Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2013-10-22, 00:50
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suicidebulle
Vad tror du? Tror du att jag seriöst inte kämpar för att må bra. Varje morgon vaknar jag går upp och går till skolan, jag orkar inte men jag vet att jag måste göra det. Men när man kommer till skolan så blir man hotad till döds och man känner sig mindre värd och verkligen försöker men det går inte alltid för sig.

Jag vet vad jag pratar om, att vakna och gå till skolan och veta att man är rädd för att bli slagen eller misshandlad är inte det roligaste men man går för att man måste

Förlåt, jag missade att det var relaterat till skolsituationen. Byt skola!

Min personliga erfarenhet av mobbning som utsatt under sammanlagt tre kortare perioder under mina skolår var ganska extrem. Men inte rakt igenom alla år så kanske förstår jag inte till fullo. Hade mycket skinn på näsan och var faktiskt även ganska populär, när jag inte var det av de mer "stökiga" fanns mer "vanliga" ungar. Och mobbning var för mig ett ganska flytande ämne, ingenting varaktigt, troligtvis för att jag också umgicks med mer mobbande individer.

Människor som sticker ut blir offer av mer osäkra individer, finns det inte mer säkra människor som behandlar dig bättre? Om inte, byt omedelbart skola! Ingen ska behöva gå till skolan och känna sig totalt utsatt, ensam och gå hem och överväga självmord!
Citera
2013-10-24, 23:13
Medlem
suicidebulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Ät och sov ordentligt.

Kontrollera vitamin och mineraler på vårdcentralen så att du inte lider någon brist på någon av dem. Börja äta omega 3 tillskott och ät dem dagligen.
Fysiska ansträngningar hjälper också en del.
Börja träna hjärnan genom att känna dig duktig med det du gör om det så är att regelbundet sköta måltider, utsätta kroppen för en lättare press, exempelvis något så simpelt som stretching.
Inga droger, dra ner eller avstå koffein.

Ångest säger folk mest utan att vara specifika. Svårt att komma med ideér.

Socialt, undvik alkohol och tänk: Var det verkligen så farligt? Om du skulle gjort bort dig eller så. De flesta människor lever inte för var detalj någon annan gör och bedömer dem med gravt kritiska ögon, det är den egna hjärnan som sköter det åt dig. (de som bedömer andra hårt är i regel störda och behöver arbeta med sig själva istället för hålla fokus på vad andra gör och inte gör.)

Ångest av destruktivt beteende: Bestäm dig för att sakta börja förändra din självdestruktivitet. Påminn dig själv om att det du gör inte är bra för dig själv, det fyller ingen funktion förutom att stärka ett dåligt mående. Lite som: Jag gör illa mig själv, jag förtjänar att vara rädd om mig själv. Det är därför det gör ont, jag glömmer mitt eget värde.

Allmän ångest: Ta vara på det lilla. Skapa tillfällen då det känns bra. Som att mysa ner i soffan, tända doftljus, äta något gott. Spela bara musik som ger positiva minnen eller känslor, där du har känt dig någorlunda tillfreds. Ta ett stillsamt bad. Ta en promenad och se dig omkring i lugn och ro, tänk: Regnet, temperaturen känns uppfriskande. Hösten är vacker. Vad stillsamt det är när det snöar osv. Rör dig i dagsljus, stanna upp och se miljön omkring dig och försök fånga en glimt av rofylldhet. Gör det ofta, stanna upp och försök fokusera på det som känns positivt om det positiva bara kommer för några sekunder eller minuter. Gör det regelbundet.

Lär dig av vad som får dig att må bra och börja omprogrammera hjärnan efter det. Ändras kanske inte över en natt, ge den tid och när det känns meningslöst glöm inte bort att du gett den tid att bli "sjuk" serotonin, dopamin, noradrenalin kortisol och en massa andra viktiga signalsubstanser har hamnat i obalans och behöver hjälpas/tränas så att det blir rätt igen. Och där börjar du må bra igen, när du funnit din egen behandlingsplan. Vilket du kan det krävs bara lite arbete, men det är värt även när det känns hopplöst för slutresultatet kommer bli bra.

Och om du tänker efter är det inte för att du är misslyckad du känner som du gör utan för att du jämförelsevis kan tänka dig själv som en stillasittande person som ger sig i lag med att springa ett maratonlopp. Har man regelbundet tränat och gjort det till sin vardag är det kanhända en härlig upplevelse men är man helt otränad är det nog mest påfrestande, otrevligt och jobbigt. Något att avstå då det är lönlöst. Men om man börjar springa några meter, orkar man tids nog en lite längre sträcka och samtidigt få något ut av det hela. Att tänka på att springa hela loppet från början är då bara dumt, det är en omöjlighet, däremot ska man ha det i tanke att var steg framåt, ju mer man orkar, desto närmare kommer man mot sitt mål. Och målet ska vara en morot, en härlig känsla av förväntningar inte en olustig känsla av vad man just för tillfället inte klarar av.

Bara några tankar, hoppas något kan vara användbart som tips.
Tack så mycket för alla tipsen.
Citera
2013-10-25, 00:08
Medlem
davemeisters avatar
GÖR DET INTE!!

Ditt liv har inte ens börjat. Du går fortfarande i skolan, och många som tar självmord under sin skolgång tror att "det är så här det kommer att vara för evigt". Jag kan berätta för dig att efter gymnasiet så börjar det riktiga livet, och då kommer dessa "coolingar" som trycker ner dig nu att begå självmord för att deras liv blir så jävla pissiga.

Försök istället att hitta något som du brinner för. Vare sig det är en hobby eller en karriär så kommer du automatiskt att tänka "jag vill bli bättre på någonting" och genast har du något att leva för. Alla har talang för någonting. Det gäller bara att identifiera denna talang vilket många har svårt att göra under sina tonår. Jag vet att du är bra på någonting, och detta är vad du ska fokusera på. När du sedan ska göra karriär så kommer du förstå att livet inte ens har börjat när man går på gymnasiet, eftersom alla som beter sig som skitstövlar kompenserar för någonting dom saknar.
Citera
2013-10-25, 01:25
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Tack så mycket för alla tipsen.

Så lite, hoppas din situation ljusnar, var rädd om dig och ta hand om dig
Citera
2013-11-19, 01:18
Medlem
suicidebulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Så lite, hoppas din situation ljusnar, var rädd om dig och ta hand om dig
Tack, jag ska göra det bästa jag kan.

Ha det bra och tack så mycket för all hjälp, har varit glad att få ta del av eran tid och era tips.
Citera
2013-12-12, 23:20
Medlem
Citat:
Tack, jag ska göra det bästa jag kan.

Ha det bra och tack så mycket för all hjälp, har varit glad att få ta del av eran tid och era tips.

Hur mår du? Är det bättre?

/ bekymrad främling
Citera
2013-12-17, 01:42
Medlem
Många hårda ord, du förtjänar dem verkligen inte och väldigt ledsamt att just du i en jobbig sits får ta emot dem när du Försöker.
Du vet säkert redan det här men det kan vara jobbigt när man mår skit att behöva höra att folk som ber om hjälp inte tar livet av sig, som om du inte menade allvar, så jag skriver det ändå: jo de som ber om hjälp och de som gör försök att ta sitt liv tar också sina liv många gånger, faktiskt har de flesta som genomför suicid signalerat detta till omgivningen innan. Och varför skulle en person inte tas på allvar om den ber om hjälp??? När den är död är det ju försent! Och risken att någon tar sitt liv borde ju vara större om den får nobben och hårda ord när den försöker be om hjälp.
Du ts sök och, om det behövs, kräv hjälp. Du ska inte behöva ha det såhär. Jag tycker mig förstå av din post att du inte orkar förklara ditt liv för oss, och jag är säker på att du har dina skäl till att må som du gör. Håll ändå ut! Det finns de som haft det skitjobbigt och som tagit sig igenom det. Du kan också, det visar du genom just att försöka tex här. du behöver nog någon som ser och vill stötta dig. Tyvärr är vården kass och många inom vården kassa. Det betyder inte att du är det eller att det är fel på dig (snarare fel på vården).
Hoppas verkligen att du känner lite mer hopp just nu än när du först skrev.
Senast redigerad av kassiopeja 2013-12-17 kl. 01:45.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in