2005-07-05, 08:56
Medlem
Motvilligs avatar
Lite folk på jobbet tyckte det vore en bra idé att dra med mig på pokerkväll nu på lördag och utan att tänka mig för så tackade jag ja. Problemet är att jag inte spelat poker på typ femton år och då var det vanlig folkhemspoker med fem dolda kort var och två byten. Potterna kanske en femma.

Nu skall det spelas Texas Holdem och alla som är med stoppar in motsv 2000kr.
Utöver att jag skall försöka hålla pokerfejs och inte satsa ännu mer om jag tappat hela grundinsatsen, vad mer skall jag tänka på? Finns det några kloka grundtips eller andra goda råd?
Citera
2005-07-05, 09:10
Medlem
Flinta82s avatar
Försök hitta tells på dom andra spelarna. Upprepande mönster som dom visar upp vid exempelvis bra kort. Bluffa inte. Spela bara bra kort. Par, två klädda, två kort i samma färg, kopplade kort bl.a.
När du har bra kort, satsa aggressivt. Då kan du dels vinna potten p.g.a. att dom andra lägger sig eller så kommer du få bra betalt när du vinner.
Spela inte för många händer. Kung, sju i olika färger är t.ex. inte en spelbar hand. Dyker det upp en Kung på floppen är risken alldeles för stor att någon annan också har par i Kungar men ett bättre sidokort.

Finns massor av tips, men ovanstående är dom mest grundläggande.
Citera
2005-07-05, 09:27
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Försök hitta tells på dom andra spelarna. Upprepande mönster som dom visar upp vid exempelvis bra kort. Bluffa inte. Spela bara bra kort. Par, två klädda, två kort i samma färg, kopplade kort bl.a.
När du har bra kort, satsa aggressivt. Då kan du dels vinna potten p.g.a. att dom andra lägger sig eller så kommer du få bra betalt när du vinner.
Spela inte för många händer. Kung, sju i olika färger är t.ex. inte en spelbar hand. Dyker det upp en Kung på floppen är risken alldeles för stor att någon annan också har par i Kungar men ett bättre sidokort.

Finns massor av tips, men ovanstående är dom mest grundläggande.
Tack så mycket! Det lät ju enkelt och bra.

Är det förresten en bra idé att öva på nätet (jag misstänker att man mest lär sig själva reglerna av det snarare än att spela mot folk men jag vet ju som sagt inte ett jota om detta) om jag skulle få tid till det och finns det isåfall någon bra gratissajt? Är det normalt samma regler för det här Texas Holdem internationellt? Vore ju lite beigt att öva på spelet om det inte är samma spel.
Citera
2005-07-05, 09:54
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Tack så mycket! Det lät ju enkelt och bra.

Är det förresten en bra idé att öva på nätet (jag misstänker att man mest lär sig själva reglerna av det snarare än att spela mot folk men jag vet ju som sagt inte ett jota om detta) om jag skulle få tid till det och finns det isåfall någon bra gratissajt? Är det normalt samma regler för det här Texas Holdem internationellt? Vore ju lite beigt att öva på spelet om det inte är samma spel.

Ja, det kan vara en bra idé att öva på nätet innan. Vad jag vet har samtliga pokersajter möjlighet att spela med låtsaspengar, s.k. "funmoney" eller "playmoney" men det ger tyvärr inte så mycket mer än att du kanske lär dig reglerna eftersom alla har en tendens att spela vårdslöst när det inte handlar om riktiga pengar. På expekt t.ex. kan du spela på 0,05-0,10 bord (dollar) och där kan du gå in med 10 dollar (maxinköp på dom borden) och med tanke på att du ska lassa in 2000 kr på lördag kan ju 80 kr vara bra läropengar. Angående reglerna ska det vara samma regler som gäller överallt. Sen finns det ju skillnad i limits. D.v.s. om ni spelar Fixed, Pot eller No limit.

Fråga allt du vill veta innan du sätter dig vid bordet på lördag så slipper du obehagliga överaskningar.
Citera
2005-07-05, 10:16
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Lite folk på jobbet tyckte det vore en bra idé att dra med mig på pokerkväll nu på lördag och utan att tänka mig för så tackade jag ja. Problemet är att jag inte spelat poker på typ femton år och då var det vanlig folkhemspoker med fem dolda kort var och två byten. Potterna kanske en femma.

Nu skall det spelas Texas Holdem och alla som är med stoppar in motsv 2000kr.
Utöver att jag skall försöka hålla pokerfejs och inte satsa ännu mer om jag tappat hela grundinsatsen, vad mer skall jag tänka på? Finns det några kloka grundtips eller andra goda råd?

Nu ska jag leka pappa här.
Vore jag du skulle ja inte spela den där turneringen. Slänga bort 2000 spänn bara sådär. För om du inte spelat förut är chansen ganska stor att du förlorar pengar. Nu ska jag inte säga att jag vet vem du är å så. Du kanske är en skitrik snubben som bara har tråkigt. Vad vet jag. Men redan vid första anblicken kände jag att detta inte lät vidare bra...
Varför inte säga nej, och lära sig spelet hemmai lugnt och ro? Och sedan prova spela med dom. Men om du ändå vill fösöka, lycka till och berätta gärna hur det gick! Tro mig, jag blir bara glad om det går bra för dig. Ditt psyke är väl kanske starkare än mitt.
Citera
2005-07-05, 15:54
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nu ska jag leka pappa här.
Vore jag du skulle ja inte spela den där turneringen. Slänga bort 2000 spänn bara sådär. För om du inte spelat förut är chansen ganska stor att du förlorar pengar. Nu ska jag inte säga att jag vet vem du är å så. Du kanske är en skitrik snubben som bara har tråkigt. Vad vet jag. Men redan vid första anblicken kände jag att detta inte lät vidare bra...
Varför inte säga nej, och lära sig spelet hemmai lugnt och ro? Och sedan prova spela med dom. Men om du ändå vill fösöka, lycka till och berätta gärna hur det gick! Tro mig, jag blir bara glad om det går bra för dig. Ditt psyke är väl kanske starkare än mitt.
Får tacka för omsorgerna men spelet blir av. Jag får spela lite försiktigt som Flinta82 föreslår så kommer jag i alla fall antagligen inte att torska alla pengar. Om det skulle ryka en tusing på hela kvällen så blir det ju ungefär som att gå på krogen. Som engångshistoria skickar det mig inte till fattigstugan.

Jodå, jag skall berätta hur det gick.
Citera
2005-07-05, 16:12
Bannlyst
Se bara till att spela riktigt tight och undvika bluffar,
Citera
2005-07-05, 17:06
Medlem
rjonssons avatar
Första gången jag spelade holdem så gjorde jag misstaget att syna alldeles för många floppar. Ett vanligt nybörjarfel. Sedan ska man inte vara rädd att kasta korten om inte floppen träffar. Finns ett talesätt No set, no bet. Betyder att om du synade på ett mediokert par så kasta efter floppen om inte trissen kom.

Ha tålamod (lättare sagt än gjort) för det kommer bra starthänder som du kan spela.
Citera
2005-07-05, 17:08
Medlem
El Zorros avatar
Titta inte på dina kort förrän det blir din tur att agera. Observera istället de andra runt bordet. Jag kommer ihåg en turnering jag spelade där killen till vänster om mig tittade på sina kort direkt när han fick dem. I nio fall av tio så kunde jag avgöra om han skulle vara med i handen eller inte.
Citera
2005-07-05, 17:08
Medlem
rjonssons avatar
En sak till som inte alla nya tänker på, Ligger bästa handen på bordet stege med ess på topp tex och någon börjar satsa vilt så är det bara att hänga på. Potten delas då för alla som är med har stegen och inget mer. Man räknar bara 5 kort.
Citera
2005-07-05, 17:40
Medlem
Smockads avatar
Skit helt i att hålla på kolla efter tells innan du har grepp om spelet i sig. En riktigt bra spelare kanske kan öka sin edge på de andra genom tells med någon procent. Att spela korten rätt eller fel ändrar din sannolikhet att vinna med tiotals procent. Tellsen är en piss i Mississippi i sammanhanget. Spelare som hänger upp sig på tells är oftast dåliga spelare som tror att de är bra.

KEEP IT SIMPLE!

1. Spela bara bra kort! Höga kort (helst i samma färg) och höga par. Höj med dem före floppen. Små och medelstora par (99-22) kan du syna blindsen med, men kasta dem om du inte floppar triss.

2. Bluffa inte. Dåliga spelare kommer inte fatta att lägga sig.

3. Syna inte. Höj om du har en hand. Har du inte en hand som duger att höja med har du definitivt inte en hand som duger att syna med. Det krävs oftast än bättre han för att syna än för att höja.

4. Höj ORDENTLIGT. Låt det kosta att syna dig. En bra tumregel är att alltid beta lika mycket som ligger i potten.

5. Tänk flera steg framåt. Om du har en tveksam hand på floppen och någon betar ut 50 före dig, tänk inte att det kommer kosta dig 50 att syna. Det är troligare att det kommer kosta en tusing eftersom din motståndare ofta kommer beta turn och river också.
Citera
2005-07-05, 19:55
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Får tacka för omsorgerna men spelet blir av. Jag får spela lite försiktigt som Flinta82 föreslår så kommer jag i alla fall antagligen inte att torska alla pengar. Om det skulle ryka en tusing på hela kvällen så blir det ju ungefär som att gå på krogen. Som engångshistoria skickar det mig inte till fattigstugan.

Jodå, jag skall berätta hur det gick.

Ok. Isf önskar jag dig lycka till bra att du vet var du står. Gör som dom flesta i tråden säger, spela bara säkert, å syna INTE för många floppar/höjningar om du inte har nåt. Lyckat till! Hoppas du blir rik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in