2013-10-13, 09:46
Medlem
Hej!

Visste inte om jag skulle lägga ämnet under Historia eller Språk, ursäktar om den hamnat fel.

Just nu håller jag på med ett fördjupningsarbete inom Svenska 3 och behöver er hjälp, då jag har fastnat. Jag ska ta upp exempel om hur dagens nusvenska har formats eller påverkats av runsvenskan. Även likheter och olikheter.

Jag är inte intresserad av resans gång, det vill säga genom klassiska fornsvenskan och så vidare, utan mer konkreta exempel på saker som har fått bestående men i dagens nusvenska från runsvenskan.

Har via Wikipedia hittat en artikel med Runsvensk grammatik, men hade gärnat även haft mer kött på benen med något annat, likt en historia eller ord/formuleringar som aldrig har förändrats.

Tackar på förhand!
Citera
2013-10-13, 09:56
Medlem
Du ser på det hela lite på fel sätt. Dagens svenska har inte påverkats av runsvenska, den är ett arv från runsvenska. Det är alltså i princip fortfarande samma språk, men som har utvecklats. Därför är det rimligare att fråga sig vilka saker som finns kvar från runsvenskan.

En sak du kan leta vidare efter är användningen av sk. kasus. I dagens svenska används genitiv (-s) i t.ex. till fots och till havs, vilket är en rest från runsvensk tid. Då styrde flera prepositioner olika kasus vilket gjorde att substantiv böjdes på olika sätt beroende på vilken preposition som kom före. Således kan du ta reda på vilka andra kasus det finns rester av i modern svenska. (Detta är i och för sig inte utmärkande för just runsvenskan, men det fanns då.)
Senast redigerad av In-Fredel 2013-10-13 kl. 09:59.
Citera
2013-10-13, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Du ser på det hela lite på fel sätt. Dagens svenska har inte påverkats av runsvenska, den är ett arv från runsvenska. Det är alltså i princip fortfarande samma språk, men som har utvecklats. Därför är det rimligare att fråga sig vilka saker som finns kvar från runsvenskan.

En sak du kan leta vidare efter är användningen av sk. kasus. I dagens svenska används genitiv (-s) i t.ex. till fots och till havs, vilket är en rest från runsvensk tid. Då styrde flera prepositioner olika kasus vilket gjorde att substantiv böjdes på olika sätt beroende på vilken preposition som kom före. Således kan du ta reda på vilka andra kasus det finns rester av i modern svenska. (Detta är i och för sig inte utmärkande för just runsvenskan, men det fanns då.)

Jag tackar ödmjukast för ditt inlägg. Ett solklart exempel där även frågeställningen på mitt arbete kan ändras till något som stämmer överens med vad jag egentligen letar efter.

Tack!
Citera
2013-10-13, 12:01
Medlem
JaneCs avatar
Off topic, men efter att ha läst rubriken så förväntade jag mig att tråden skulle handla om tidsresor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in