2013-10-16, 07:35
Medlem
Taurus-s avatar
Har en fundering som jag hoppas ni erfarna linuxanvändare kan hjälpa mig med!

Jag köpte nyligen en begagnad toshiba ac100. Den hade ursprungligen android som os, dock hade förra ägaren installerat lubuntu 10.12 på den.
Eftersom F-tangenterna inte fungerar med denna linuxversion så vill jag installera ubuntu istället (det finns en version som anpassats efter just denna dator).

Problemet är att jag inte kan komma åt recovery mode, även om jag håller in shift vid uppstart så startar lubuntu som vanligt. I bios kan jag heller inte välja usb-boot för att installera via usb.

Det finns guider på hur man flashar och installerar ubuntu från android. Ska jag återställa Android och följa guiden?
Eller finns det ett enklare sätt att göra det från lubuntu?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-16, 11:02
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Eftersom F-tangenterna inte fungerar med denna linuxversion så vill jag installera ubuntu istället (det finns en version som anpassats efter just denna dator).
Lubuntu _är_ ubuntu i botten, i princip bara en annan fönsterhanterare, du är nog ute efter en uppdatering från 10.x till 12.x
Citat:
Problemet är att jag inte kan komma åt recovery mode, även om jag håller in shift vid uppstart så startar lubuntu som vanligt. I bios kan jag heller inte välja usb-boot för att installera via usb.
ctrl+esc är nog vad du söker
Citat:
Det finns guider på hur man flashar och installerar ubuntu från android. Ska jag återställa Android och följa guiden?
Eller finns det ett enklare sätt att göra det från lubuntu?
Har du verkligen läst t.ex. guiden på ubuntus wiki ?
Ser inte ut att finnas någon anledning att ta omvägen runt android för att byta OS, nvflash skriver en minimal boot för att göra det möjligt för dej att kopiera över resterande filer till disken.
Så vitt jag kan se, följ guiden efter du har läst den.
Senast redigerad av xcb567 2013-10-16 kl. 11:06.
Citera
2013-10-16, 12:04
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Lubuntu _är_ ubuntu i botten, i princip bara en annan fönsterhanterare, du är nog ute efter en uppdatering från 10.x till 12.x

Vad bra, jag får testa att uppdatera lubuntut, antar att det kan göras via inställningar.
Det finns nämligen ett annat problem såg jag nu. Förra ägaren har inte "fabriksåterställt" lubuntu, så nu frågar den efter lösenord för att ansluta till wifi, byta datum och tid, lägga till användare mm.
Hur kan jag återställa lubuntu, är det via ctrl-esc och sedan välja att återställa?

Citat:
Har du verkligen läst t.ex. guiden på ubuntus wiki ?
Ser inte ut att finnas någon anledning att ta omvägen runt android för att byta OS, nvflash skriver en minimal boot för att göra det möjligt för dej att kopiera över resterande filer till disken.
Så vitt jag kan se, följ guiden efter du har läst den.

Guiden verkar utförlig, men jag är så okunnig vad gäller linux. Måste jag följa den från början även då jag har lubuntu installerat?
Citera
2013-10-16, 12:15
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Vad bra, jag får testa att uppdatera lubuntut, antar att det kan göras via inställningar.
Det finns nämligen ett annat problem såg jag nu. Förra ägaren har inte "fabriksåterställt" lubuntu, så nu frågar den efter lösenord för att ansluta till wifi, byta datum och tid, lägga till användare mm.
Hur kan jag återställa lubuntu, är det via ctrl-esc och sedan välja att återställa?
nope, recovery-mode är inte samma sak som i "windows-världen"
Det används för installation/återställning av hela OS, inte bara återställning av inställningar

Citat:
Guiden verkar utförlig, men jag är så okunnig vad gäller linux. Måste jag följa den från början även då jag har lubuntu installerat?
Ja
Citera
2013-10-17, 08:34
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
nope, recovery-mode är inte samma sak som i "windows-världen"
Det används för installation/återställning av hela OS, inte bara återställning av inställningar.

Tack för infot!
Dock är det väldigt besvärligt att komma åt recovery mode.. Ctrl-esc tar mig till Androids recovery
Står på flertalet sidor att shift i kombination med omstart tar mig till grub, men det funkar bara inte. Lubuntu startar oavsett shift, väldigt underligt.
Citera
2013-10-17, 22:59
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Tack för infot!
Dock är det väldigt besvärligt att komma åt recovery mode.. Ctrl-esc tar mig till Androids recovery
har tyvärr inte tillgång till en liknande enhet själv, men följande ska inte tända skärmen, bara power-lampan
om du gör som ovan, hittar nvflash enheten? ( nvflash --sync )
Citat:
Står på flertalet sidor att shift i kombination med omstart tar mig till grub, men det funkar bara inte. Lubuntu startar oavsett shift, väldigt underligt.
Inte förvånad, <åsikt>är ju det väldokumenterade lapptäcket bubuntu</åsikt>

Redigera /etc/default/grub
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT ska vara ett värde över 0 (noll)
update-grub för att uppdatera inställningarna
sen ska grub vara åtkomligt vid uppstart
Kod:
$ su
# nano /etc/default/grub
# update-grub
Citera
2013-10-20, 18:42
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
...
Hur har det gått med grub och/eller recoovery-mode?
Någon liten uppdatering hade suttit fint för att stilla ens nyfikenhet
Citera
2013-10-20, 21:56
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Hur har det gått med grub och/eller recoovery-mode?
Någon liten uppdatering hade suttit fint för att stilla ens nyfikenhet

Hej igen!

Jag har inte kommit någonvart om jag ska vara ärlig
Grub startar bara inte, hur jag än försökt. Ctr+Esc tar mig till androids återställningsval. Jag valde att återställa till android, men allt som händer är att lubuntu startar som vanligt!

Pga lösenordet kunde jag som sagt inte ansluta till wifi (och datorn saknar nätverksingång).
Lyckades ta mig runt detta genom att ansluta smartphone via usb. Dock är alla mjukvaruuppdateringar också lösenordsskyddade. Testade att installera grub2, men lösenord krävs för installation.
Gästkontot frågar också efter detta lösenord.

Man tycker ju att det borde vara enkelt att återställa användarkontot, men icke.
Gjorde en live-usb för att ominstallera allt, men det finns inget val att boota via usb vid uppstart.

Guiden som finns för att installera ubuntu på denna dator från scratch var tydligen inte idiotsäker, för jag kommer inte ens så långt som att extrahera en tarball till minneskortet Därav vill jag inte ens försöka mig på resten i denna guide, kanske förstör nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in