Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2018-07-18, 12:04
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Kul, detta måste jag pröva.

Någon som prövat att röka i gasolgrill med "flislåda" ovanpå brännarna?
Fast blir nog inte tillräckligt tätt för att fungera bra..

Detta lär fungera ypperligt, glöm inte bort att blötlägga spånet ordentligt Sen har ju du lyxen att kanske kunna reglera "lågan" lite mer med tanke på gas

Lycka till !
Citera
2018-07-18, 13:28
Medlem
Blommetupps avatar
Jag gör väl bacon från egna grisarna men det är inget speciellt, typ salta lite och sen in i en fiskrök från Biltema med alspån. Men ditt recept lät spännande ska nog ta och testa det till hösten🙂

P.s om du kommer över fläsksida från frigående linderödsvin så är det helt fantastiskt i smaken enligt mig. Lite åt vildsvinshållet men inte lika skarpt. Lagom korsning mellan fläsk och vilt.
Citera
2018-07-18, 16:51
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blommetupp
Jag gör väl bacon från egna grisarna men det är inget speciellt, typ salta lite och sen in i en fiskrök från Biltema med alspån. Men ditt recept lät spännande ska nog ta och testa det till hösten🙂

P.s om du kommer över fläsksida från frigående linderödsvin så är det helt fantastiskt i smaken enligt mig. Lite åt vildsvinshållet men inte lika skarpt. Lagom korsning mellan fläsk och vilt.

Kul att kunna inspirera folk
Jag skall hålla ögonen öppna, tack för tipset
Citera
2018-07-18, 18:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0rtex
Kul att kunna inspirera folk
Jag skall hålla ögonen öppna, tack för tipset
Jag kom aldrig längre än till alrökningen, men var lite lurigt hitta rätt material för min "amazing smoker".
Det sägs den ska klara pellets, men testat den teorin har jag aldrig gjort :/
Bor lite lurigt för tillfälligt, så måste förlita mig på andra nu på bacontillverkning, så har inte blivit av på ett tag.
Citera
2018-07-19, 11:14
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag kom aldrig längre än till alrökningen, men var lite lurigt hitta rätt material för min "amazing smoker".
Det sägs den ska klara pellets, men testat den teorin har jag aldrig gjort :/
Bor lite lurigt för tillfälligt, så måste förlita mig på andra nu på bacontillverkning, så har inte blivit av på ett tag.

Inte så bara de, bättre än köpebacon med överdrivet mycket skit i som förmodligen inte står deklarerat eller med väldigt litet typsnitt Du får tagga för framtidens baconrökeri då!
Citera
2018-07-19, 17:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0rtex
Inte så bara de, bättre än köpebacon med överdrivet mycket skit i som förmodligen inte står deklarerat eller med väldigt litet typsnitt Du får tagga för framtidens baconrökeri då!
Jo, får bli nått till våren senast, gör bara på höst<--->vår, och då för få lite lägre temp.
Sen inte för kallt heller.

Ett problem du kan stöta på med egna bacon är bakterier, och det är därför en del av tillsatserna i köpta bacon finns där.

Men måste fixa och testa dessa pellets, så man kan få till en annan smak än al på sina bacon(sen haft lite annat rökspån blandat med alspånet, så har "fuskat" lite med andra smaker men inget jag märkt av direkt.)
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in