2013-10-11, 03:30
Medlem
GuteGirots avatar
Hejsan, vet inte om jag har lagt tråden rätt. Men provar här ändå. Ber om ursäkt annars.

Hur som helst. Jag ska åka utomlands och jobba i Sydney snart. Jag kommer då ta med min GoPro actionkamera. Då jag älskar motorcyklar, så skulle jag gärna vilja filma lite (typ en halv dag) när jag glider runt på Sydneys gator. Anledningen till att jag inte vill hyra en motorcykel är att de motorcyklar de hyr ut inte är uppseendeväckande nog.

Min fråga är: Är det möjligt att gå till en MC-firma. Säga att man är intresserad att köpa en "Ducati 1199 Panigale S" och låna den i någon timme max, och filma / ta lite bilder, sen lämna tillbaka den. Att hyra en sådan mc går nog inte, och om det gick så kostar det väldigt mycket pengar...

Någon som har erfarenhet av att testköra fordon utomlands? Krångligt?

Hur länge brukar man få testköra? 1 timme?

Har en likvärdig hoj här i Sverige, och för övrigt funderar jag på att införskaffa en "Ducati 1199 Panigale S" när jag kommer hem igen till Sverige. Men det hade varit SÅ jävla najs att posera med en Ducati framför Operahuset och ha som ny profilbild på facebook, det gör ju brudarna tokiga

Edit: hittade en sida, där man kan boka en testkörning av "Ducati 1199 Panigale S", http://www.frasermotorcycles.com.au/...199-panigale-s är det bara att tuta och köra eller?
Senast redigerad av GuteGirot 2013-10-11 kl. 03:34.
Citera
2013-10-11, 10:02
Medlem
miikoss avatar
Under förutsättning att de lånar ut till utlänningar ja.

Tänk dock på att man måste ha med en översättning av körkortet till engelska.

Ex, Internationellt körkort.

Kan även vara så att ni måste ansöka australienskt körkort. Det beror på lite hur länge man ska stanna. och vilket visum man har.
Senast redigerad av miikos 2013-10-11 kl. 10:06.
Citera
2013-10-11, 13:18
Medlem
GuteGirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Under förutsättning att de lånar ut till utlänningar ja.

Tänk dock på att man måste ha med en översättning av körkortet till engelska.

Ex, Internationellt körkort.

Kan även vara så att ni måste ansöka australienskt körkort. Det beror på lite hur länge man ska stanna. och vilket visum man har.

Naturligtvis kommer jag ha internationellt körkort med mig. Jag kommer stanna typ 6 månader och ha "working holiday visa". Om jag ansöker om ett australienskt körkort så skulle det nog vara det bästa, för då skulle det vara trovärdigt att säga, att man bor permanent i Sydney under än längre tid. För vem köper en mc för 260.000kr och har den i 6 månader
Citera
2013-10-11, 14:07
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteGirot
Naturligtvis kommer jag ha internationellt körkort med mig. Jag kommer stanna typ 6 månader och ha "working holiday visa". Om jag ansöker om ett australienskt körkort så skulle det nog vara det bästa, för då skulle det vara trovärdigt att säga, att man bor permanent i Sydney under än längre tid. För vem köper en mc för 260.000kr och har den i 6 månader

Det verkar som man måste bo i Australien i minst 6 månader, innan man kan ansöka om körkort i NSW, om man ej har permanent uppehållstillstånd.

Roads and Maritime Services (ansvarig myndighet i delstaten New South Wales).

http://www.rms.nsw.gov.au/licensing/...swlicence.html
Senast redigerad av miikos 2013-10-11 kl. 14:13.
Citera
2013-10-11, 17:30
Medlem
GuteGirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det verkar som man måste bo i Australien i minst 6 månader, innan man kan ansöka om körkort i NSW, om man ej har permanent uppehållstillstånd.

Roads and Maritime Services (ansvarig myndighet i delstaten New South Wales).

http://www.rms.nsw.gov.au/licensing/...swlicence.html

Tack för den infon! Hmm, nu sket sig det Frågan är hur jag gör nu. Jag kan ju alltid åka ditt och fråga, men om jag skulle säga: "Hej, jag bor och jobbar i Sydney och jag vill gärna köpa en supersporthoj sprillans ny. Behöver den och pendla till jobbet med." Jaja, det värsta som kan hända är att de säger nej, så whatever.

Om någon har erfarenhet av testkörning av fordon utomlands får de gärna tillägga mer, annars undrar jag bara hur länge brukar man få testköra? Är det något man kan komma överens med försäljaren. Låt oss säga att jag hade svårt och hitta tillbaka och det tog en timme hehe
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in