2013-10-17, 13:58
Medlem
lizzzys avatar
Hej!

Jag tänkte bara höra lite med er, ställer antagligen riktigt barnsliga frågor men jag har ärligt talat aldrig sparat så jag behöver lite hjälp.

Måste man hålla på med aktier och grejer? Jag har Nordea och läste om ett sparande dom har, där man sätter in 10 lax och sedan låser dom där i tre månader/1 år/3 år och kan sedan plocka ut dom.
Vet ni hur mycket det kostar OM det skulle vara så att jag behöver ta ut pengarna tidigare? Jag vill nämligen flytta hemifrån inom en snar framtid och vill inte ha pengarna låsta om jag hittar en passande lägenhet. Läste att det går på en avgift att ta ut pengarna, vet ni hur hög den är?

Finns det andra alternativ med bra ränta där man kan ta pengarna när man vill?

Jag vill helt enkelt känna att jag kan ha pengarna på ett säkert ställe, tillräckligt undangömda för att jag inte spontant ska använda dom men tillräckligt nära till hands att jag kan ta ut dom om det behövs.
Räcker det att starta ett vanligt, nytt konto på banken jag har?
Citera
2013-10-17, 14:24
Medlem
Stessads avatar
Jupp, du kan starta ett nytt konto på din nuvarande bank.
Det där med att ta ut pengarna innan brukar inte vara belagt med en avgift, däremot så kan banken slopa räntan dom tänkte ge dig initialt. (Varierar från bank till bank, snacka med nån på just din bank om detta)

Aktier kan ja inte mycket om, annars har du ju obligationer.
Citera
2013-10-17, 14:34
Medlem
1979s avatar
Du behöver inte kunna något. Allt du behöver är de här produkterna.

Konto
https://www.santander.se/Privat/Sidor/spara.aspx
Obligationsfond
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...rbookId=372353
Aktiefond
https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...erbookId=41567

När du har så lite pengar är det viktiga hur mycket du sparar. Om du har 10 k och sparar ihop 10 k till har du ökat ditt kapital med 100 %, då spelar det i relation inte så stor roll om din avkastning är tre eller fyra procent. Men naturligtvis ska du optimera även den.

Mitt tips är att inte köpa aktier nu. Gör det när det har varit löpsedlar om börsras en längre tid.

Lycka till!
Citera
2013-10-17, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stessad
Jupp, du kan starta ett nytt konto på din nuvarande bank.
Det där med att ta ut pengarna innan brukar inte vara belagt med en avgift, däremot så kan banken slopa räntan dom tänkte ge dig initialt. (Varierar från bank till bank, snacka med nån på just din bank om detta)

Du kan aldrig få en anständig sparränta på Nordea, SEB, Handelsbanken eller Swedbank. Välj en nischbank istället. Det finns många att välja på. Ofta kan man få bra ränta utan att behöva binda på en viss tid.

Undvik att prata om sparande med någon på din bank, de kommer bara att försöka lura på dej någon av bankens dåliga fonder med hög avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in