2013-10-17, 18:45
Medlem
min mobil har varit beslag tagen i snart 2 veckor, eftersom jag är misstänkt för ett narkotikabrott av normalgraden som jag inte begått och på min mobil finns ingenting med något sådant att göra. Hur länge kan då polisen hålla den?
Citera
2013-10-17, 18:49
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsanhopps
min mobil har varit beslag tagen i snart 2 veckor, eftersom jag är misstänkt för ett narkotikabrott av normalgraden som jag inte begått och på min mobil finns ingenting med något sådant att göra. Hur länge kan då polisen hålla den?

Haha förvänta dig månader, jag hade min telefon hos polisen i 6 månader, och det var för något jag verkligen inte had gjort. helt enkelt fel plats vid fel tillfälle.

Pinsamt, absolut.
Citera
2013-10-17, 18:53
Medlem
Men borde dom inte bara kunna kopiera minneskort och simkort?
Citera
2013-10-22, 19:38
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tråd flyttad från "Telefoni - allmänt" till "Juridik"
//Moderator
Citera
2013-10-22, 20:04
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Men borde dom inte bara kunna kopiera minneskort och simkort?

Ja, vilket de även gör med beslagtagen digital media. De gillar helt enkelt att djävlas. Väntetiderna är oerhört långa och noll hänsyn tycks tas till ägaren...
Citera
2013-10-23, 03:46
Medlem
Noztalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Ja, vilket de även gör med beslagtagen digital media. De gillar helt enkelt att djävlas. Väntetiderna är oerhört långa och noll hänsyn tycks tas till ägaren...

Precis some Bjorne säger. Tror inte det finns något "hur länge" som det får beslagtas men du kan ju räkna med ett bra tag, tog mig nästan exakt 7 månader att få tillbaks min Mobil. Dom har kvar den sålänge dom kan det kan ju jävlas serru!
Citera
2013-10-23, 13:15
Medlem
YoungGirls4evers avatar
Citat:

De kan hålla den så länge den är relevant i utredningen, finns ingen tidsgräns. Behöver inte nödvändigtsvis vara att de vill jävlas, problemet är snarare underbemanning och att de prioriterar grövre brott före. Därför är det mycket som blir liggande i månader.
Citera
2013-10-23, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever
De kan hålla den så länge den är relevant i utredningen, finns ingen tidsgräns. Behöver inte nödvändigtsvis vara att de vill jävlas, problemet är snarare underbemanning och att de prioriterar grövre brott före. Därför är det mycket som blir liggande i månader.
jaha shit, kanske ska fundera på att köpa en ny då..
Citera
2013-10-23, 14:09
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YoungGirls4ever

Underbemanning är bara rent skitsnack. Eftersom de speglar all lagringsmedia till sina egna hårddiskar finns det ingen vits att spara de fysiska objekten någon längre tid. Visst, det är möjligt att gömma undan saker i BIOS osv, men jag tror inte att det sitter en CIA-agent bakom varje dator i Sverige... -_-

Andra saker som tex MAC-adresser osv behöver de inte heller spara datorn för att veta om.

Det är med andra ord enbart för att djävlas. En av anledningnar till att jag önskar att Sverige vore mer som USA, där har folk rättigheter.

Iaf, TS, du skall vara glad att det rör sig om en mobil bara. Ifall du blir dömd så kommer mobilen sannolikt inte att förverkas, men hade det tex varit en dator som du hade skcikat mail ifrån att du vill köpa droger så hade hela datorn, med alla familjebilder, jobbmaterial osv förverkas.
Senast redigerad av bjornebarn 2013-10-23 kl. 14:17.
Citera
2013-10-27, 17:29
Medlem
arwens avatar
Jag har haft min mobil beslagtagen (som målsägande). Den kom tillbaka efter ca 2v och då hade de dragit ut ca 800sms även sådant som sedan länge varit raderat.
Telefonen kom dock tillbaka i riktigt dåligt skick, så vet ej bad de gjort med den.
Glad ändå för informationen de drog ut räckte till fällande dom
Citera
2013-10-28, 02:29
Medlem
sebnies avatar
Arwen: Då var den inte beslagtagen, utan då var den inlämnad frivilligt för att hjälpa till i utredningen av ett brott du anmält.
En målsägares telefon finns inget fog att förverka normalt sett, därför räckte det att den var i polisens förvar i 2 veckor. Då räcker det att dra ur informationen ur den och sedan är det färdigt.

När det gäller dem som blivit misstänkta för brott - så räcker det INTE att kopiera all information, spegla, whatsoever. Anledningen är att om den misstänkte blir dömd, så skall oftast telefonen förverkas i egenskap av brottredskap.
Om man då ger tillbaka telefonen när "processen" med den är klar, så kan ju telefonen vara såld, gömd, bortskaffad eller på annat sätt försatt utom räckhåll för ett förverkande.

Tänk också på att polisen har rätt att leta fram "bi-information" ur beslagtagna föremål. Exempelvis: Du är misstänkt för ett mord. Polisen kan söka igenom din telefon efter SMS som har med mordet att göra, men även söka igenom ditt mp3-bibliotek efter piratkopierade filer. Hittar man inget mord men hittar massa tankade filer så kan man sparka igång en ny förundersökning om upphovsrättsbrott och sedan förverka mobilen i upphovsrättsbrottet.

Därför är beslagstiderna så långa. Telefonen är helt enkelt beslagtagen tills utredningen är färdig (dvs dom för alla inblandade parter vunnit laga kraft) eller att utredningen avslutas permanent. Att utredningen läggs ner är inte att avsluta den permanent, den kan återöppnas vilket görs i vissa fall, och har gjorts exempelvis när nya tips eller nya utredningstekniker tillkommer som kan lösa fallet.
Däremot att man i utredningen kommer fram till att t.ex. "Den utförda gärningen utgör ej brott" eller liknande, är en permanent avslutning på utredningen vilket avslutar alla beslag som har med den utredningen att göra.

Detta förutsätter givetvis att man inte hittat någon bi-information från telefonen som kan möjligtvis vara föremål för andra befintliga, eller för nya utredningar.
Att avskriva misstankar behöver inte nödvändigtvis avsluta eventuella beslag heller, har hänt att misstankar avskrivits för att sedan komma tillbaka och leda till ett fällande.

Det bästa är att vänta 1 år, har du ännu inte fått beslaget tillbaka så ansöker du om att häva beslaget.

Helt enkelt, kort sagt - Polisen har rätt att beslagta en misstänkts föremål ända fram tills att dom vunnit laga kraft. Detta gäller givetvis alla brottredskap. Precis som att en kofot kan förverkas efter ett inbrott, så kan en telefon som använts i knarkaffärer förverkas. Hur skulle det se ut om man var tvungen att återlämna föremål som (eventuellt) ska förverkas bara för att utredningen drar ut på tiden?
Detta för att säkra att du som (eventuell) brottsling inte gör dig av med föremålet på något sätt medans utredningen pågår.
Citera
2013-10-28, 18:16
Medlem
Frawjons avatar
sebnie har fel som vanligt. Just telefoner förverkas oftast inte. Det som förverkas är vapen - skjutvapen förverkas naturligtvis eftersom man mister licensen eller inte har licens på dem från början. Knivar förverkas också vanligen, liksom verktyg till inbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in