2013-10-17, 21:44
Medlem
Hejsan. Jag skrev min första referat idag, och fick ett F på denna. Jag förstår mig inte riktigt på varför jag fick det, har inte haft så bra relation med henne sedan tidigare, men tror inte det kan bero på det.. Tycker ni att ett F är förtjänt?

I tidningsartikeln ’’Fler språk ger klirr i kassan’’, Eurobarometer, 2,2010, beskriver Ingela Bel Habib hur nyttigt det kan vara att utnyttja flerspråkigheten ur ett ekonomiskt perspektiv.

I artikeln framhävs hur ett exportberoendeland som Sverige går i miste av den mångspråkiga resursen som finns i landet. Bela Habib jämför dessutom hur antalet språk som tas tillvaro i andra europeiska länder samt Sverige samt hur få språk svenska företag använder sig utav. I artikeln beskrivs det att det i sin tur har resulterat till att denna nation i synnerhet handlar med närliggande länder.

Bel Habib förklarar även hur stor vikt det läggs på betydelsen av mångspråkigheten för en gynnsam exportutveckling inom språkekonomin.
Det noteras likaledes hur migrationer samt globalisering är stora faktorer för en god BNP.

I artikeln benämns likaså att kommunikation med det språk kunden talar ökar företagens verksamhet globalt, och därmed ökar exporten. Något exempel som anges i artikeln är hur allt fler företag använder sig utav de länder som växer ekonomiskt.

Något annat som Bel Habib beskriver är att Sverige har en högre procentnummer av flerspråkigtalande invånare än både Tyskland och Frankrike, och trots detta så använder Sverige färre marknadsspråk, vilket då anses som en faktor som försvårar affärsförbindelser.

Bel Habib tycker att en lösning vore om man hade större antal språk i skolan, och om man hade lagt mer vikt på modersmåls undervisning.

Vore tacksam för svar!!! Mår piss nu..
Citera
2013-10-17, 22:06
Medlem
morpdeuss avatar
Fick du inte någon förklaring på vad som skulle ändras?
Senast redigerad av morpdeus 2013-10-17 kl. 22:16.
Citera
2013-10-17, 22:44
Medlem
Är F det nya IG? Ditt referat är definitivt värt mer än ett sådant isåfall.
Citera
2013-10-17, 23:32
Medlem
Jag har tänkt på detta hela dagen, har inte kunnat göra något annan fan :/

Såhär skriver läraren som kommentar:

Tyvärr kan jag inte godkänna ditt referat.
Alltför många meningar och ord är oklara. Du ser att jag inte kunnat markera vissa delar i matrisen. (Har inte markerat över delarna: Har minst en referatmarkeringar, Dispositionen är tydlig)
Jag vill att du skriver om referatet och skickar till mig.

Märker själv att jag har ett par stavfel och så, men ett IG tycker jag inte att det är värt. Dessutom har jag ju med referatmarkeringar vid flera tillfällen, så jag har definitivt minst en referatmarkering.. Hon tycker även att jag har konstiga ordval ''I artikeln benämns'' är ett exempel som hon ger på ett konstigt ordval.. (Ser inget konstigt med det själv)
Dessutom så säger hon att min meningsbyggnad är otymplig.
Senast redigerad av Epictrackz 2013-10-17 kl. 23:37.
Citera
2013-10-17, 23:48
Medlem
Är hon svensk? Med tanke på att hon tyckte "benämns" var ett konstig ordval
Citera
2013-10-18, 00:08
Medlem
Kundalinis avatar
Be läraren ge dig mer information om vilka förmågor (det är ju förmågorna de betygsätter i det nya systemet...) på E-nivå du inte uppfyller.

Jag är inte lärare och kan inte det här nya matrissystemet så bra, men tror att det är så att om du inte uppfyller ALLA kriterier för att uppnå nivå E så får du inte mer än F. Osv...uppfyller du inte allt på D, kan du inte nå högre än E. I princip.

Men jag kan ärligt hålla med om kritiken att många meningar är "oklara", för att inte säga lätt innehållslösa. Många prepositioner är helt av banan och gör tolkningen av vad det är du försöker säga otydlig.

Jag tycker du ska fokusera på att be läraren förklara för dig vad det är hen ser som problem med texten och försöka förstå vad du ska göra för att förbättra den.
Citera
2013-10-18, 00:31
Medlem
Ja, det är F nivå. Du har ju språkliga fel i varenda mening! Jag förstår inte vad du skriver.
Ja, benämns används fel av dej. Artikelförfattaren nämner. Benämna betyder att namnge, sätta namn på.

I artikeln framhävs hur ett exportberoendeland som Sverige går i miste av går miste om den mångspråkiga resursen resurser som finns i landet. Bela Habib jämför dessutom hur antalet språk som tas tillvaro tillvara i andra europeiska länder var är jämförelsen? samt Sverige samt hur få språk svenska företag använder sig utav av. I artikeln beskrivs det att det hur detta i sin tur har resulterat till resulterat i att denna nation i synnerhet handlar med närliggande länder.

Bel Habib förklarar även hur stor vikt det läggs på betydelsen av mångspråkigheten läggs av vem? På vad? för en gynnsam exportutveckling inom språkekonomin vad är "språkekonomin"?.
Det noteras likaledes hur migrationer samt globalisering är stora faktorer för en god BNP.

I artikeln benämns nämns likaså att kommunikation med det språk kunden talar ökar företagens verksamhet globalt, och därmed ökar exporten. Något exempel som anges i artikeln är hur allt fler företag använder sig utav de länder som växer ekonomiskt Använder sej av länder?.

Något annat som Bel Habib beskriver är att Sverige har en ett högre procentnummer procenttal eller bara procent av flerspråkigtalande flerspråkiga invånare än både Tyskland och Frankrike, och trots detta så använder Sverige färre marknadsspråk, vilket då anses som en faktor som försvårar affärsförbindelser.

Bel Habib tycker att en lösning vore om man hade att ha större antal språk i skolan, och om man hade borde lagt mer vikt på modersmåls undervisning.
Citera
2013-10-18, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Ja, det är F nivå. Du har ju språkliga fel i varenda mening! Jag förstår inte vad du skriver.
Ja, benämns används fel av dej. Artikelförfattaren nämner. Benämna betyder att namnge, sätta namn på.

I artikeln framhävs hur ett exportberoendeland som Sverige går i miste av går miste om den mångspråkiga resursen resurser som finns i landet. Bela Habib jämför dessutom hur antalet språk som tas tillvaro tillvara i andra europeiska länder var är jämförelsen? samt Sverige samt hur få språk svenska företag använder sig utav av. I artikeln beskrivs det att det hur detta i sin tur har resulterat till resulterat i att denna nation i synnerhet handlar med närliggande länder.

Bel Habib förklarar även hur stor vikt det läggs på betydelsen av mångspråkigheten läggs av vem? På vad? för en gynnsam exportutveckling inom språkekonomin vad är "språkekonomin"?.

I artikeln benämns nämns likaså att kommunikation med det språk kunden talar ökar företagens verksamhet globalt, och därmed ökar exporten. Något exempel som anges i artikeln är hur allt fler företag använder sig utav de länder som växer ekonomiskt Använder sej av länder?.

Något annat som Bel Habib beskriver är att Sverige har en ett högre procentnummer procenttal eller bara procent av flerspråkigtalande flerspråkiga invånare än både Tyskland och Frankrike, och trots detta så använder Sverige färre marknadsspråk, vilket då anses som en faktor som försvårar affärsförbindelser.

Bel Habib tycker att en lösning vore om man hade att ha större antal språk i skolan, och om man hade borde lagt mer vikt på modersmåls undervisning.
1) Skriv inte sej om du vill att någon ska ta dej på allvar.
2) Nu är du kanske lite väl hård. Det är klart att det finns saker att klaga på i varje mening i en text som en gymnasist har skrivit – liksom i din text ...
Citat:
Ja, det är F nivå F-nivå. Du har ju språkliga fel i varenda mening! [...] Ja, benämns används fel av dej lågstadiet ringde och ville ha sitt ord tillbaka. Artikelförfattaren nämner. Benämna betyder att namnge, sätta namn på. kommat här är ju egentligen inte korrekt

Kunskapskrav för Svenska 2:
Senast redigerad av scheutz 2013-10-18 kl. 07:33.
Citera
2013-10-18, 13:02
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Kunskapskrav för Svenska 2:
Är det något som säger att det är Svenska 2 det gäller?
Citera
2013-10-18, 22:12
Medlem
TS, är svenska verkligen ditt modersmål? Eller är du bara ovan vid att skriva, typ? För ja, många meningar är väldigt konstigt formulerade. Att kunna skriva begripligt ska man kunna förvänta sig av en gymnasist. Om detta är svårt, skriv en enklare text och använd enklare ord som du kan hantera.
Senast redigerad av krankel8 2013-10-18 kl. 22:18.
Citera
2013-10-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är det något som säger att det är Svenska 2 det gäller?
Om man är värd godkänt i Svenska 2 så borde man väl också vara det i Svenska 1? Jag tror/tycker inte att man kan/bör förvänta sig mer av elever i 18-årsåldern. Vad tror/tycker du?

Jag är tveksam till om ens flertalet lärare i svenska har de kunskaper som krävs för de högre betygen; kunskapskraven är svävande och ger lärare stort tolkningsutrymme. Det är ju synd om det är så att elever får betyg beroende på vilken skola de går på.
Senast redigerad av scheutz 2013-10-19 kl. 16:59.
Citera
2013-10-19, 17:19
Medlem
PeterNosters avatar
Det börjar ju inte riktigt bra:

Citat:
Jag skrev min första referat idag

Jag skrev mitt första referat idag.

Sen finns det särskrivningar där det inte ska vara och tvärtom:

exportberoende land.
modersmålsundervisning

Citat:

Vad sägs om:
Det noteras också att migration och globalisering är betydande faktorer för en hög BNP.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-10-19 kl. 17:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in