• 2
  • 3
2013-10-16, 16:37
Medlem
"Vem ska lägga ner miljarder kronor, ta risker och som sagt utveckla våran stad om det inte finns en vinst att hämta? Ska du bytta våra hus? Jag har inget emot att betala min hyra. Tycker den är rimligt."

Den som vill gå till historien - Tele2 Arena - Swedbank Arena osv.

Du är uutzuuugeeen på din hyra - ni hyresgäster har betalat det huset många gånger om
och skall du betala för nya stadsdelar som du inte skall bo i? Sjuukt

läste du inte vad jag skrev om 9 millars kåken som man kan lyfta ut 10 millar per år
på och casha ut 300 millar (då tappar man de 10 per år).

Och 20,000 kr kvm/år på Biblioteksgatan o 13,000 kr kvm/år på Drottninggatan
är det verkligen vettigt
Citera
2013-10-16, 17:08
Medlem
Psychopatricks avatar
Kom in i matchen nu TS.

Utgifterna

Som fastighetsägare tar du på dig ett stort ansvar för att dina hyresgäster ska trivas och fungera bra. Det finns ett stort regelverk som du bör kunna och följa, och om du höjer standarden för dina hyresgäster kan du också ta ut mer i hyra. Allt är dock inte guld och gröna skogar. Listan över utgifter är lång och inkluderar bland annat

* el
* vatten
* värme
* ventilation
* sotare
* snöröjning
* sophämtning
* städning av gemensamma utrymmen
* reparationer
* underhåll
* försäkring
* fastighetsskatt
* löner för ev. anställda (fastighetsskötare)

Sen ska ju naturligtvis fastigheten vara lönsam också. Så om du tror att det bara är nå ynka småkronor för att få saker och ting att flyta på är du naiv.
Citera
2013-10-16, 19:39
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markvii
"Vem ska lägga ner miljarder kronor, ta risker och som sagt utveckla våran stad om det inte finns en vinst att hämta? Ska du bytta våra hus? Jag har inget emot att betala min hyra. Tycker den är rimligt."

Den som vill gå till historien - Tele2 Arena - Swedbank Arena osv.

Du är uutzuuugeeen på din hyra - ni hyresgäster har betalat det huset många gånger om
och skall du betala för nya stadsdelar som du inte skall bo i? Sjuukt

läste du inte vad jag skrev om 9 millars kåken som man kan lyfta ut 10 millar per år
på och casha ut 300 millar (då tappar man de 10 per år).

Och 20,000 kr kvm/år på Biblioteksgatan o 13,000 kr kvm/år på Drottninggatan
är det verkligen vettigt

Så vi ska bo näst intill gratis medan andra fick betala dyrt? Vem kommer någonsin flytta till nyproduktion?

Angående Drottninggatan. Varför måste man hyra där? Alla får själva avgöra vad dom tycker det är värt att betala och välja därefter. Alla är inte så fattiga som oss. Betalar ett företag de pengarna räknar de själva med en god vinst.
Citera
2013-10-16, 19:55
Medlem
Har du en aning om vad omkostnaderna för en fastighet på kanske 2000 kvm är? Det är inte bara din el och värme ska betalas i det. En fastighet med hög avgift har ofta mycket lån vilket resulterar i mycket ränta och amorteringar. Sedan är det inte så som den normala svenssonfamiljen, som lånar pengar för att renovera och sedan aldrig betalar tillbaka(normal amorteringstid för ett huslån i sverige är 125 år)

Säg att du renoverar trapphuset för 10 miljoner, innan trapphuset behöver en ny renovering måste den gamla renoveringen vara återbetald inklusive alla andra renoveringar.

I göteborg finns även ett annat kostsamt problem för fastigheterna då hela staden står på lera måste man förankra husen för enorma pengar i leran så att de inte flyttar på sig.

Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Jag undrar varför hyror är så pass dyra i äldre hus med insats.

Husen är troligtvis betalda för länge sedan och de som bor i lägenheterna äger sin del.

Om hyran är på 3200 och det är en mindre förening som jag bor i, på 66 lägenheter och hyran är 3200
så får föreningen in 211200 kr i månaden.

Det vi får ut är värme, vatten, gräsklippning, snöskottning och sophämntining och lite underhåll ibland.
Detta kan ju aldrig kosta 211200 kr i månaden. Och dom säger att vi har billig hyra..
Citera
2013-10-16, 22:34
Medlem
Att avgifterna i äldre BRF-hus är höga och lägenheterna är värdefulla
beror på att de som flyttar in betalar stooora pengar till dem som flyttar
o inte till BRF - om de betalat till BRF skulle avgifterna bli låga.

Jfr ombildningar där föreningen har några lägenheter som omsätts
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in