2016-08-22, 14:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Skillnaden är ICA-personalen är vem som har hand om postdisken, inte har förmyndande att göra myndighetsbeslut.

Problemet uppstod när postnord skulle lägga ner sina företagscenter, man hade förut tillstånd att öppna breven och jämföra bilden på körkortet. Men de tillstånden kunde inte föras över på personalen vid postombuden.

Aha, så det var förklaringen.
Jag har läst igenom alla tidigare inlägg och det finns skatteverket och polisen att välja på vad jag kan se. Om man inte har någon som kan intyga vem man är så får polisen utreda det och intyga. Problemet med båda att det kostar 400:- att få ett ID. Förnyelsen av körkortet kostar 150:-.

Sen får jag ju lite omkostnader när jag inte kan använda bilen men å andra sidan sparar jag ju bensin.
Citera
2017-06-05, 01:43
Medlem
Har en fråga. Har bara ett körkort. Kan jag söka ett pass då eller behöver jag även ett nationellt id kort?? Mitt nationella id kort har jag hemma, bor 90 mil härifrån där jag jobbar.
Mitt gamla pass gick ut för 3 månader sedan och det slängde jag.

På polisens hemsida står det såhär
På passexpeditionen

1) Ansökan sker elektroniskt vid ansökningstillfället. Du behöver ha med dig giltig svensk id-handling och ditt gamla pass och/eller nationella id-kort, om det fortfarande är giltigt.
Citera
2017-06-05, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Har en fråga. Har bara ett körkort. Kan jag söka ett pass då eller behöver jag även ett nationellt id kort?? Mitt nationella id kort har jag hemma, bor 90 mil härifrån där jag jobbar.
Mitt gamla pass gick ut för 3 månader sedan och det slängde jag.

På polisens hemsida står det såhär
På passexpeditionen

1) Ansökan sker elektroniskt vid ansökningstillfället. Du behöver ha med dig giltig svensk id-handling och ditt gamla pass och/eller nationella id-kort, om det fortfarande är giltigt.

Ja ditt körkort är godkänd id-handling vid ansökan av pass, förutsatt att det är ett svenskt körkort alltså.

Det står på samma hemsida under länken "Godkänd id-handling".
Här har du hela listan på godkända id-handlingar vid ansökan av pass.
Citera
2017-06-05, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja ditt körkort är godkänd id-handling vid ansökan av pass, förutsatt att det är ett svenskt körkort alltså.

Det står på samma hemsida under länken "Godkänd id-handling".
Här har du hela listan på godkända id-handlingar vid ansökan av pass.
tja! klart det är ett svenskt körkort. Var inne och fixade ett pass idag. Tack!
Citera
2017-06-05, 16:09
Medlem
Lite OT, risken är väl att det i framtiden kommer att bli ännu svårare med ID-handlingar. Ser redan nu i tråden att det är jobbigt att få ett nytt om man inte har en aktuell handling eller en som nyligen gått ut. Eller saknar släkt som kan bekräfta ens identitet. Jag har ingen släkt i livet så den vägen är borta. Så jag har alltid ett väl gömt ID hemma som alltid är aktuellt om jag skulle bli av med pass och körkort. Åker jag utomlands så har jag kopierat passet och har kopior i handbagage och incheckat.
Kanske lite nojig...
Citera
2017-06-19, 12:58
Medlem
fan ta mig helt omöjligt att få tid hos farbror blå för nytt pass/id kort även mitt har gått ut sen nåt år

bokar snuten upp tider till sig själv eller
Citera
2017-06-19, 13:12
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Lite OT, risken är väl att det i framtiden kommer att bli ännu svårare med ID-handlingar. Ser redan nu i tråden att det är jobbigt att få ett nytt om man inte har en aktuell handling eller en som nyligen gått ut. Eller saknar släkt som kan bekräfta ens identitet. Jag har ingen släkt i livet så den vägen är borta. Så jag har alltid ett väl gömt ID hemma som alltid är aktuellt om jag skulle bli av med pass och körkort. Åker jag utomlands så har jag kopierat passet och har kopior i handbagage och incheckat.
Kanske lite nojig...

Det är alltid bra att ha mer än en ID-handling. Framförallt som du säger, om man saknar personer som kan intyga vem man är.

En vidimerad kopia av passer är bra att ha med utomlands, om man inte vill bära på passet hela tiden. Kan ju då användas för att bekräfta att man har vistelserätt i landet, om polis/annan myndighet skulle ha en utlänningskontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen
fan ta mig helt omöjligt att få tid hos farbror blå för nytt pass/id kort även mitt har gått ut sen nåt år

Nä, du råkade bara försöka boka just nu när alla andra ansöker om pass inför semestern. Dels så har inte Polismyndigheten råd att ha semestervikarier för alla sina civilanställda receptionister i sommar. Så öppettiderna är starkt begränsade.

Du kan testa att se om det finns tid någon annanstans i Sverige. Skulle det krisa sig inför en resa, så man för vissa destinationer ansöka om ett provisoriskt pass, vid en del polisstationer ex. Arlanda.
Citera
2017-06-19, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det är alltid bra att ha mer än en ID-handling. Framförallt som du säger, om man saknar personer som kan intyga vem man är.

En vidimerad kopia av passer är bra att ha med utomlands, om man inte vill bära på passet hela tiden. Kan ju då användas för att bekräfta att man har vistelserätt i landet, om polis/annan myndighet skulle ha en utlänningskontroll.

Nä, du råkade bara försöka boka just nu när alla andra ansöker om pass inför semestern. Dels så har inte Polismyndigheten råd att ha semestervikarier för alla sina civilanställda receptionister i sommar. Så öppettiderna är starkt begränsade.

Du kan testa att se om det finns tid någon annanstans i Sverige. Skulle det krisa sig inför en resa, så man för vissa destinationer ansöka om ett provisoriskt pass, vid en del polisstationer ex. Arlanda.

jag har hört att man inte får boka tid i annan stad än den man är skriven i men det kanske inte stämmer?
Citera
2017-06-19, 14:47
Medlem
Zests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanmadsen

när jag ringde in fick jag en tid den 30 juni, chansade dock och satt på bokningens hemsida och uppdaterade den då och då och rätt som det var dök det upp tider samma eftermiddag (var i förra veckan, torsdag) och det på en passexpedition närmare än den jag bokat tid på innan. Testa gärna det för det dyker upp tider lite random, antagligen avbokade tider de lägger in på nytt i systemet.

Lycka till!
Citera
2017-11-13, 04:26
Medlem
rikastistorstans avatar
Va fan måste man boka tid för nytt pass nuförtiden? Är det inte bara att knalla ner till polisen som man gjorde förr? Om man tappat alla andra ID-handlingar och skall legitimera sig med hjälp av en familjemedlem, behöver man då några andra handlingar också?
Citera
2017-11-24, 20:33
Medlem
Citat:
Va fan måste man boka tid för nytt pass nuförtiden? Är det inte bara att knalla ner till polisen som man gjorde förr? Om man tappat alla andra ID-handlingar och skall legitimera sig med hjälp av en familjemedlem, behöver man då några andra handlingar också?

Du måste alltid boka en tid, kan inte bara komma ner som en luffare.
Var precis i denna situation, hade ingen ID handling. Den enda ID handling som du kan skaffa utan giltig personlig legitimation, är ett nationellt ID-kort. Räknar inte med ID-kort från bank och skatteverket etc, då dessa ID-kort primärt riktar sig till personer under 18 år och är vad man kan kalla "B" ID-kort.

Så jag åkte ner till min brorsa i en annan stad och han följde med till polisen, kan gå till vilken polisstation som helst i landet. Behövs inga papper eller liknande, det enda som behövs är att personen som hänger med kan legitimera sig. Personen ifråga måste du ha en nära relation till, inte enbart en polare.
Senast redigerad av villeville1 2017-11-24 kl. 20:42.
Citera
2017-11-26, 12:42
Medlem
sinistrals avatar
Jag beställde nytt pass för mindre än två veckor sedan och någon tid behövdes inte beställas. Kollade öppettiderna, gick dit och tog en kölapp och sedan var det bara att ta foto, fingeravtryck, namnteckning samt betala. En vecka senare var det bara att hämta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in