Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-11, 13:27
Medlem
Hej!

Jag äger idag 1 bostadsrätt tillsammans med en kompis, jag har ingen fast inkomst så hela lånet är lutat mot hans inkomst.

Har en del pengar kvar som jag inte vet vad jag ska göra med dagens ränteläge känns inte så lockande jämfört med bostadsmarknaden.

Har en kompis som har fast jobb med tillräckligt bra inkomst för att få lån till en lägenhet men inte tillräckligt med pengar till kontantinsats.

Skulle banken tillåta mig/oss att köpa en lägenhet som lutas mot hans lön men vi tar lånet tillsammans och köper lägenheten tillsammans? Jag ska då bo i min bostadsrätt som jag har nu samtidigt som min andra vän bor heltid i den nya lägenheten och hyr min halva av den.

Jag hjälper en kompis till något väldigt bra, plus att jag troligen får bättre ränta än att ha pengarna på ett risigt sparkonto. Kanske till och med går någon hundring plus i månaden inget jag räknar med dock!

Skulle någon bank tillåta det? Tillåter brföreningar det normalt sätt? Finns det undantag?

Hoppas texten är något sånär begriplig, fråga gärna!
Citera
2013-10-11, 13:35
Medlem
Stessads avatar
Finns inget som heter "lutar mot hans inkomst"!

Antingen står du för lånet eller så gör din polare det. Eller så har du en borgenär (Som står för lånet på pappret).

Finns ingen bank i hela världen som ger dig lån om du inte har någon form av inkomst eller tillgång.
Däremot kan du stå med som medlånare till ett ev nytt lån. (Vilket inte betyder ett skit enligt banken)
Citera
2013-10-11, 15:47
Medlem
dANiis avatar
Nog kan det funka, men det lär krävas ett 1-2 som kan gå i borgen för dig.
Citera
2013-10-11, 19:43
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Forstar inte varfor ni ska gora det sa komplicerat. Som ovan, finns inget "lutar mot". Ni har ett gemensamt lan. Det du kan gora ar att ge din andre van ett formanligt lan.
Citera
2013-10-12, 18:29
Medlem
Saken är den jag vill äga en bostadsrätt till pga av värde ökningen!

Men då borde jag kunna stå som medlånare på en bostadsrätt till?
Citera
2013-10-12, 19:28
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Saken är den jag vill äga en bostadsrätt till pga av värde ökningen!

Men då borde jag kunna stå som medlånare på en bostadsrätt till?

Det ar ju banken som gor en bedomning av den saken, att du redan star pa ett lan som du forvantas betala gor ju saken svarare iom att du inte har egen inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in