2013-10-17, 17:05
Medlem
SmokeOns avatar
Ja, nästa vecka sänder UG ett program om Rosengårdsskolan.

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=4CbPXtCCRow&feature=player_embedded

Citat:
Joakim Lamotte ställer sig frågan om vi håller på att skapa områden i Sverige där det inte går att bedriva skolverksamhet?

http://www.svt.se/ug/kommande-en-forlorad-skola

Diskussion: Programmets innehåll, egna erfarenheter och allmän diskussion om Rosengårdsskolan ur ett invandrings- och integrationspolitiskt perspektiv.

Man får känslan av att man kommer presentera rosengårdsbornas egna åsikter om skolan. Som "tur" är så skräder sällan invandrare orden. Kvinnan i inslaget säger ju själv att "vi är inte i Sverige".

Att låta invandrarna själva få säga sitt är ett bekvämt sätt att visa upp invandringsproblemen utan att själva, i egenskap av vita svenskar, få skit för att man gör ett rasistiskt program.
Senast redigerad av SmokeOn 2013-10-17 kl. 17:21.
Citera
2013-10-17, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Man får känslan av att man kommer presentera rosengårdsbornas egna åsikter om skolan. Som "tur" är så skräder sällan invandrare orden. Kvinnan i inslaget säger ju själv att "vi är inte i Sverige".

Att låta invandrarna själva få säga sitt är ett bekvämt sätt att visa upp invandringsproblemen utan att själva, i egenskap av vita svenskar, få skit för att man gör ett rasistiskt program.
Exakt, lite fegt kanske, men kan ändå ge positiv effekt på invandringsdebatten.
Citera
2013-10-17, 17:27
Medlem
Citat:

Det är väl ganska självklart att man låter de berörda kommentera situationen före Anders i Södermalm

Eller är det så att ni besitter mer erfarenheter och expertis i situationen än personerna som lever i det och påverkas av det?
Citera
2013-10-17, 17:28
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flamande.grevskopa

Ja absolut. Ju mer vi pratar om invandringen desto bättre är det. Även snyftreportage och invandrarhyllningar genererar fler röstar på SD, så all form av exponering är positiv.
Citera
2013-10-17, 17:30
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flamande.grevskopa
Absolut. Jag ser det som en win-win. Eleverna kommer omöjligt att förklara bort ett totalt misslyckande inom skolväsendet med det vanliga tugget som är vanligt från Rosengårdsbor; "- Men vadå, vi trivs ju här."
Citera
2013-10-17, 17:30
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komonlus
Eller är det så att ni besitter mer erfarenheter och expertis i situationen än personerna som lever i det och påverkas av det?

Det har jag inte påstått. Men jag tror att man får olika förslag på lösningar beroende på om man frågar boende i området eller om man frågar invandringskritiska politiker.
Citera
2013-10-17, 17:34
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Det är väl ganska självklart att man låter de berörda kommentera situationen före Anders i Södermalm

Problemet är inte att vi tror att nån Stockholmstjomme yttrar sig i frågan, utan att man möjligtvis låter andra prata och säga saker som inte skulle tas emot med samma snyftande om en vit svensk sagt det.

Du förstår... "Skolan i Rosengård har misslyckats", bara som ett exempel, bemöts olika om det är inte invandrad yngling eller en vit, givetvis "arg", man som säger det i rikstelevision.
Citera
2013-10-17, 17:36
Medlem
Citat:
Det har jag inte påstått. Men jag tror att man får olika förslag på lösningar beroende på om man frågar boende i området eller om man frågar invandringskritiska politiker.

Nu vet jag inte om du är politiker. Men vad anser du att man skall göra? Sedan är ju detta ett informativt inslag, och ett förslag på en lösning var ju egentligen inte vad som efterlystes.

Missförstå mig inte, vi både är fullt medvetna av att det finns ett brinnande problem i invandrartäta områden. Detta har hänt eftersom Sveriges regering har låtit invandringen flödat på utan att ha varit beredda på att integrera dessa i samhället.

Min poäng är att både det svenska folket och segregerade båda har blivit offer för felaktig politik, och hatet är därmed missplacerat då många beskyller invandrarna för felet medan invandrare riktar sitt hat mot tjänstemän inom den offentliga sektorn.
Citera
2013-10-17, 17:41
Medlem
[quote=JAM]Problemet är inte att vi tror att nån Stockholmstjomme yttrar sig i frågan, utan att man möjligtvis låter andra prata och säga saker som inte skulle tas emot med samma snyftande om en vit svensk sagt det.

Du förstår...
Citera
2013-10-17, 17:44
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Nu vet jag inte om du är politiker. Men vad anser du att man skall göra? Sedan är ju detta ett informativt inslag, och ett förslag på en lösning var ju egentligen inte vad som efterlystes.

Missförstå mig inte, vi både är fullt medvetna av att det finns ett brinnande problem i invandrartäta områden. Detta har hänt eftersom Sveriges regering har låtit invandringen flödat på utan att ha varit beredda på att integrera dessa i samhället.

Min poäng är att både det svenska folket och segregerade båda har blivit offer för felaktig politik, och hatet är därmed missplacerat då många beskyller invandrarna för felet medan invandrare riktar sitt hat mot tjänstemän inom den offentliga sektorn.

Håller med om att det bara finns förlorare här. Möjligtvis med undantag av vissa företagare och entrepenörer, men i stort sett bara förlorare.

Jag kan känna lite så här "åh nej, inte ytterligare ett informativt inslag" för vi vet ju alla redan hur det ligger till. Man får ha stoppat huvudet så djupt i sanden att bara fötterna sticker upp om man har missat hur illa det är.

Tyvärr blockeras ju fortfarande debatten av metadiskussioner och ett febrilt viftande med argument som "alla människors lika värde". Det är de som förhindrar och stoppar den intellektuella debatten som är det största problemet just nu. Men de är ju också ofta samma människor som i det närmsta förespråkar avskaffandet av svenska gränser och en total avveckling av den svenska nationalstaten.
Citera
2013-10-17, 17:45
Medlem
[quote=Komonlus]
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
Problemet är inte att vi tror att nån Stockholmstjomme yttrar sig i frågan, utan att man möjligtvis låter andra prata och säga saker som inte skulle tas emot med samma snyftande om en vit svensk sagt det.

Du förstår...

Nu blev något fel.. Mod får gärna ta bort inlägget..

Det jag skrev var att jag anser att personerna som intervjuades var relevanta och relativt relevanta. Man frågade elever, föräldrar och även lärare(förbannad svensk) eftersom dessa var de personer som var relevanta för inslaget.

Dessutom har misslyckandet av rosengårdsskolan blivit ett faktum, och jag tvivlar på att invandrare i allmänhet hade tagit illa av den frasen så länge den var fri från "patrask, parasiter,blattar" m.m

Nu orkade jag inte skriva lika utförligt som i förra inlägget då FB-appen lyckades slarva bort det.
Citera
2013-10-17, 18:07
Medlem
Stessads avatar
Bra med sådana program. Fler röster till SD. Satan vad SD kommer öka nästa år. Plus alla förstagångsväljare som växt upp med detta.
Bra av SVT att visa Sveriges och speciellt V och MP generösa politik och vad det leder till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in