2005-07-05, 18:27
Medlem
KnHunDeNs avatar
Hej Filosofiska Folket.

Sitter med knepiga funderingar som jag nskar f lite synpunkter p. Vljer att posta denna i filosofiforumet snarare n Psykologi & Psykiatri d jag undrar hur mina bekymmer skall frsts. Som sagt, hoppas kunna reda ut lite tankar och samtidigt f tillgng till Era synpunkter.

Jag har misslyckats i livet. Det kanske inte mrks utifrn att jag har gjort det, men s r fallet. Sitter nu och frsker frst nr, varfr och hur jag kom att n denna tervndsgrnd i livet. I dessa funderingar berrs onekligen bde psykiatri, psykologi och filosofi.

Hur jag n tnker om dessa ting, finner jag ingen fullstndigt frklaring till min situation. Enligt den medicinska terminologin borde nog min diagnos vara dysforisk personlighetsstrning (Egen diagnos). Dock frargas jag av konstruktionen bakom denna diagnos. Varfr r jag dysforiskt personlighetsstrd nr jag inte liknar alla andra kttpsar p jorden? Jag har inte den "konsumtionistiska" dra i min kropp som verkar vara ett fundament i varelsen "mnniskans" natur. Jag letar inte efter tjejer, jag letar inte efter grejer, jag letar inte efter njutning eller gldjemnen. r jag enbart reducerad till strd neurobiologi utan koppling till de kollektiva frestllningarna bakom tanken om "Lyckan"?

Mitt misslyckadande r ett relativt fenomen. Relativt i den bemrkelsen att jag misslyckats i frhllande till mina egna drmmar och ml. Varifrn har dessa ml vuxit fram? r det mina frldrar som planterat tanken p "framgng" i mitt huvud, en framgng vilken jag inte kan n. Ska jag, i likhet med de mer bemedlade (som har rd med terapeut) skylla p frldrarna? Samhllet? TV? De gon som jag ser i badrumsspegeln och som med frakt ser p mig, varifrn kom hans referensramar? Givetvis, utifrn mitt perspektiv, vore det mest frukbart kanske att frlgga skulden till mitt misslyckande utanfr mig sjlv, p mor och far. Samtidigt mste jag bra skulden sjlv.

Om inte terapi, s varfr inte SSRI. Medicinera mig s att jag kan likna Er, den stora anonyma massa som kallas "mnskligheten". Med medicinens hjlp kanske jag kan frbise ett i stort meningslst liv. F tillbaka ett stelt leende p ansiktet. Varfr vrider det sig i magen vid tanken p det? Med SSRI kanske jag kan luta mig tillbaka i livet, med fredagsfyllor och dokuspakvllar...

Nr alla springer runt med ett idiotiskt flin i ansiktet s mrks den som aldrig skrattar desto mer.

r jag kanske helt enkelt fdd i fel tid? En tid som mitt psyke inte kan anpassas till? Att jag inte har srskilt hg intelligens r jag medveten om. Men ven intelligens r en produkt av kollektiva formuleringar och konstruktioner. Bakom finns normalfrdelningskurvan, varvid man terigen tvingas konfrontera den kollektiva massan av kttpsar. Kanske r anpassning intelligens...

Jag sker efter det vgskl i mitt liv dr jag gick fel. Men ven dr kommer svra frgor. Valde jag min vg av hnsyn till andra? Eller var det svaghet som gjorde att jag inte gick den vg jag ville? r hnsyn samma sak som svaghet? Kan jag hnvisa till hnsyn och samtidigt frlgga min skuld utanfr mig sjlv?

Jag ser med misstnksamhet p diagnoser av olika slag. Dessa syftar mer till att gra mig frstelig fr er. Givetvis aktiverar diagnosen ocks tgrder, men jag sker inte smrtlindring fr livsplga. ter jag medicinen s svljer jag samtidigt ett paket med frestllningar om "det goda livet". Detta "goda liv" dikteras i demokratin av vr kollektiva lusta, av folket. Det folk jag mer och mer kommit att frakta.

Pja, hoppas inlgget fr ligga kvar i filosofidelen. Hoppas jag fr ngra tnkvrda "svar". Vart ett ganska lngt inlgg...
Citera
2005-07-06, 21:44
Medlem
mr_zipoxs avatar
Det hr kanske lter lite ut-tjatat men faktum r att vi hela tiden fr hra att man mste vara rik, snygg och lycklig fr att leva ett normalt liv.

Nr man r ung kille ska man ven ha en ny tjej varannan mnad annars r man bara en internet runkande enstring.

Jakten p pengar har blivit vran nya relion.
Personligen skulle jag inte ens vilja veta hur mnga timmar av mitt liv jag anvnt fr att frska hitta ett stt att f in pengar.

Du r inte ensam om att frga dig sjlv vilken funktion eller mening man har i livet nr man brjar se sammhllet och mnniskorna mer och mer som ett virus.

Men man kan inte gnlla allt fr mycket nr solen entligen har tittat fram.
Bara det faktum att humret svnger efter vdret bevisar att vi inte r ngot annat en missanpassade djur.
Citera
2005-07-06, 23:06
Medlem
KnHunDeNs avatar
Pja, min frhoppning var att fra mer av en kunskapsfilosofisk diskussion kring de olika beteckningar vi anvnder oss av nr vi mrker oss sjlva och andra.

Sjlv har jag kommit i kontakt med dessa funderingar d jag frskt applicera dessa "etiketter" p mig sjlv, utan att fr den delen svlja hyckleriet bakom dem.

Frgan r vad man blottlgger nr man plockar isr "diagnoserna"?
Citera
2005-07-06, 23:14
Moderator
impieteers avatar
Misslyckas gr vl alla lite d och d. Du verkar mest ha identifierat dig sjlv som ett misslyckande fr att du trivs bst s. Stillvida du inte totalfrlamat dig sjlv i ett misslyckat sjlvmordsfrsk och skrivit raderna ovan med nstippen, s freslr jag att du frsker en gng till. Det gr nog bttre den hr gngen.

Jag tycker du ska slppa din skitndiga sjlvmkande prettoattityd och koncentrera dig mer p saker som gr dig glad och som du r intresserad av n att frska hitta saker i tillvaron som bekrftar dina dimmiga ider om att du r missfrstdd och ensam i en kall och frmmande omvrld.
Citera
2005-07-06, 23:20
Medlem
Hamstrutss avatar
ja fattade inte.
vad r problemet ?
r du fattig eller ensam ?
jag fick inte ut det dr misslyckandet lixom

//frklara tack
Citera
2005-07-06, 23:36
Medlem
Evaristos avatar
Ja jag fattade vl inte heller vad ditt misslyckande bestr i... annat n att du kanske grubblar fr mycket ver om du r lyckad eller ej.

Men allmnt s anser jag att det alltid r en dlig lsning att frlgga skulden fr misslyckanden till andra. Det kan vara bekvmt, och det kan t o m vara sant, men det innebr att man avhnder sig makten ver sitt liv. Man kan inte ndra vad som varit eller vad andra gjort eller underltit. Fr att kunna pverka sin situation mste man ga den.
Citera
2005-07-07, 18:08
Medlem
KnHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Misslyckas gr vl alla lite d och d. Du verkar mest ha identifierat dig sjlv som ett misslyckande fr att du trivs bst s. Stillvida du inte totalfrlamat dig sjlv i ett misslyckat sjlvmordsfrsk och skrivit raderna ovan med nstippen, s freslr jag att du frsker en gng till. Det gr nog bttre den hr gngen..

Heh totalfrlamad r jag inte. Tanken bakom inlgget var fljande. Vissa mnniskor saknar sjukdomsinsikt, ngot som i sin tur konstituerar en del av den diagnos som vi, i samhllet stter p dessa (tnker p psykiskt sjuka, alkoholvrd o.s.v.). I dessa fall utgr bristen p insikt den krna som legitimerar vra ingrepp i deras tillvaro. Andra sker insikt till sina knslor, drav all new-age och den blomstrande tid fr allhenanda terapier.

Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tycker du ska slppa din skitndiga sjlvmkande prettoattityd och koncentrera dig mer p saker som gr dig glad och som du r intresserad av n att frska hitta saker i tillvaron som bekrftar dina dimmiga ider om att du r missfrstdd och ensam i en kall och frmmande omvrld.

Heh kan frskra dig om att endast FB r den plats dr mina ovanstende drag fr fritt spelrum. Hr kan man i skydd av sin anonymitet lufta sina vrsta funderingar ganska smrtfritt. Inte heller rknar jag med att ngon knner sig srad, frolmpad eller sttt av det jag skriver heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Ja jag fattade vl inte heller vad ditt misslyckande bestr i... annat n att du kanske grubblar fr mycket ver om du r lyckad eller ej.

Vad misslyckandet bestr i r oviktigt. Det r knslan jag vill resonera kring. Hur den skall hanteras och hur den skall frsts. Att jag i objektiv bemrkelse knappast r misslyckad r jag medveten om. Drav stlldes denna frga. Jag sker heller inte "botemedel" fr det vet jag att det finns. Men jag skulle vilja resonera kring mnet. En knsla legitimeras och frsts med orden som vi beklder knslan med. Genom att anvnda ord som andra kan relatera till, genom att tala p ett stt s folk frstr, fr vi ocks frstelse. Samtidigt r orden ocks rtt grovhuggna verktyg fr att fra fram knsla, det r liksom inte ltt att beskriva krlek, hat, sorg o.s.v.

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Men allmnt s anser jag att det alltid r en dlig lsning att frlgga skulden fr misslyckanden till andra. Det kan vara bekvmt, och det kan t o m vara sant, men det innebr att man avhnder sig makten ver sitt liv. Man kan inte ndra vad som varit eller vad andra gjort eller underltit. Fr att kunna pverka sin situation mste man ga den.

Det var hit jag ville komma. Att frst en knsla man br p som egentligen saknar "objektiv" legitimitet. Hr tycker jag inlggets plats i filosofi-forumet frtjnar sin plats. Tanken (urskta en dlig rubrik) handlar inte om vad man ska gra fr att ta sig vidare frn ett misslyckande, utan att frst varfr man knner sig misslyckad. Jag sker inga rd, ingen hjlp eller std. Jag vill dremot resonera kring mnniskovetenskapens olika redskap att frska reda upp det kaos ett liv bestr av. Hur rttta eller felaktiga dessa r, och vilka frtjnster som finns bakom, vilka frgor stlls aldrig. Vilken r den kuliss som trder i bakgrunden nr uppmrksamheten fsts p objektet p scenen?

Denna diskussion blir nog mer vetenskapsfilosofisk, dr olika perspektiv fr med sig helt olika "lsningar" och "frtjnster". Precis som Evaristo skriver s kan det vara moraliskt felaktigt att beskylla ngon annan fr sina misslyckanden, t.ex. frldrarna. Men det kan vara pragmatiskt och nyttigt utifrn den hjlpskandes perspektiv att frlgga skulden utanfr sig sjlv. Ytterligare aspekter av detta r t.ex. risken av viktimisering. Detta exempel kan man tydligt se nr det gller kvinnomisshandelsdebatten. Hur br man stlla sig i denna frga? Br mlet alltid legitimera medlet? Ungefr som att kriga fr att f fred? Och om man sjlv r subjektet i denna process, hur kan man bortse frn de moraliska sidoaspekterna samtidigt som mlet inte frlorar i betydelse?

Det ovanstende stycke behandlade kortfattat ngra tankar kring terapi som medel fr att frst. Annars r ju vanligtvis en medicinsk frklaring/tolkning det man anvnder sig av. Men hur kan man kvantifiera en kvalitativ upplevelse? Om man sger sig ha bristande genetik, ett knslomssigt handikapp som leder till en mild men kronisk depression, och lper linan ut och reducerar sig sjlv till en rent biologiskt varelse. Inte heller det knns srskilt "bestndigt" fr den egna upplevelsen upplevs i relation till andras upplevelser. Man ser, och jmfr sig sjlv med andra s.a.s. Att d ta medicin, ven om det r det mest pragmatiska, innebr det inte att man legitimerar idealet om "den lyckliga mnniskan"? Slutligen, blir d intelligens, verlevnadsduglighet eller vad man vill kalla det, frmgan att anpassa sig till flertalet?

Hur kan man frst den knsla som pverkar ens tillvaro, utan att verta ngon annans sprk (terapeuten, utifrn sitt perspektiv). Samtidigt utan att ta medicin som fr en att bortse frn knslan. Finns det ngon tredje vg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in