2013-10-15, 14:46
Medlem
rochsteins avatar
Hejsan. Jag fick precis hem ett brev där det stod att jag har en skuld till försäkringskassan. Vafan kan det vara? 3667 kr. Vad kan det bero på`? Det står inte ens vad den beror på?`
Citera
2013-10-15, 14:50
Medlem
Watzs avatar
Har du testat att ringa dom?
Citera
2013-10-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rochstein
Hejsan. Jag fick precis hem ett brev där det stod att jag har en skuld till försäkringskassan. Vafan kan det vara? 3667 kr. Vad kan det bero på`? Det står inte ens vad den beror på?`

Låter skumt. Det ska absolut stå varför de menar att du har en skuld. Ring försäkringskassan och fråga.
Citera
2013-10-15, 15:04
Medlem
rochsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Låter skumt. Det ska absolut stå varför de menar att du har en skuld. Ring försäkringskassan och fråga.

Får göra det

Hade en skuld till psykos mottagningen förut på 600 kr förut. Detta var ett tag sedan sen har jag inte hört något mer av dem. Kan det vara det?

Så här står det längst ner på brevet:

"Det här meddelandet gäller bara skuld på grund av felaktigt utbetald ersättning.
Det gäller till exempel inte om du har en skuld till Försäkringskassan för att du har barn som får underhållsstöd."

Numret till deras kundcenter stämmer ju men vafan?!
Citera
2013-10-15, 15:11
Medlem
rochsteins avatar
Om nån vill hjälpa mej tyda brevet så skriver jag det här:

Du får detta meddelande eftersom du har en skuld till Försäkringskassan.

Försäkringskassan har tidigare beslutat att tillfälligt avbryta indrivningen av din skuld eftersom vi bedömde att du inte hade ekonomisk förmåga att betala.
Beslutet om avbruten indrivning gäller tillsvidare.

Om du har ekonomisk förmåga att betala, kan du göra inbetalningen till bankgiro 000-0000 (andra siffror) där du anger ditt personnummer som meddelande till betalningsmottagaren eller kontakta vårt kundcenter på 0771-524 524 för en avbetalningsplan.

Uppgifter om skulden
Summa per utskriftsdatum ______________________________________________3667 kronor

(sen det som jag skrev i inlägget ovan.

Jag är helt inkompetent när det gäller sånt här.
Citera
2013-10-15, 15:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Hade en skuld till psykos mottagningen förut på 600 kr förut.

Citat:
Om nån vill hjälpa mej tyda brevet så skriver jag det här:
Försäkringskassan har tidigare beslutat att tillfälligt avbryta indrivningen av din skuld eftersom vi bedömde att du inte hade ekonomisk förmåga att betala.

Det låter som om din skuld har förräntat sig och fått pålagda avgifter för påminnelser, inkasso och liknande. Så, det kan nog vara dina 600kr som blivit 3667kr
Citera
2013-10-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det låter som om din skuld har förräntat sig och fått pålagda avgifter för påminnelser, inkasso och liknande. Så, det kan nog vara dina 600kr som blivit 3667kr

Instämmer i det.
Citera
2013-10-15, 15:27
Medlem
rochsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinjoeh
Instämmer i det.

Men vad har försäkringskassan med det å göra? Är det inte kronofogden som har hand om det?
Borde jag inte ha en skuld till psykosmottagningen?

Fick bara ett brev från visma sen gick det ett jävla tag men brukar man inte få massa brev?
Fick det förut pga skuld.

Men det står ju "Det här meddelandet gäller bara skuld på grund av felaktigt utbetald ersättning."

Fan va jobbigt....
Citera
2013-10-15, 15:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men det står ju "Det här meddelandet gäller bara skuld på grund av felaktigt utbetald ersättning."

Fan va jobbigt....

Jaha, förlåt, jag läste fel.
Well, då är det ju ännu enklare, vid något tillfälle har du fått 3667kr mer än du skulle ha haft, och ingen förutom du själv eller FK vet varför/när det skedde.
Citera
2013-10-15, 15:36
Medlem
Citat:
Men vad har försäkringskassan med det å göra? Är det inte kronofogden som har hand om det?
Borde jag inte ha en skuld till psykosmottagningen?

Fick bara ett brev från visma sen gick det ett jävla tag men brukar man inte få massa brev?
Fick det förut pga skuld.

Fan va jobbigt....

Din skuld till psykosmottagningen ska väl betalas till landstinget? Då borde du få räkning från dem, och en eventuell skuld borde gå vidare till inkasso. Försäkringskassan skickar inga räkningar för sjukhusvård. Men de kan skicka återbetalningskrav på felaktig utbetalning från försäkringskassan, och det är nog ett sånt du fått. Det står ju "skuld på grund av felaktigt utbetald ersättning".
Du har kanske fått för mycket utbetalt i sjukpenning eller bostadsbidrag eller liknande tidigare, och så vill de ha in det nu. Jag fick också ett brev från dem där de påstod att jag fått för mycket sjukpenning utbetald och måste betala tillbaks. Men det var ett misstag och jag ringde försäkringskassan och redde ut det.
Citera
2013-10-15, 15:46
Medlem
rochsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DugDeepeer
Din skuld till psykosmottagningen ska väl betalas till landstinget? Då borde du få räkning från dem, och en eventuell skuld borde gå vidare till inkasso. Försäkringskassan skickar inga räkningar för sjukhusvård. Men de kan skicka återbetalningskrav på felaktig utbetalning från försäkringskassan, och det är nog ett sånt du fått. Det står ju "skuld på grund av felaktigt utbetald ersättning".
Du har kanske fått för mycket utbetalt i sjukpenning eller bostadsbidrag eller liknande tidigare, och så vill de ha in det nu. Jag fick också ett brev från dem där de påstod att jag fått för mycket sjukpenning utbetald och måste betala tillbaks. Men det var ett misstag och jag ringde försäkringskassan och redde ut det.

OK Tack!
3667 är mycket för mej. Har bara jobbat nån enstaka gång. Kan inte jobba för mycket pga socialfobi. Hoppas det blivit något fel...
Citera
2013-10-17, 10:56
Medlem
godboys avatar
Ring och prata med Försäkringskassan. Det är ENDA sättet att få veta vad det är frågan om! Du kan ju bli utsatt för något bedrägeri, så ring och kolla med FK för säkerhet skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in