2013-10-16, 11:36
Medlem
HobartMuddys avatar
Jag har drygt 200k i räntefonder. Ingen strålande avkastning, runt 1,4%, men väldigt låg risk också. Men nu hör jag från höger och vänster att det kommer skita sig i USA i morgon och det är bättre att ha kulorna på ett vanligt konto.

Personligen har jag svårt att tro att räntefonder kommer beröras speciellt mycket.

Vad säger ni?
Citera
2013-10-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Jag har drygt 200k i räntefonder. Ingen strålande avkastning, runt 1,4%, men väldigt låg risk också. Men nu hör jag från höger och vänster att det kommer skita sig i USA i morgon och det är bättre att ha kulorna på ett vanligt konto.

Personligen har jag svårt att tro att räntefonder kommer beröras speciellt mycket.

Vad säger ni?

Köp premieobligationer, funkar t.om. 22okt
Citera
2013-10-16, 12:04
Medlem
1979s avatar
Jag hade en räntefond som gick ner några procent när Lehman kraschade. Det kunde ha varit mer. Hur motiverar du att ta en risk för 1,4 % istället för 2,5 % utan risk?
Citera
2013-10-16, 12:10
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Jag hade en räntefond som gick ner några procent när Lehman kraschade. Det kunde ha varit mer. Hur motiverar du att ta en risk för 1,4 % istället för 2,5 % utan risk?
Var hittar jag 2,5% utan risk (eller bindningstid)?
Citera
2013-10-16, 12:17
Medlem
1979s avatar
Citat:

https://www.santander.se/Privat/Sidor/spara.aspx
Citera
2013-10-16, 13:36
Medlem
Bör man göra sig av med de Amerikafonderna enligt er eller? Vad är chanserna att den sjunker/ökar samt hur mycket pratar vi om da?

Handlar främst om Handelsbankens Amerikafond http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=A_Fonder&sa=/SHB/Inet/ICentSv.nsf/Default/q31C20C55BFAF4358C12572C1002F7AC1

men även Sverige/Världen.

Tack
Citera
2013-10-16, 14:10
Medlem
HobartMuddys avatar
Jag la just säljorder på hälften av mina 200k. Säljer förmodligen resten i morgon. Räntefonder verkar inte vara någon bra ide om räntan plötsligt börjar stiga.

(Har dock inte bestämt mig för vad jag ska göra med dem.
Är Santander pålitliga? Det låter lite för bra för att vara sant.)

Om jag hade en stor klump i en Amerikafond skulle jag definitivt sälja. Men jag är ganska defensivt lagd.
Citera
2013-10-16, 15:17
Medlem
1979s avatar
Citat:
Jag la just säljorder på hälften av mina 200k. Säljer förmodligen resten i morgon. Räntefonder verkar inte vara någon bra ide om räntan plötsligt börjar stiga.

(Har dock inte bestämt mig för vad jag ska göra med dem.

Om jag hade en stor klump i en Amerikafond skulle jag definitivt sälja. Men jag är ganska defensivt lagd.

Jag har varit både aktieägare och kund hos Santander, det är inga konstigheter. Norska staten som äger 1,25 % av hela världens noterade bolag garanterar din insättning som grädde på moset.

Ett alternativ är Lannebo Corporate bond, men det är inte riskfritt. De senaste tiden ligger den på motsvarande 8-10 %, men det kan man inte räkna med under en längre tid med den relativt låga risken.
Citera
2013-10-16, 15:39
Medlem
maltzors avatar
Citat:

Ta en titt i denna tråd: https://www.flashback.org/t938402 , Det är ganska många som erbjuder över 2% med fria uttag och insättningsgaranti.
Kör själv med https://www.hoistspar.se/ , 2.3% har dom på sitt konto med fria uttag.
Citera
2013-10-16, 19:03
Medlem
HobartMuddys avatar
Då har jag lärt mig något nytt!
(Santander har inga anmälningar hos KO så de är förmodligen dugligt skötsamma. Anmälningarna brukar börja trilla in snabbt om någron känner sig blåst.)

Hoist och Resursbank verkar bra också. Finns helt enkelt ingen anledning att hålla på med räntefonder i nuläget. Oavsett om Amerikanerna får till det eller inte.
Citera
2013-10-16, 19:12
Medlem
Newis avatar
Citat:

Citat:
(Santander har inga anmälningar hos KO så de är förmodligen dugligt skötsamma. Anmälningarna brukar börja trilla in snabbt om någron känner sig blåst.)

Det är visserligen ingen garanti, men Santander är ingen liten nischbank om du tror det. Det är en av Europas allra största banker med knappt 190 000 anställda.
Citera
2013-10-16, 20:13
Medlem
HobartMuddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Det är visserligen ingen garanti, men Santander är ingen liten nischbank om du tror det. Det är en av Europas allra största banker med knappt 190 000 anställda.
Jo jag vet. Jag följer F1.
Men i och med att deras svenska etablering verkar vara ett mindre engagemang och själva företaget är norskt, så finns det förutsättningar för trassel.

Men nu är det gjort, så den som lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in