägrade backa på sitt beslut. Så nog är det prestige inblandat där människor tar beslut.
Citera
2013-10-20, 23:21
Medlem
Citat:
Det har varit ett inslag på nyheterna för ett antal år sen då KFM inte ville dra tillbaka en betalningsanmärkning trots att det bevisligen var ett felaktigt krav från början. Det var om jag minns rätt försäkringskassan och KFM som hamnade i en prestigetvist där ingen backade men den stackaren som fått betalningsanmärkningen satt i kläm med sin anmärkning då det tjafsades om vem som hade rätt.

KFM hänvisade till att det fanns en skuld när anmärkningen sattes men försäkringskassan menade att det förvisso fanns en skuld på papperet men kravet var felaktig då den som hade skulden hade fått uppskov med sin betalning innan kravet skickades. Men som inte noterats korrekt hos FK. Det blev status quo där KFM vägrade backa på sitt beslut. Så nog är det prestige inblandat där människor tar beslut.

Det är inte KFM som utfärdar betalningsanmärkningar utan privata företag som t.ex UC.
Citera
2013-10-20, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Det är inte KFM som utfärdar betalningsanmärkningar utan privata företag som t.ex UC.
Men dom gör det på KFM´s uppgifter.

Här är ett annat fall som liknar det jag beskrev http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1237361
Citera
2013-10-21, 00:07
Medlem
Citat:
Men dom gör det på KFM´s uppgifter.

Här är ett annat fall som liknar det jag beskrev http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=1237361

Har du koll på hur det gick i Kammarrätten? Annars är den artikeln tämligen intetsägande.

Jag förstår överhuvudtaget inte vad du vill komma fram till. KFMs medarbetare arbetar efter bestämmelserna i UB, om någon kronofogde eller kronoinspektör inte gör det utan för in folk av andra anledningar föreslår jag att du JO anmäler vederbörande.
Citera
2013-10-22, 12:11
Medlem
Som Familydude säger så är det inte KFM som skapar betalningsanmärkningar, detta görs av de privata kreditupplysningsföretagen. Dessa bevakar KFM och tingsrätterna och när vissa kriterier fylls får en gäldenär en betalningsanmärkning. (se nedan). Felaktiga betalningsanmärkningar kan tas bort genom att man begär en dementi av uppgiften hos UC-företagen. Det krävs dock att dessa verkligen är felaktiga. (En tredskodom som meddelats för att man varit för lat för att svara tingsrätten är inte ett legitimt skäl till dementi t.ex.)

1) Utslag meddelas i mål om betalningsföreläggande (och ev. handräckning). Detta känns som det troliga för TS flickvän då de verkar delgivits av KFM och inte bestridit. Det spelar inte längre någon roll om man återvinner utslaget eller betalar skulden, utslag har redan meddelats och därför finns en betalningsanmärkning.

2) Tredskodom meddelas av en tingsrätt. Även här fungerar det inte att återvinna tredskodomen (och därefter få rätt i tingsrätten), om tredskodomen meddelats korrekt så står betalningsanmärkningen fast.

Det TS flickvän kunde ha gjort var att bestrida den ansökan om BF som delgavs henne, därefter betala skulden illa kvickt innan ärendet hamnar i tingsrätten (eller förlikas med borgenären).

//Kess
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in