2013-10-13, 17:24
Bannlyst
Hej! Det här är mitt första inlägg här eftersom jag inte haft något behov av att göra några inlägg tidigare

Jag har ett par frågor angående tekniskt basår eller bastermin på KTH.
Jag läser för nuvarande natur i gymnasiet, är på mitt tredje år och jag börjar närma mig slutet. Tyvärr har inte jag fått betygen jag skulle vilja ha, och det ser inte särskilt ljust ut för mig att komma in på den inriktningen jag vill söka till (Civilingenjör datateknik). Därför tänkte jag fråga er, är det möjligt att läsa tekniskt basår om man läst natur eller går det endast för dom som ej läst dessa ämnen som teknikare och naturare läser? Har jag en garanterad plats i den inriktningen efter jag klarat av det tekniska basåret? Och de ämnen man läser under basåret är just de ämnena som är min starka sida, måste man gå igenom alla dessa ämnen i samma takt som alla andra eller är det möjligt att göra ett kursprov och bli klar med dom direkt? Är det kanske mer värt att gå komvux (är det möjligt efter dom nya gymnasie & betygs reformerna)? Vilka andra alternativ har jag, förutom högskoleprovet? Min största mardröm var just att hamna ett år efter och nu ser det ut som att jag inte har mycket av ett val

Ursäkta alla skrivfel, tacksam för svar.
Citera
2013-10-13, 17:32
Bannlyst
alla får läsa teknisk basår oavsett tidigare meriter
Citera
2013-10-13, 17:50
Medlem
KonradMorgans avatar
Din största mardröm var att hamna ett år "efter" ?

OT: Alla får läsa basåret. Gäller Chalmers och kth . Antagligen andra universitet också.
Citera
2013-10-13, 19:49
Medlem
henduriks avatar
Nej du har inte en garanterad plats på data efter basåret, du "tävlar" om platserna med resten av de som läser basåret.
Citera
2013-10-13, 20:45
Medlem
dafuqups avatar
Funderat på högskoleprovet?
Citera
2013-10-13, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Funderat på högskoleprovet?
Jo jag gjorde det förra gången och fick endast 1,2. Det var även mitt första försök. Jag ska göra det återigen nästa gång, dock så har jag ej förberett mig på någotvis så man kan inte förvänta sig så mycket.
Citera
2013-10-13, 21:19
Medlem
dafuqups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camrandj
Jo jag gjorde det förra gången och fick endast 1,2. Det var även mitt första försök. Jag ska göra det återigen nästa gång, dock så har jag ej förberett mig på någotvis så man kan inte förvänta sig så mycket.

1.2 är ju dock ett bra resultat för att vara första gången, de flesta behöver 2-3 prov på sig för att få ett bra resultat. Fortsätt kämpa
Citera
2013-10-14, 20:48
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Jag ska göra det återigen nästa gång, dock så har jag ej förberett mig på någotvis så man kan inte förvänta sig så mycket.
Men förbered dig då. Herregud...
Citera
2013-10-14, 21:53
Medlem
vanderays avatar
Citat:
Därför tänkte jag fråga er, är det möjligt att läsa tekniskt basår om man läst natur eller går det endast för dom som ej läst dessa ämnen som teknikare och naturare läser?

Har vänner/klasskamrater som har kört tekniskt basår som naturare för att höja sina betyg.

Citat:
Min största mardröm var just att hamna ett år efter och nu ser det ut som att jag inte har mycket av ett val

Det här helt absurt att oroa sig över det, du, spelar ju ingen roll om du kanske är ett år äldre. Finns en kille i min parallellklass som är 30 bast, medan jag som då är 19 kommer direkt från gymnasiet. Det är definitivt en av de roligare sakerna med universitetslivet.
Citera
2013-11-06, 17:27
Medlem
15.10 BI i meritvärde till kth's basår vt2014, jag kommer nog inte in??
Senast redigerad av nexwex 2013-11-06 kl. 17:29.
Citera
2013-11-11, 20:55
Medlem
likearollingstones avatar
Är det någon som vet hur schemat brukar se ut när man läser basåret på KTH? Dvs hur ofta är det tentor? Någon som läst tidigare som minns om det var ett längre påskuppehåll eller om det endast är ledigt de röda dagarna? Eller om det var tenta precis innan/efter påsken?
Vore mycket tacksam för svar då jag fått veta att jag ska bli bjuden på en resa i påsk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in