2013-10-13, 01:01
Medlem
TrotsTrollets avatar
Tänkte dela med mig av några frågor som dök upp.

Om du kunde ändra tre egenskaper hos mänskligheten, vilka egenskaper skulle du då ändra?

Skulle du vilja ändra dina egna egenskaper också, eller bara alla andras?

Det skulle vara bättre om alla är som denna människa! Vem? Och vad skulle vara bättre?

Motivera gärna om ni vill!
Senast redigerad av TrotsTrollet 2013-10-13 kl. 01:04.
Citera
2013-10-13, 01:40
Medlem
Ta hänsyn till att jag är rätt trött nu, men spontant skulle jag nog vilja reducera/ta bort dessa egenskaper:

*Egoism.
*Avundsjuka.
*Förslappning/bekvämlighet.

Dock finns det en anledning till att vi faktiskt har dessa egenskaper, så om vi skulle ta bort dessa skulle kanske allt skita sig. Jag själv gör mig skyldig tydligast på den sista punkten.
Citera
2013-10-13, 02:20
Medlem
TrotsTrollets avatar
Är själv ganska trött

Jag skulle ändra på dessa tre egenskaper.

Tron att saker föder lycka och välbefinnande. Blir sur när jag tänker på alla som shoppar saker/kläder som de egentligen inte behöver, bara för att göra något på sin fritid. Samtidigt som människor lider för att framställa kläderna och klimatet är på väg åt helvetet (snart utan möjlighet att vända!).

Likgiltigheten. Dels likgiltighet gentemot varandra, men också mot större problem. Sådana som de flesta är fullt medvetna om men ändå inte gör ett skit för att lösa.

Ångesten. Troligtvis har vi bara ett liv, alltför många spenderar det med ständig ångest. Själv har jag ofta ångest över småsaker som inte borde få förstöra mitt välmående. Jag vill att folk ska vara gladare och må bättre.
Citera
2013-10-13, 06:54
Medlem
marcus90_kungs avatar
Eftersom att jag är bäst, så väljer jag givetvis några av de egenskaperna som gör mig bäst.

* Självförtroende. Det är bra att ha, och hjälper folk att bli modigare så att de kan stå upp för vad som är rätt. Något vi verkligen har brist på i världen. Det gör dessutom alla religioner onödiga.

* Självinsikt/självdistans. Det tycker jag iofs ingår i första punkten, men för att förtydliga så är detta en av sakerna som göra oss mänskliga, trots att de flesta människor helt verkar sakna denna egenskap. Det är viktigt för att kunna utvecklas till en bättre/trevligare/socialare människa. Men framförallt så tror jag att de flesta människor kan mer än de tror att de kan, samtidigt som olyckor skulle minska om folk verkligen visste sina begränsningar.

* Ambition. Och då menar jag inte att blir känd eller rik, utan att bli en bättre människa(både individuellt och kollektivt). Sådana ambitioner som tagit oss ut i rymden, kan ta oss så mycket längre, både ut i rymden, och inåt oss själva. Det största skälet är dock att människan blivit så jävla förslappad att hon evolutionerar sig baklänges som något jävla Wall-E-fetto. Folks ambitioner idag är ju inte annat än att överleva och föra sina gener vidare. Att vi har 1 miljon prylar och andra hjälpmedel för att föra våra gener vidare, gör oss inte ett dugg mer utvecklade än andra djurarter, utan snarare tvärtom. Visst, alla vill ha en fin bostad, en fin bil, en fin kvinna, fina barn, stor tv m.m. men om man verkligen ställer sig själv frågan "varför är allt detta viktigt för mig?" så kommer iaf jag fram till att det bara är rena instinkter i grund och botten. Så att ta ett bostadslån är i grunden lika civiliserat och självvalt som när en hund juckar dig på benet. Det kanske låter flummigt, men mina ambitioner tvingar mig att tänka utanför lådan. Vi människor har två vägar att gå. Antingen utvecklas vi som art, och det omgående, eller så upphör vi att existera. Helt ärligt så bryr jag mig inte vilken av vägarna vi tar, men jag kommer iaf inte sitta i passagerarsätet och titta på.

Andra viktiga egenskaper är ju omtanke, kärlek osv, så att vi trivs med varandra, men det är sådana saker man bör komma fram till om man besitter de tre ovan nämnda egenskaperna. T.ex. insikten om hur lätt det är att göra någon glad, och hur stor skillnad det kan göra mentalt och därmed fysiskt också. Forskarna har ju precis börjat försöka förstå sig på den mänskliga hjärnan, och där tror jag att det finns mycket att hämta.
Senast redigerad av marcus90_kung 2013-10-13 kl. 06:57.
Citera
2013-10-17, 21:38
Medlem
  • Egoismen och girigheten
  • Stressen
  • Rasismen
Egoismen och girigheten vi människor har är hemsk, det alla egentligen innerst inne vill är att ha, ha och att ha. De behov vi har och de krav vi ställer är orimliga om vi ska tänka på exempelvis klimatet. Majoriteten av alla människor bryr sig inte om hur saker produceras eller varifrån de kommer bara de får det de vill ha genom att spendera så lite resurser som möjligt för att till slut ha så mycket som möjligt. (De flesta människor skulle hellre köpa en tröja som producerats av obetalda barnarbetare i Kina och därefter transporterats hela vägen därifrån till Sverige än en svensk tröja som var dubbelt så dyr men som producerats av människor med bra arbetsförhållanden, miljövänliga material och dessutom slipper så onödigt långa transporter) Ägande går tyvärr före moral och empati.

Stressen människan känner är egentligen totalt onödig. Pengar skulle jag säga är den största roten till det onda, allt handlar om pengar idag. Folk mår dåligt för att de inte kan tjäna pengar för att få tak över huvudet eller ens mat i magen. Det är för satan ett mänskligt grundläggande behov sedan urminnes tider som alla bör få tillgång till oavsett om man arbetar eller inte. Får man ingen mat så dör man, så enkelt är det. Men visst, tvinga människor att slösa bort sina liv på arbete där de flesta yrkena i princip egentligen är helt meningslösa, och låt de människor som vill leva det enda liv de har i stillhet och ro dö för att de inte vill bidra till vårat sjuka byråkratipengasamhälle. Varför ska några helt slumpmässiga personer och myndigheter övervaka och bestämma över oss människor? Folk mår dåligt av att vara övervakade. Tänk dig en enad värld. Frihet kommer aldrig existera om allt i samhället i grund och botten handlar om pengar.

Rasismen, hade den inte funnits så hade vi i en drömvärld kunnat uppnå världsfred ur det perspektivet att ingen skulle blivit det minsta diskriminerad på grund av dennes härkomst, etnicitet, hudfärg eller någonting sådant. Hade människan insett att vi alla har ett lika värde hade vi behandlat varandra bättre, helt enkelt. Peace and love. <3
Senast redigerad av TheWindCriesMary 2013-10-17 kl. 21:44.
Citera
2013-10-17, 23:11
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
  • Egoismen och girigheten
  • Stressen
  • Rasismen

Det här med moral. Är det verkligen en moralfråga att handla kläder billigt och "fult" tillverkade kontra dyrt och "fint" tillverkade? Är det mitt ansvar att se till att alla kläder jag handlar har sytts på, vad du tycker, är rätt villkor?

Om du inte köper det kinessydda linnet.. har kinesen då något jobb? Är det ditt ansvar att se till att kinesen jobbar?

För övrigt skulle jag inte vilja leva i en värld utan pengar. Pengar har sin grund i värderingar egentligen, vad du tycker är värt vad osv. Är det inte en form av frihet att själv bestämma vad du vill äta för mat/ha för kläder/köra för bil? Jag tror det.
Citera
2013-10-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Det här med moral. Är det verkligen en moralfråga att handla kläder billigt och "fult" tillverkade kontra dyrt och "fint" tillverkade? Är det mitt ansvar att se till att alla kläder jag handlar har sytts på, vad du tycker, är rätt villkor?

Om du inte köper det kinessydda linnet.. har kinesen då något jobb? Är det ditt ansvar att se till att kinesen jobbar?

För övrigt skulle jag inte vilja leva i en värld utan pengar. Pengar har sin grund i värderingar egentligen, vad du tycker är värt vad osv. Är det inte en form av frihet att själv bestämma vad du vill äta för mat/ha för kläder/köra för bil? Jag tror det.
Vad jag menar är att det känns fel att stödja barnarbete där barnen ibland i princip slavarbetar utan lön, utan att det är bättre att stödja arbetare med bra förutsättningar. Det borde inte vara ditt ansvar eftersom det automatiskt borde vara så att alla kläderna i butiken har rimliga produktionsförutsättningar.

Hellre inget jobb och chansen till ett helt okej arbete än att vara fast i ett (kanske till och med obetalt) slavjobb.

Och jodå, jag förstår hur du tänker med friheten att kunna välja vilken mat man vill ha och så, men just att alla är så beroende av pengar och det enda sättet att få ihop pengar till mat på i princip är att arbeta är något deprimerande.
Citera
2013-10-17, 23:41
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Vad jag menar är att det känns fel att stödja barnarbete där barnen ibland i princip slavarbetar utan lön, utan att det är bättre att stödja arbetare med bra förutsättningar. Det borde inte vara ditt ansvar eftersom det automatiskt borde vara så att alla kläderna i butiken har rimliga produktionsförutsättningar.

Hellre inget jobb och chansen till ett helt okej arbete än att vara fast i ett (kanske till och med obetalt) slavjobb.

Och jodå, jag förstår hur du tänker med friheten att kunna välja vilken mat man vill ha och så, men just att alla är så beroende av pengar och det enda sättet att få ihop pengar till mat på i princip är att arbeta är något deprimerande.

Intressant tankegång ang. tröjan. Det är tyvärr väldigt lätt att säga att det "borde" vara så, nu är det ju liksom inte så enkelt. Men jag förstår vad du menar!

Ang. pengar är det ju ingen som hindrar dig att skita fullständigt i att jobba, alternativt bli någon form av bohem och flytta ut i en skog där du odlar egen mat och syr egna kläder.
Citera
2013-10-17, 23:45
Medlem
  • Girighet
  • Diskriminering
  • Ignorans

Jag tror inte att människan i grund och botten är girig utav natur. Vi är giriga för att det är så vi måste vara för att klara oss och komma vidare i världen. Tack vare vårt monetära system så krävs det att vi ska vinna på andras bekostnad, mer eller mindre. Det går knappt en dag utan att höra att psykopater ofta sitter på de högsta positionerna, och det via manipulation och avsaknad av medkänsla.

Diskriminering handlar om fördomar eller starka uppfattningar. Hade folk brytt sig om att ta reda och undersöka människorna i sin omgivning hade vi kunnat slippa mycket av detta.

Ignorans är avsaknad av kunskap. Avsaknad av kunskap är resultatet av att inte tänka kritiskt. Tänker man kritiskt så gör man sig själv en tjänst, då det ofta slutar med att du letar eller söker efter svar. Och även när man tror sig hittat svaret, så ska man ändå vara kritisk till det i sig själv.

Så i grund och botten handlar det om att inte acceptera eller ta för givet. Undersök, var kritisk och våga söka efter svar. Man ska inte låtas formas efter fördomar och simpla uppfattningar.
Citera
2013-10-21, 14:46
Medlem
Vindlings avatar
Rädsla (irrationell sådan. Inte rädsla för ett farligt djur t.ex.). Rädsla är grunden till allt hat.

Som TrotsTrollet sa: Likgiltighet. Människor som väljer att inte försöka förändra världen fastän de skulle kunna bidra, om än bara lite. Även likgiltighet inför hur otrolig våran existens faktiskt är hindrar oss från lycka.

Offermentalitet. Sammanfaller lite med likgiltighet. Jag menar inte att folk alltid har sig själva att skylla, jag menar att vi alltid kan göra NÅGOT för att påverka vårat liv. Vårat perspektiv på tillvaron är otroligt viktig. "Livet är hårt. Lev med det" är en oerhört destruktiv attityd som aldrig leder till positiv förändring.
Citera
2013-10-21, 15:17
Medlem
Förhöja Medvetandenivån hos alla människor. Så att man blir sammankopplad till en tanke en moral och en etik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in