2013-10-16, 12:04
Medlem
Hejsan

För ett antal veckor sedan fick vi samtal från polisen att blev vår bil, som stod parkerad längs med en gata, hade blivit påkörd av en lastbil under natten. Hela vänster sida med dörrar och skärmar är intryckta. Efter att ha kontaktat trafikpolisen och fått ett ärende/diarienummer med info kontaktade vi vårt försäkringsbolag IF. Dom tog emot ärendet och bad oss vänta några dagar. Som det verkar så har åkeriet gjort polisanmälan.

Veckorna gick och till slut fick vi ett mejl från Trygg-hansa (åkeriets försäkring) där dom bad oss att ringa speciella nummer. Numret som gavs i mejlet funkar inte och hela tiden blir kopplad till fel avdelning.

Det har nu nästan gått en månad sedan olyckan och fortfarande inget meddelande från försäkringsbolaget. När vi ringer och kollar hur det går så säger dom att åkeriet inte har gjort en skadeanmälan och att Trygg-hansa kan inte göra något fram tills dom har fått in några papper. Enligt tjejen i telefonen har åkeriet en månad på sig att göra en anmälan, men sa inget vad som händer efteråt.

Hur gör vi i detta läge? Bilen står just nu på en parkering och drar pengar, vi måste ta hyrbil och låna från vänner och bekanta för att jobba eller att handla.

Ska man ringa och pressa Trygg-hansa och se till att dom kontaktar åkeriet angående skadeanmälan eller ska man till och med ta det som att man gör en ny polisanmälan?
Citera
2013-10-16, 12:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flippt
Det har nu nästan gått en månad sedan olyckan och fortfarande inget meddelande från försäkringsbolaget.

Enligt tjejen i telefonen har åkeriet en månad på sig att göra en anmälan

Hur gör vi i detta läge?

Förlåt men.. Du HAR fått beskedet att åkeriet har en månad på sig, du säger att det NÄSTAN har gått en månad.

Är det bara jag som ser det uppenbara svaret på din fråga? Vänta tills det HAR gått en månad.
Citera
2013-10-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Förlåt men.. Du HAR fått beskedet att åkeriet har en månad på sig, du säger att det NÄSTAN har gått en månad.

Är det bara jag som ser det uppenbara svaret på din fråga? Vänta tills det HAR gått en månad.

Visserligen skulle dom kunna ha en månad på sig, men man kan tycka att ett företag borde skicka in sin anmälan under den tiden eller snarast som möjligt. Vi blir ståendes med en obrukbar bil och förlorar pengar. Företaget tjänar ju inget på att inta anmäla i tid.
Citera
2013-10-16, 12:13
Medlem
Bongomans avatar
Om ingen skadeanmälan kommit in efter en månad anmäler du dem för smitning. Innan dess ska du ha hyrbil betald av åkeriets försäkring. Tyvärr får du nog lägga ut pengarna själv. Försäkringsbolaget hade troligen pressat åkeriet hårdare om en hyrbil skulle tickat varje dag.
Citera
2013-10-16, 12:15
Medlem
Vad har ni för försäkring på er bil? Hel/halv eller trafik?
Har haft o göra med Trygg-hansa förut och det är inte roligt kan jag säga.
Flera gånger har de klappat på luren rätt i örat på mig, kopplat runt mig till höger o vänster, kopplat mig till klagoavdelningen där samtalet "bröts" flera gånger efter 15 min i telefonkö.
Har pratat med skadereglerare som tycker att "det duger åt dig" när man får skadan åtgärdad på ett halvtaffligt sätt.

Deras plan är att sega så mycket det går tills du helt enkelt tröttnar och ger upp.
Efter att ha stridit i flera månader så orkar man helt enkelt inte lägga ned mer tid.
Jag önskar dig lycka till och hoppas att det löser sig.
Citera
2013-10-16, 12:16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Företaget tjänar ju inget på att inta anmäla i tid.

Nej, men de förlorar inget heller (i praktiken).
Citera
2013-10-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vad har ni för försäkring på er bil? Hel/halv eller trafik?

Vi ska ha halvförsäkring på bilen. Dock så ingår ingen hyrbil i vår försäkring.

Efter att ha varit i kontakt med Trygg-Hansa så säger dom att dom har efter 3 veckor skickat påminnelse till företaget och ifall inget nytt har kommit in efter ytterligare 2 veckor så tar Försäkringsbolaget beslut även utan företagets anmälan. Totalt 5 veckor är en "oskriven" regel för väntetiden vid såna här händelser.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om ingen skadeanmälan kommit in efter en månad anmäler du dem för smitning.

Frågade även detta till försäkringsbolaget men sade att en anmälan gör ingen nytta eller skada i vilket fall. Polisanmälan finns sedan innan.

Det blir helt enkelt att vänta. Ifall ni har funderingar eller tankar så skriv gärna, kanske kan få lite frågor att ställa nästa gång vi ringer.
Citera
2013-10-16, 12:54
Medlem
H4NDL4RNs avatar
En fråga som jag rent spontant får upp i skallen...

...kommer du vara kvar som kund hos trygghansa?
Citera
2013-10-16, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4NDL4RN
En fråga som jag rent spontant får upp i skallen...

...kommer du vara kvar som kund hos trygghansa?

Vi är inte kund hos Trygg-Hansa, det är Företaget som har det. Vi har istället IF.
Citera
2013-10-16, 17:31
Medlem
Citat:
Vi ska ha halvförsäkring på bilen. Dock så ingår ingen hyrbil i vår försäkring.

Efter att ha varit i kontakt med Trygg-Hansa så säger dom att dom har efter 3 veckor skickat påminnelse till företaget och ifall inget nytt har kommit in efter ytterligare 2 veckor så tar Försäkringsbolaget beslut även utan företagets anmälan. Totalt 5 veckor är en "oskriven" regel för väntetiden vid såna här händelser.

Frågade även detta till försäkringsbolaget men sade att en anmälan gör ingen nytta eller skada i vilket fall. Polisanmälan finns sedan innan.

Det blir helt enkelt att vänta. Ifall ni har funderingar eller tankar så skriv gärna, kanske kan få lite frågor att ställa nästa gång vi ringer.

Varför är man inte förvånad över att försäkringsbolag ska strula:P

Vad gör ditt försäkringsbolag? Varför måste du sköta all kontakt med motpartners försäkringsbolag?
Man tycker ju att vid en halvförsäkring så borde ditt försäkringsbolag agera o sedan får väl de bäst de vill kvitta skulden trygghansa har till dem.

Verkar konstigt att de kan skita i en i fem veckor. Hur ska man ta sig till o från jobbet? Du har ju köpt en bil för att du behöver en. Varför ska man behöva fixa hyrbil trots att du har en försäkring på bilen?

Man blir så...arg och inte kan man göra ett skit mot ett försäkringsbolag.
Lägg detta på minnet...Hatar trygghansa.
Citera
2013-11-06, 21:34
Medlem
Bumpar upp denna fråga igen:

Det har nu snart gått gått två månader sedan olyckan skedde och det enda vi har hört från Trygg-Hansa är att "Ni är inte vållande till olyckan", men inte mycket mer än så. Deras kund skickade aldrig in någon skadeanmälan.

Vi ska snart ringa till Trygg-Hansa och diskutera med dom, men känner att vi behöver lite tips och tricks till argument för ersättning av bil och annat.

Bilen, en Saab- 9-5, -99 års, har nu stått som sagt, två månader utan att vi har kunnat använda den till jobb eller handla pga. av olyckan. Om man kollar på Blocket (som försäkringsbolag brukar göra) så ligger en liknande bil i väldigt lågt värde. Mycket lägre än vad som man får hos en bilhandlare, vilket vi kommer gå efter istället. Vi har hållit den i bra skick och byt ut delar som, bland annat kamaxelkedjan, insug och spridare till senare års modeller, samt bilen har minimalt med rost.

Om vi inte får mycket för bilen så är frågan även, hur kan vi få ersättning för allt annat? När vi har ringt till Trygg-Hansa tidigare angående ersättning för hyrbil har vi endast fått svar "Ingenting vi kan göra tills vår kund har skickat in skadeanmälan". I vår egna försäkring ingår inte hyrbil.
Nu har vi inte hyrt bil i två månader, finns inte ekonomi till det, men vi ska inte behöva bli lidande med för att deras kund inte skickar i papper i tid eller huvudtaget. Vi har dock varit tvungna att avsäga flera uppdrag/jobb på grund av detta.

Vad gör man i detta fall? Vad kan vi begära i ersättning för att inte kunnat använda bilen?
Citera
2013-11-06, 22:11
Medlem
Jag förstår i ärlighetens namn inte varför ni måste sköta kontakten med motpartens försäkringsbolag själva. Det ska väl erat försäkringsbolag göra. Jag blev påkörd för en tid sedan, skrev en egen skadeanmälan och skickade in till mitt försäkringsbolag med uppgifter om personen och bilen som kört på mig.

Efter detta behövde jag inte göra något, jag har heller inte hyrbilstillägg på min försäkring, men eftersom jag inte var vållande kunde jag få hyrbil via motpartens f-bolag. Nu klarade jag mig ändå och fick därför ut stilleståndsersättning för de dagar min bil var på verkstad. Skadorna på min bil var inte lika omfattande som på din bil.

Summa sumarum: mitt försäkringsbolag tog hand om ALLT, det enda jag behövde göra var att lämna in och senare hämta bilen från verkstan - och fylla i skadeanmälan förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in