En viktig faktor jag inte tror man kan blunda fr r vilka andra sporter som r stora i landet. I Sverige har vi tv stora lagidrotter, ishockey och fotboll, jag tror till exempel att mnga professionella ishockeyspelare i Sverige hade kunnat bli riktigt bra fotbollsspelare om de hade gnat sig t det istllet. Uppenbarligen har de fysiken och motivationen att trna lagidrott p hg niv. Dessutom har de en bolltalang, s ven om inte alla hockeyspelare hade blivit bra p fotboll har vi frmodligen ett stort tapp dr.
Nu har jag inte gjort ngon djupare underskning men i Belgien verkar fotboll vara verlgset mycket strre n andra lagsporter som basket och landhockey. Andra stora idrotter r istllet individuella ssom cykling och simning.
Det gr naturligtvis inte att dra ngra slutsatser enbart p detta, det krvs skert ven en mlmedveten satsning men jag tycker nd man br ha i tanke antalet "idrottstalanger" i stort och dr r vl Sverige och Belgien ungefr likvrdiga frutom att det handlar om olika sporter?
En viktig faktor jag inte tror man kan blunda fr r vilka andra sporter som r stora i landet. I Sverige har vi tv stora lagidrotter, ishockey och fotboll, jag tror till exempel att mnga professionella ishockeyspelare i Sverige hade kunnat bli riktigt bra fotbollsspelare om de hade gnat sig t det istllet. Uppenbarligen har de fysiken och motivationen att trna lagidrott p hg niv. Dessutom har de en bolltalang, s ven om inte alla hockeyspelare hade blivit bra p fotboll har vi frmodligen ett stort tapp dr.
Nu har jag inte gjort ngon djupare underskning men i Belgien verkar fotboll vara verlgset mycket strre n andra lagsporter som basket och landhockey. Andra stora idrotter r istllet individuella ssom cykling och simning.
Det gr naturligtvis inte att dra ngra slutsatser enbart p detta, det krvs skert ven en mlmedveten satsning men jag tycker nd man br ha i tanke antalet "idrottstalanger" i stort och dr r vl Sverige och Belgien ungefr likvrdiga frutom att det handlar om olika sporter?
I Sverige fanns ju lnge en motvilja till professionalismen. Den ansgs inte passa Sveriges folkhem, blabla, vad skulle de gra sedan, alla ville inte bli trnare. Detta satt man och talade om lngt in p 1990-talet, och det rrde vuxna mnniskor!
Helt korrekt. Det r som i Nederlnderna fast n mer extremt, det finns egentligen bara en lagsport i Belgien och det r just fotboll. Ishockey och handboll existerar knappt. De strsta och mest populra idrotterna i Belgien r fotboll, cykel och tennis, fljt av motorsport och friidrott.
Edit: Det frklarar dock inte varfr de varit s genomusla under de senaste 20 ren, kom jag p...
Senast redigerad av knullklasson 2013-10-11 kl. 15:19.
Belgien r samma skit som Frankrike numera, en massa negrer och araber. Om jag var belgare hade jag haft svrt att gldjas av landslaget framgngar.
Sveriges lag kommer se likadan ut om 4-5 r tyvrr.
Belgien r samma skit som Frankrike numera, en massa negrer och araber. Om jag var belgare hade jag haft svrt att gldjas av landslaget framgngar.
Du behver nog inte oroa dig. Av 22 spelare i senaste u-21 truppen var det tv spelare med afrikanska rtter, en halv-afrikan och noll araber.
Vlkommen till vrlden.
Titta p Sveriges trupp. I stort sett r halva laget ej hel svenskar, men inte sjutton r jag mindre stolt fr det. Frstr mig inte p rasismen p Flashback ibland
Det kommer flera: Youri Tielemans, Zakaria Bakkali, Divock Origi, Dennis Praet, Yannick Ferreira Carrasco, Bernard Malanda, Mathias Bossaerts, Jason Denayer, Maxime Lestienne, Michy Batshuayi och kanske Adnan Januzaj...
Det kommer flera: Youri Tielemans, Zakaria Bakkali, Divock Origi, Dennis Praet, Yannick Ferreira Carrasco, Bernard Malanda, Mathias Bossaerts, Jason Denayer, Maxime Lestienne, Michy Batshuayi och kanske Adnan Januzaj...
Thorgan Hazard lr vl enligt storebror Edens utsago vara mer talangfull n Eden sjlv? S honom kan vi mjligtvis lgga till som ett eventuellt framtidsnamn!
Av egen erfarenhet av landet kan jag intyga att det dr stmmer vldigt bra.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!