2013-10-12, 15:44
Medlem
HierosGamoss avatar
Som rubriken säger så brukar man till lunchens brödkorg få nån rödbrun fiskröra. Ibland är den riktigt god, och jag undrar vad det är för nått och om det finns nått liknande att köpa här hemma.

Är det nån form av sardinröra?
Citera
2013-10-12, 16:05
Medlem
Spackelackans avatar
Utomlands? Menar du Finland? Du får nog specificera dig litet innan du kan få ett vettigt svar.

När jag hör fiskröra så tänker jag på Tapenade som är gjort på bla sardeller och oliver. Är det den röran du tänker på?
Citera
2013-10-12, 17:12
Medlem
HierosGamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Utomlands? Menar du Finland? Du får nog specificera dig litet innan du kan få ett vettigt svar.

När jag hör fiskröra så tänker jag på Tapenade som är gjort på bla sardeller och oliver. Är det den röran du tänker på?

Sorry
Menar medelhavsländer, och ja det är som tapenade. Men jag trodde det man kallar tapenade är en vegetarisk variant med oliver som bas. Den här röran jag tänker på är mycket mer finfördelad, nästan som smör. Men det kan säkert vara sardeller i den.
Citera
2013-10-12, 17:38
Medlem
christerys avatar
Ajvar kanhända... Lite svårt att veta för jag har då inte råkat ut för det.
Citera
2013-10-12, 19:09
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HierosGamos
Sorry
Menar medelhavsländer, och ja det är som tapenade. Men jag trodde det man kallar tapenade är en vegetarisk variant med oliver som bas. Den här röran jag tänker på är mycket mer finfördelad, nästan som smör. Men det kan säkert vara sardeller i den.
Tapenade kan vara vegetarisk men den görs ofta med sardeller. Är nästan hundra på att det är tapenade du menar. Finns i delikatesshyllan om du inte vill slänga ihop en själv
Citera
2013-10-13, 10:07
Medlem
Möjligtvis en röra som i Grekland kallas för "Taromasalata".

Det är en röra som baseras på fiskrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in