2024-07-13, 19:15
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Och nu visar det sig att feminist-tanten Munro sket i att hennes make våldtog hennes 9-åriga dotter.

Alltid samma visa. De som gör karriär på PK-meriter är de som är monster privat.

Lätt att moralisera, men att Munros författarskap hyllats på grund av "PK-meriter" är ett fjantigt påstående.
Citera
2024-07-13, 21:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Lätt att moralisera, men att Munros författarskap hyllats på grund av "PK-meriter" är ett fjantigt påstående.

Instämmer. Det var snarare tvärtom. Så här skrev t ex konservativa The Telegraph i en artikel i maj i år:

"Today’s woke Canada couldn’t produce another Alice Munro
The Nobel Prize-winning author – white, heterosexual, writing about small town life – doesn’t tick our current boxes for literary success"

https://www.telegraph.co.uk/news/2024/05/20/today-wokery-obsessed-canada-couldnot-produce-alice-munro/
Citera
2024-07-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre

Vad jag minns så var temat i de flesta av hennes noveller att kvinnor blir passiva offer p.g.a. patriarkatet.

https://www.npr.org/2024/07/08/nx-s1-5032827/alice-munro-daughter-abuse-stepfather

Citat:
Munro allegedly said “that she had been ‘told too late,’ she loved him too much, and that our misogynistic culture was to blame if I expected her to deny her own needs, sacrifice for her children, and make up for the failings of men. She was adamant that whatever had happened was between me and my stepfather. It had nothing to do with her," Skinner wrote in her essay.
Citera
2026-02-27, 19:52
Medlem
Madagascars avatar
Vad heter novellen Dance of the happy shades i den svenska översättningen?

I vilken svensk publikation/novellsamling återfinns denna novell?

(Det är fan omöjligt att googla fram den här infon)
Citera
2026-02-27, 21:32
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad heter novellen Dance of the happy shades i den svenska översättningen?

I vilken svensk publikation/novellsamling återfinns denna novell?

(Det är fan omöjligt att googla fram den här infon)

Jag frågade ChatGPT:

"Novellen “Dance of the Happy Shades” verkar alltså inte finnas i svensk översättning i någon svensk novellsamling/publikation (åtminstone inte i den vanliga svenska bokutgivningen och de bibliografiska översikter jag hittade)."

Vet du att den finns översatt?
Citera
2026-02-27, 21:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag frågade ChatGPT:

"Novellen “Dance of the Happy Shades” verkar alltså inte finnas i svensk översättning i någon svensk novellsamling/publikation (åtminstone inte i den vanliga svenska bokutgivningen och de bibliografiska översikter jag hittade)."

Vet du att den finns översatt?
Nej, jag vet inte. Jag bara antog det eftersom det är en av hennes mest kända samt hon fick nobelpris, vilket jag tänkte innebar att hon är välöversatt till svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in