2013-10-14, 05:57
Medlem
Vet ej om detta egentligen kanske passar bttre i psykologi- eller korrupt-delen men vi provar hr.

Jag r p det stora hela av uppfattningen att personer med enorm makt eller tminstone illusionen av mycket makt ganska fort och enkelt fylls av ngot form av korrupt/omoraliskt tnk och agerar drefter.
Drmed menar jag inte att alla politiker, poliser, freningseliter osv osv r genomonda, det finns garanterat mnga av dessa som frsker gra ett vldigt bra jobb, problemet blir nog dock att pga makten yrket/titeln etc fr med sig samlas dels en fra av smutsigt folk men dels s sker ocks ngon form av ndamlsglidning av mnga goda idealister s att den knappa mngd bra folk blir frsvinnande liten i sammanhanget att de egentligen inte kan frndra speciellt mycket.

Jag vill med detta hvda att det r ngot form av systemfel i samband med abnormal makt, ingen ska ha s pass hg makt som de hgsta ministrarna i landet har, vill jag pst. Vad anser du?

En mycket intressant bok i sammanhanget r Knapptryckarkompaniet som jag varmt rekommenderar men hur som helt...

Vem kan t.ex. glmma bort Stanfordexprimentet och en enkel googling p mnet fr en till FoFs hemsida med texten:
Citat:
Frga: Man lser dagligen om politiker med dubbelmoral. Samtidigt som de predikar sparsamhet med skattemedel roffar de t sig privatekonomiska frdelar och blir stormrika. Finns det ngon forskning som visar i vad mn makt korrumperar dem som innehar maktpositioner?

Svar: Om det r s att makthavare r mer omoraliska n andra vilket r en obesvarad frga kan det bero antingen p att makt korrumperar ("tillfllet gr tjuven") eller p att omoraliska personer dras till maktpositioner ("tjuven gr tillfllet").

De iakttagelser som kan gras i verkliga livet r s kallade anekdotiska observationer, allts att det blir knt att vissa men lngt ifrn alla makthavare p ett olagligt stt snor t sig enorma summor pengar.

Fr att svara p frgan behvs allts socialpsykologiska experiment snarare n iakttagelser av hur verkliga makthavare beter sig. Det finns faktiskt nyligen utfrd forskning dr man slumpmssigt frdelat frskspersoner till olika betingelser, och sedan p skilda stt intalat dem att de har makt eller inte. Resultaten visar att de som upplever sig ha makt ger mer omoraliska svar p ett antal bedmningsfrgor.

Forskarna, docent Joris Lammers vid Universiteit van Tilburg i Nederlnderna och professor Adam Galinsky vid Northwestern University i USA, gick sedan ett steg lngre. De lt frskspersonerna i maktgruppen knna att de antingen hade gjort sig frtjnta att inneha makt eller inte. Det visade sig d att de som upplevde att det var legitimt att inneha makt svarade mer omoraliskt n de som var tveksamma till det rttvisa i sin maktposition. De frra brydde sig ocks mindre om vad andra tyckte om dem. Tillspetsat uttryckt innebr resultaten att makt korrumperar, men bara dem som knner att det r rimligt och befogat att just de innehar makt.

Sjlv tycker jag detta r enorm intressant men vad tycker flashback?
Vad har ni fr teorier eller mer info om detta?
Citera
2013-10-14, 19:57
Medlem
Ingen? Man kan ju tycka att flashback r det perfekta stllet fr personer som har en kritisk syn p makt..?
Citera
2013-10-14, 22:34
Medlem
Fast jag tror mer det handlar om att kollektivet frvntar sig vissa saker av ledare och vljer ut dem som man tycker passar. Tror t ex inte att Sverige skulle ftt fram ledare som Roosevelt, Churchill, Stalin eller Hitler. Generellt s r folk rtt s bra p att stoppa personligheter som man inte vill ha som ledare.
Citera
2013-10-15, 11:17
Moderator
Siegfrids avatar
Vi prvar Sociologi

Politik - Inrikes --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2013-11-03, 09:09
Medlem
Frsker teruppliva..

Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Fast jag tror mer det handlar om att kollektivet frvntar sig vissa saker av ledare och vljer ut dem som man tycker passar. Tror t ex inte att Sverige skulle ftt fram ledare som Roosevelt, Churchill, Stalin eller Hitler. Generellt s r folk rtt s bra p att stoppa personligheter som man inte vill ha som ledare.
Jag hller inte riktigt med.
Men det jag menar r att jag tror personer med makt eller viljan att ha makt har vissa drag generellt som gr dem mindre moraliska n andra.

Det jag undrar r vad folk tror/tycker om det och varfr det r s?

Leif GW Persson tycker jag beskrev polisen p ett bra sett rrande detta 7.20-8 min in:
http://www.svtplay.se/video/1564242/del-4-av-10
Citera
2013-11-03, 11:21
Avstngd
Frawjons avatar
Personer som sker sig till maktpositioner r ofta skitstvlar som njuter av att trampa p andra, ja. Det r inte ngon srskilt ny eller unik id.
Citera
2013-11-03, 15:09
Medlem
Vad sgs om detta som teori:

Mnniskor kan upptrda antingen i en maktbekrftelse eller maktfrnekelse positioner. Mnniskor i en situation av maktlshet fr sig sjlva att m bttre genom att anamma beteendet hos maktlsa mnniskor, till exempel barmhrtighet, vnlighet, frltelse och frid - vilket krvs fr att det r enda sttet att f stabilitet och acceptans i samhllet ifall man tillhr den klassen. De frkastar beteendet av den mktiga, som innehller; krig, hmnd, obarmhrtighet mot fiender och att uppn diverse ​​ml till varje pris.

Generellt sett, innan ngon r kraftfull, beter de sig slavisk, precis som alla andra maktlsa mnniskor. Emellertid behver man bete sig som en mstare fr att f och behlla makten. Man kan inte vinna eller behlla makten utan att bete sig som en mktig person. Det r omjligt. Nr man beter sig som en mstare frdmer den slaviska majoritet dig fr att ha agerat oetiskt, eftersom de har skapat idn om att beteendet hos mstarna r oetiska. S makt korrumperar p grund av att den svaga majoriteten har skapat ett etiskt system fr att rttfrdiga sin egen svaghet dr drag av den kraftfulla utmlas som oetiskt.
Citera
2013-11-04, 12:25
Avstngd
Frawjons avatar
Nietzsche i ett ntskal.
Citera
2013-11-04, 13:29
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal

Sjlv tycker jag detta r enorm intressant men vad tycker flashback?
Vad har ni fr teorier eller mer info om detta?

Fr att svara p din rubrikfrga...makt korrumperar nstan alltid. Innan man brjar diskutera varfr makt korrumperar s br man titta lite p olika maktstrukturer och bena ut p vilket stt makten r synbar.

- Det finns en konstitutionell makt som verkar i form av juridiska regler eller konstitutioner. Vi har t ex ett domstolsvsende som har makt. Vi har en riksdag med en konstitutionell makt.

- Lngre ner har vi strukturella maktorganisationer som fr sin makt genom avtal och juridiska regelverk. Exempel r myndigheter som har en formell myndighetsmakt i form av beslut och godknnanden. En typ av formell och vldigt speciell makt r polisens mjlighet att kunna anvnda tvng i vissa situationer.

- Gr vi lite lgre ner s brjar vi hamna p en mer individbaserad makt i form av olika typer av chefer och chefsfunktioner i bde privat och statlig verksamhet. Den hr makten r formell p s stt att den regleras via avtal p arbetsmarknaden och p arbetsgivarens rtt att leda och frdela arbetet.

Det som nmnts hr handlar enbart om formell makt men ett lika intressant omrde r informell makt. Vilka har informell makt i vrt samhlle?

- Tittar vi p yrkesgrupper s kan vi nmna lrare som inte egentligen har ngra maktfunktioner gentemot vare sig elever eller frldrar men som nd anses besitta viss makt. Det kan vara sjukvrdspersonal vars besked man frvntas tlyda.

- Tittar vi p arbetslivet s r personer med informell makt oftast mycket betydelsefulla eftersom dessa ibland har std bland sina arbetskamrater men inte hos sina chefer vilket skapar svra maktstrukturer och stora problem.

- Informell makt har stor betydelse i privatlivet, bde i den familj man lever i, i den slkt man tillhr och den vnkrets man har. Frldrar visar maktstrukturer fr sina barn, ibland p ett stt som inte r acceptabelt.

P stt och vis r informell makt mer intressant att diskutera n formell makt. Formell makt r ganska statisk och den kan sllan pverkas. Informell makt dremot kan pverkas, ervras och terervras.

Det finns bra och dliga sidor med att makt korrumperar. Det dliga r att korrumperad makt ofta undandrar sig all form av kontroll. Det goda kan vara att om den korrumperade makten trots allt gynnar dom som tillsatt makten s kan en korrumperad makthavare utrtta storverk.

Att makt attraherar enbart onda mnniskor r inte sant. Dremot finns det alltid en risk fr att det till maktfunktioner dras mnniskor som definitivt inte borde finnas dr. Det problemet finns bde inom polisen, klagarvsendet och politiken.
Citera
2013-11-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fr att svara p din rubrikfrga...makt korrumperar nstan alltid. Innan man brjar diskutera varfr makt korrumperar s br man titta lite p olika maktstrukturer och bena ut p vilket stt makten r synbar.

Vldigt utfrligt svar, tack.
Men varfr det korrumperar svarade du inte p.. Har du ngra teorier?
Citera
2013-11-05, 15:32
Avstngd
Frawjons avatar
De som sker matpositioner har tyranninstinkt, precis som mobbaren p skolgrden, fast de r mer ambitisa.

r inte detta sjlvklart?
Citera
2013-11-05, 20:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antiantiliberal
Vldigt utfrligt svar, tack.
Men varfr det korrumperar svarade du inte p.. Har du ngra teorier?

Nej, jag tnkte vnta och se om du svarade p mitt inlgg. Jag terkommer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in