Hej! Det här är mitt första inlägg här eftersom jag inte haft något behov av att göra några inlägg tidigare
Jag har ett par frågor angående tekniskt basår eller bastermin på KTH.
Jag läser för nuvarande natur i gymnasiet, är på mitt tredje år och jag börjar närma mig slutet. Tyvärr har inte jag fått betygen jag skulle vilja ha, och det ser inte särskilt ljust ut för mig att komma in på den inriktningen jag vill söka till (Civilingenjör datateknik). Därför tänkte jag fråga er, är det möjligt att läsa tekniskt basår om man läst natur eller går det endast för dom som ej läst dessa ämnen som teknikare och naturare läser? Har jag en garanterad plats i den inriktningen efter jag klarat av det tekniska basåret? Och de ämnen man läser under basåret är just de ämnena som är min starka sida, måste man gå igenom alla dessa ämnen i samma takt som alla andra eller är det möjligt att göra ett kursprov och bli klar med dom direkt? Är det kanske mer värt att gå komvux (är det möjligt efter dom nya gymnasie & betygs reformerna)? Vilka andra alternativ har jag, förutom högskoleprovet? Min största mardröm var just att hamna ett år efter och nu ser det ut som att jag inte har mycket av ett val
Ursäkta alla skrivfel, tacksam för svar.