2013-10-13, 19:45
Medlem
Funderar lite på vilken hundras som skulle passa mig så har försökt spalta upp en översikt på det jag vill få ut utav min hund.

Gärna att den ska orka springa långa sträckor så att vi kan cykla/springa/promenera tillsammans.
- ca. 1,5 timmes långpromenad/cykeltur per dag vore lagom och där ska det innehålla aktivitet som spår, lydnads träning och lite annat kul och bus med hunden - variation då jag är sådan som tröttar ut mig själv om jag gör samma sak hela tiden - vill kunna använda hunden till olika saker, lära den lite tricks att göra hemma.

Arbetar skift. finns familj som kan passa hunden dagtid och möjligheter för hunddagis precis i närheten om det inte skulle fungera med familj (vänner som äger det).
Är ingen sådan som reser runt, festar eller så utan jag behöver komma ut mer i naturen och göra saker som jag brukade göra när jag hade hund förut.

*Tidigare erfarenhet: Vuxit upp med allt möjligt: schäfer,labrador, collie, amstaff - har tränat lite i lydnad och spår men inte tävlat och vill inte satsa på tävling heller utan "vardags lydnad och lite kul med hunden". Detta blir då min egna "första" hund men jag har tränat dom andra hundarna med samt passat en hel del olika hundraser för att känna efter vilken ras jag vill ha när jag väl skaffar min hund.

*En aktiv hund, energi nivån ska helst vara medel till hög - vill inte ha en som är känd för att ligga på sofflocket - den ska ha lite arbetsvilja och vara något att "jobba med".
Vill främst hålla på med spår, lydnad.
*Jag har inga krav på att hunden måste vara totalt arbetsvillig direkt utan den får gärna ha lite egen vilja - vill ha en hund som vågar utmana mig och som jag lär mig något utav. (nej jag menar inte att den ska göra utfall och bita mig - om det nu skulle misstolkas)
*nyfiken men inte "hoppig och jobbig" mot andra människor (vissa hundar har denna mentalitet t.ex. pomeranian som skäller på allt och alla - något sådant vill jag absolut inte ha)
Rasen ska helst inte vara känd för att skälla som en tok i sin rasstandard utan den kan gärna vara lite lugnare i sin hemmiljö.
Ska inte tävla utan det är främst sällskapshund/vardagsträning jag vill hålla på med så det måste inte vara en ras som är känd inom en viss sport utan en blandning.

*Vill ha en hund som helst inte fäller allt för mycket, men kan stå ut om den har andra positiva egenskaper.
*Vill ha en större hund, storleken av en schäfer och uppåt.
*Den ska gärna vara känd för att vara en av de "friskare" raserna och inte ha alltför måna medfödda åkommor.

De hundraser jag funderat på(och de frågetecken jag har kring dessa):

*Malamute:
-osäker på om de klarar sig med vardagslydnad, cykla, spår eller om de behöver få utlopp för sitt slädhundsbeteende.
*Husky:
osäker på deras mentalitet- finns otroligt många omplaceringar på blocket har jag märkt, annars låter det som en bra hund för mig men alla omplaceringar gör att man börjar undra...
*Cane Corso:
- verkar vara en mestadels lugn hund - är den kanske för lugn?
*Beligisk vallhund:
-hög energi, vill göra mycket och verkar vara bra för mig- men hur är den i sin hemmiljö?
*Akita:
-hört så mycket rykten om denna ras, men mentaliteten gör mig intresserad, det verkar vara en utav de "smartare hundarna". det verkar som en hund vars förtroende man vinner kommer ge så mycket tillbaka.

(har också funderat på schäfer, men pga alla fel inom rasen blir jag osäker, de vi hade inom familjen har alla fått höftproblem mot slutet på sina liv och de var med bra stamtavla och friska föräldrar)

Om du lyckas få någon uppenbarelse på en hund som skulle passa mig som handen i handsken så kan du ju nämna den så ska jag läsa på. Har läst en del om de hundraser jag listat och hittar bra egenskaper hos dem alla.
Citera
2013-10-13, 20:21
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Vill direkt varna for Husky, den äter upp allt du äger -spelar ingen roll hur hård träning du kör. Det är en utomhushund och passar inte att bo i vare sig hus i staden eller lägenhet. (Har egen erfarenhet, trist sådan)

Akita är lite likadan, men är även en 100% enmanshund, alltså den kommer aldrig lita på någon annan än dig och kan i vissa fall vara lite "farlig" på grund av det. Annars så är det en otrolig smart hund som du kan lära det mesta och den lyder verkligen dig.

Cane Corso går ju lite under "kamphundsbegräppet", och är förbjuden i vissa länder b.l.a i Norge. Det är en stor hund som kräver otroligt mycket, både fysisk och psykisk träning. Vacker, men krävande och man ska vara förberedd på att det inte är helt enkelt att skaffa hundvakt till en sådan.

Border Collie är nog en hund som skulle passa dig rätt så bra enligt det du beskriver att du vill göra med hunden. Lättlärd, glad & snäll, och har dessutom en aldrig sinande energi.

Riesenschnauser är annars en helt underbar hund (har en själv), lättlärd, intelligent med massor av energi. Detta är en arbetshund som behöver få jobba, gärna med nosen.

Finns så många bra hundar!
Citera
2013-10-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelblandning
Funderar lite på vilken hundras som skulle passa mig så har försökt spalta upp en översikt på det jag vill få ut utav min hund.

Gärna att den ska orka springa långa sträckor så att vi kan cykla/springa/promenera tillsammans.
- ca. 1,5 timmes långpromenad/cykeltur per dag vore lagom och där ska det innehålla aktivitet som spår, lydnads träning och lite annat kul och bus med hunden - variation då jag är sådan som tröttar ut mig själv om jag gör samma sak hela tiden - vill kunna använda hunden till olika saker, lära den lite tricks att göra hemma.

Arbetar skift. finns familj som kan passa hunden dagtid och möjligheter för hunddagis precis i närheten om det inte skulle fungera med familj (vänner som äger det).
Är ingen sådan som reser runt, festar eller så utan jag behöver komma ut mer i naturen och göra saker som jag brukade göra när jag hade hund förut.

*Tidigare erfarenhet: Vuxit upp med allt möjligt: schäfer,labrador, collie, amstaff - har tränat lite i lydnad och spår men inte tävlat och vill inte satsa på tävling heller utan "vardags lydnad och lite kul med hunden". Detta blir då min egna "första" hund men jag har tränat dom andra hundarna med samt passat en hel del olika hundraser för att känna efter vilken ras jag vill ha när jag väl skaffar min hund.

*En aktiv hund, energi nivån ska helst vara medel till hög - vill inte ha en som är känd för att ligga på sofflocket - den ska ha lite arbetsvilja och vara något att "jobba med".
*Jag har inga krav på att hunden måste vara totalt arbetsvillig direkt utan den får gärna ha lite egen vilja - vill ha en hund som vågar utmana mig och som jag lär mig något utav. (nej jag menar inte att den ska göra utfall och bita mig - om det nu skulle misstolkas)
*nyfiken men inte "hoppig och jobbig" mot andra människor (vissa hundar har denna mentalitet t.ex. pomeranian som skäller på allt och alla - något sådant vill jag absolut inte ha)
Rasen ska helst inte vara känd för att skälla som en tok i sin rasstandard utan den kan gärna vara lite lugnare i sin hemmiljö.
Ska inte tävla utan det är främst sällskapshund/vardagsträning jag vill hålla på med så det måste inte vara en ras som är känd inom en viss sport utan en blandning.

*Vill ha en hund som helst inte fäller allt för mycket, men kan stå ut om den har andra positiva egenskaper.
*Den ska gärna vara känd för att vara en av de "friskare" raserna och inte ha alltför måna medfödda åkommor.

*Malamute:
-osäker på om de klarar sig med vardagslydnad, cykla, spår eller om de behöver få utlopp för sitt slädhundsbeteende.
*Husky:
osäker på deras mentalitet- finns otroligt många omplaceringar på blocket har jag märkt, annars låter det som en bra hund för mig men alla omplaceringar gör att man börjar undra...
*Cane Corso:
*Beligisk vallhund:
-hög energi, vill göra mycket och verkar vara bra för mig- men hur är den i sin hemmiljö?
*Akita:
-hört så mycket rykten om denna ras, men mentaliteten gör mig intresserad, det verkar vara en utav de "smartare hundarna". det verkar som en hund vars förtroende man vinner kommer ge så mycket tillbaka.

(har också funderat på schäfer, men pga alla fel inom rasen blir jag osäker, de vi hade inom familjen har alla fått höftproblem mot slutet på sina liv och de var med bra stamtavla och friska föräldrar)

Om du lyckas få någon uppenbarelse på en hund som skulle passa mig som handen i handsken så kan du ju nämna den så ska jag läsa på. Har läst en del om de hundraser jag listat och hittar bra egenskaper hos dem alla.

jag tycker det känns som att en tervurens skulle passa dig... det är en hund med mycket energi men inte lika pipig som en schäfer och endå samma mentalitet som schäfern... polisen har ju börjat gå över till dessa hundar mer och mer också eftersom de är lätt tränade och gillar alla former av träning så som spår,lydnad och agility... och det är en ras med få sjukdomar och bra mentalitet och psyke...
Citera
2013-10-13, 21:44
Medlem
Skulle jag välja mellan terv och schäfer skulle jag valt en schäfer.
Har träffat en mängd nervösa tervar som vankar inomhus och gör mig nervös...
Citera
2013-10-13, 22:03
Medlem
Australian working kelpie har det du söker, medelhög nivå , följer ledare men behöver ,om de inte får valla kor massor med aktivitet. Kan lära sig vad som helt vid 3 månaders ålder och framåt.
Ringa sos själv om du så vill, eller andra tricks om du så önskar
En underbar medelstor stark hundras.
Välj en tik så har du en vän för livet!

Akita är en en mans hund och kan bli problematisk senare , malamute blir galna om de inte får dra och är inte så vänliga som ovanstående är . Kelpie är vänlig men inte för lugn, eller åt andra hållet.

Belgisk vallhund har inget att komma med jämfört med dessa hundar, trevlig men inte lika trevlig .
Eftersom den är släkt med dingon, så är nedärvda sjukdomar minimala.
Senast redigerad av Zigga 2013-10-13 kl. 22:11.
Citera
2013-10-13, 22:42
Medlem
Rhodesian ridgeback passar nog in på det mesta du önskar.
Citera
2013-10-13, 23:01
Medlem
Slädhunds-raser är inget om du ska hålla på med lydnad och agility. Varför inte en Golden? Trevliga sociala hundar,som gärna vill hänga med på allt. Eller kanske en boxer? Glada,aktiva och arbetsvilliga. Kelpie är också en passande ras.

Att hunden är lugn hemma är något du 'lär' den, får den aktivitet ute,så är den lugn inne,oavsett ras
Citera
2013-10-13, 23:26
Medlem
Storpudel,alltså kungspudel, skulle oxå kunna passa dej. Oerhört klok och lättlärd. Det fäller dessutom inte.
Citera
2013-10-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Skulle jag välja mellan terv och schäfer skulle jag valt en schäfer.
Har träffat en mängd nervösa tervar som vankar inomhus och gör mig nervös...

nervösa tervar??? vi har haft massa tervar och aldrig någon som vart nervös... har träffat ännu fler både hos uppfödare på utställningar och brukshundsklubbar och aldrig träffat någon nervös terv...

groenendael därimot är väldigt nervös och stissig... ser ju ut som en terv men svart... du tänker inte på en sådan då???
Citera
2013-10-14, 00:18
Medlem
idiamindadas avatar
Så länge det finns schäfer är valet lätt. Väljer du en bra kennel med bra och målmedveten avel på friska individer anser inte jag att du löper större risk att få med en massa defekter än någon annan ras. Riesen.. Underbara hundar med RÄTT ägare - överkursrasen #1 imho.
Citera
2013-10-14, 02:55
Medlem
MeFfss avatar
Jag tycker ingen av de raser du räknar upp är något att hänga i granen för din del.
Och du har fått många märkliga förslag på raser...

Den första jag kom att tänka på var jaktlabradoren, lagom mycket hund med mycket krut i. Annars kanske lagotto?
Citera
2013-10-14, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelblandning

*Malamute:
*Husky:
*Cane Corso:
*Beligisk vallhund:
*Akita:

Jag tror att en Dobermann hade passat dig utmärkt.
Ingen pälsvård, dom är med på allting och älskar att lära sig och göra sin ägare nöjd. Bryr sig inte direkt om andra människor, kan hälsa lite snabbt för att sen återgå till sin ägare. OTROLIGT trogna hundar, vaktar som ingen annan ras. Läs lite om rasen och säg vad du tycker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in