2013-10-10, 21:58
Medlem
pearsons avatar
Jag har just nu enbart garderoben eller matkylen att välja på, vilket är det bästa alternativet och hur? Är Moet ice imperial något som kommer smaka bättre om den får mogna några år eller är det en sommar dryck som ska avnjutas direkt?

Tacksam för svar
Citera
2013-10-10, 22:22
Medlem
Kryddmumrikens avatar
Matkällare?

Edit: Läste på systembolagets hemsida att idealisk förvaringstemperatur är 1+-12 grader och idealisk serveringstemperatur är 6-8 grader.
Citera
2013-10-10, 22:24
Medlem
lottobarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Jag har just nu enbart garderoben eller matkylen att välja på, vilket är det bästa alternativet och hur? Är Moet ice imperial något som kommer smaka bättre om den får mogna några år eller är det en sommar dryck som ska avnjutas direkt?

Tacksam för svar

i kylen såklart. Konstant temp det viktigaste!
Citera
2013-10-10, 22:26
Medlem
Kryddmumrikens avatar
Citerar neden:
Citat:
Ursprungligen postat av Systembolaget
Förvara champagne
När du ska lagra din champagneflaska är den perfekta temperaturen 10-12 °. För en vanlig vinlagrare är temperaturer mellan 8° och 20° helt godtagbara. Viktigast är att dag- och nattemperaturen inte varierar, årstidens växlingar klarar vinet av bättre. Och att det är mörkt. Champagne ska, likt alla andra viner med naturkork, förvaras liggande. En standardchampagne kan utvecklas positivt i cirka 3-5 år, medan prestige- och årgångschampagne kan klara decennier i en vinkällare.
Citera
2013-10-11, 13:27
Medlem
pearsons avatar
Så en Moet ice imperial kan alltså ligga till sig i 10 år uta problem, för den borde väl inte vara en standard dryck, jag är bara rädd för att flaskan ska frysa till då det är så kallt längst in i kylen. ja men då gör jag så dom får ligga i kylen då. tack
Citera
2013-10-12, 01:40
Medlem
Feadogs avatar
Vill du ha någon slags mognadsutveckling på flaskorna så är garderoben ett bättre alternativ än kylen. Lägg in en termometer med min/max-minne så kan du kolla av hur varmt det är i garderoben över tid och hur mycket temperaturen fluktuerar över dygnet. Är det bara några få graders temperaturskillnad och temperaturen inte överstiger typ 22-23 grader så klarar flaskorna lätt några år där. I kylskåpet där det bara är ett par plusgrader så kommer mognaden avstanna. Dessutom lär flaskorna utsättas för mer ljus då man öppnar kylskåpsdörren flera gånger per dag, samt vibrationer när kompressorn går.
Citera
2013-10-16, 03:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearson
Så en Moet ice imperial kan alltså ligga till sig i 10 år uta problem, för den borde väl inte vara en standard dryck, jag är bara rädd för att flaskan ska frysa till då det är så kallt längst in i kylen. ja men då gör jag så dom får ligga i kylen då. tack

Linda en handduk runt flaskan så får du resistent "varmluft". Gör lite skillnad iaf.
Senast redigerad av -DaRude- 2013-10-16 kl. 03:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in