2026-08-17, 20:35
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Dom tog min mobil i januari i år, släpptes precis. Jag gav dom koden. Har inget att dölja. Tog ändå 8 månader

Imacen har 30 bokstäver stora små siffror +;_$ tecken

Och har filevault. Sen tog dom min Ledger med 4,2 miljoner sek på. Men den kommer dom inte in på heller!

Dator är omöjlig att knäcka. Egentligen skulle jag kunna ge dom lösen. Jag har mest bilder på matlagning på datorn och inget olagligt 😅 men kul att låta dom försöka för att ändå inte komma framåt.

Ja jag förstår inte varför man skulle vilja hjälpa tjuven, om någon stjäl något från mig så är ju det sista jag kommer göra att hjälpa dem på traven med deras rackartyg
Citera
2026-08-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är faktiskt olagligt att göra det också om polisen nu skulle missa att sätta på flygplansläge.
Är det 17:13 Brottsbalken som gäller då?
Citera
2026-08-18, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Precis över 1 år är det längsta jag fått vänta, kan vara så att där finns någon lag om 12 mån men nu spekulerar jag bara, de skickade mina krypterade diskar till norge som de försökte öppna utan lycka
Smart phone många år senare knäckte de dock koden på efter några månader det var då en 4-siffrig nummerkod

Citat:
Dom tog min mobil i januari i år, släpptes precis. Jag gav dom koden. Har inget att dölja. Tog ändå 8 månader

Imacen har 30 bokstäver stora små siffror +;_$ tecken

Och har filevault. Sen tog dom min Ledger med 4,2 miljoner sek på. Men den kommer dom inte in på heller!

Dator är omöjlig att knäcka. Egentligen skulle jag kunna ge dom lösen. Jag har mest bilder på matlagning på datorn och inget olagligt 😅 men kul att låta dom försöka för att ändå inte komma framåt.

Hur kommer det sig att vissa får tillbaks sin mobil snabbt för att de redan tömt innehållet eller dylikt?

Borde man inte i så fall kunna få tillbaks sin mobil snabbt då om man lämnat ut koden och de ändå kopierar innehållet direkt?

Eller vad är anledningen till att vissa kan få tillbaks mobilen så fort? Inga x antal månader där inte.
Citera
2026-08-18, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Är det 17:13 Brottsbalken som gäller då?
Korrekt.
Citera
2026-08-18, 11:25
Avstängd
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haktad
Hur kommer det sig att vissa får tillbaks sin mobil snabbt för att de redan tömt innehållet eller dylikt?

Borde man inte i så fall kunna få tillbaks sin mobil snabbt då om man lämnat ut koden och de ändå kopierar innehållet direkt?

Eller vad är anledningen till att vissa kan få tillbaks mobilen så fort? Inga x antal månader där inte.

Vet inte! Kan vara att det är annat i kö. Och att det inte är prioriterat.
Citera
2026-08-18, 14:26
Medlem
Citat:
Vet inte! Kan vara att det är annat i kö. Och att det inte är prioriterat.

Nej det som prioriteras brukar väl vara sådant när någon är frihetsberövad, så jag vet inte varför de kan lämna tillbaka en enhet så fort ibland när ingen är frihetsberövad.
Citera
2026-08-19, 22:05
Medlem
ErikBlodyxs avatar
Citat:
.hahahahha jag har väntat 8 månader än så länge

Så dina 2 veckor är PISS i havet. Även om jag svarar 13 år efter

Var betydligt mindre att gå igenom på en telefon för 13 år sedan också. Fanns ju människor som ännu inte skaffat skärmtelefoner då. Skaffade min första 2016
Citera
2026-08-20, 04:26
Medlem
Jag har tidigare fått beslagtagna enheter återlämnade i ett tidigare skede.

Detta skedde efter en motiverad begäran om rättens prövning av beslaget, rörande huruvida lagliga skäl för åtgärden alltjämt förelåg. Rätten handlade ärendet skyndsamt, höll förhandling och beslutade att beslaget omedelbart skulle hävas.

Återlämnandet skedde därmed betydligt tidigare än vad förundersökningsledaren avsett, samt avsevärt tidigare än för övriga målskamrater.

Jag författade själv begäran till rätten, eftersom jag inte lyckades förmå min förordnade att göra det. Förhandlingen var, med hänsyn till omständigheterna, ytterst deprimerande för mig som part. Rättens agerande kan ha påverkats av situationen.
Citera
2026-08-25, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electricteapot
Jag har tidigare fått beslagtagna enheter återlämnade i ett tidigare skede.

Detta skedde efter en motiverad begäran om rättens prövning av beslaget, rörande huruvida lagliga skäl för åtgärden alltjämt förelåg. Rätten handlade ärendet skyndsamt, höll förhandling och beslutade att beslaget omedelbart skulle hävas.

Återlämnandet skedde därmed betydligt tidigare än vad förundersökningsledaren avsett, samt avsevärt tidigare än för övriga målskamrater.

Jag författade själv begäran till rätten, eftersom jag inte lyckades förmå min förordnade att göra det. Förhandlingen var, med hänsyn till omständigheterna, ytterst deprimerande för mig som part. Rättens agerande kan ha påverkats av situationen.

Varför ansågs de inte ha rätt till att ha dina enheter i beslag? Hade de dock inte hunnit tömma enheterna när du väl fick dom tillbaks? Antar att de tömmer på direkten när de får dem?
Citera
2026-08-26, 03:03
Medlem
Citat:
Varför ansågs de inte ha rätt till att ha dina enheter i beslag?
Den sakfråga som rätten har att ta ställning till handlar snarare om vilken part som har starkast skäl för sin ståndpunkt.

I mitt fall valde åklagarsidan, av till synes goda skäl, att inte närmare motivera sin inställning. Rätten höll en förhandling för att pröva om de lagliga förutsättningarna för fortsatt beslag alltjämt förelåg. Under denna förhandling var det dock ingen som ville klargöra vilka specifika föremål beslaget gällde – beslag som rätten därefter beslutade att häva.

Citat:
Hade de dock inte hunnit tömma enheterna när du väl fick dom tillbaks?
Citat:
Antar att de tömmer på direkten när de får dem?
En av enheterna användes specifikt för att felsöka ett visst Android-baserat operativsystem. Av enhetens loggar framgår att en spegling genomfördes vid midnatt på fredagen. Husrannsakan verkställdes under fredagseftermiddagen. Det är oklart vid vilken tidpunkt enheten avlägsnades från bostaden, men det kan konstateras att speglingen ägde rum i en stad belägen tre timmars resväg därifrån. Någon särskild prioritering av denna enhet kan inte ha förelegat.
Citera
2026-08-26, 08:41
Medlem
Så länge dom behöver den.
Citera
2026-08-29, 06:25
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Sent svar nu, men man kan väl inte nollställa sin telefon på distans med tanke på att de sätter telefonerna i flygplansläge. Telefonen måste väl ha uppkoppling för att radera sitt innehåll på distans?
Helt riktigt! I flygplansläge så kan du inte nå Apple ID från extern enhet, exempelvis en data då telefonen ej kan ha kontakt med vare sig wifi eller koppla upp mot mast.
Resten förklarar ju sig själv som du skriver, kan man inte koppla upp telefonen är det ju eventuellt helt jävla omöjligt att fjärr radera den eftersom i flygplansläge är den en död sten.

Jag har fått till mig att en del av varför man lägger misstänktas telefoner i flygplansläge är för att funktionen ”hitta min iPhone” och andra funktioner som tillåter någon utifrån att lokalisera enheten då stängs av, plus alla eventuella dolda tracking applikationer, detta för att misstänkt eller andra inte ska kunna ta reda på exakt vart man skickar telefonerna för att knäckas och speglas, kan tänka mig att man vill ha stark sekretess kring vart teknik-firmorna som hjälper polisen att bryta sig in i misstänktas telefoner eller data..
Senast redigerad av Ladida 2026-08-29 kl. 06:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in