2013-10-10, 21:32
Medlem
Dreyers avatar
Nu när den samtida novellkonstens mästare äntligen förärats med välförtjänt Nobelpris är vi många som är nyfikna på henne och vill fördjupa oss i hennes verk. Jag lånade för en tid sedan samlingen Jupiters månar på biblioteket och blev tämligen hänförd. Framförallt novellen Kalkonsäsongen som utspelar sig på en kalkonurtagningsfabrik och spelet mellan de anställda där, men även Mrs Cross och mrs Kidd ur några gamla damers på ålderdomshemmet perspektiv är fullständigt ljuvliga! Vad säger ni som läst andra samlingar av Alice Munro, vilka är era favoritnoveller av henne och varför?
Senast redigerad av Dreyer 2013-10-10 kl. 21:34. Anledning: Stavfel
Citera
2013-10-10, 23:02
Medlem
Dreyers avatar
Tidningen Vi läser har just nu en härlig omröstning på temat Alice Munros bästa novell! Kan bli en riktig Munro-kanon! In och rösta, vettja!
http://vilaser.se/topplistor/har-ar-alice-munros-basta-novell/
Citera
2013-10-11, 21:04
Medlem
NilsCelines avatar
Munro är en mycket bra författare och väl värd priset men även värd ett bra förlag. Hennes svenska förläggare Johan Hilton och förlag Atlas är riktigt PK-dåliga. Hoppas för hennes skull att hon byter förlag snart.
Citera
2013-10-12, 02:38
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsCeline
Munro är en mycket bra författare och väl värd priset men även värd ett bra förlag. Hennes svenska förläggare Johan Hilton och förlag Atlas är riktigt PK-dåliga. Hoppas för hennes skull att hon byter förlag snart.

Hur menar du? Är de dåliga på att vara PK eller är de dåliga för att de är PK? På vilket sätt syns detta?
Citera
2013-10-12, 11:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreyer
Nu när den samtida novellkonstens mästare äntligen förärats med välförtjänt Nobelpris är vi många som är nyfikna på henne och vill fördjupa oss i hennes verk. Jag lånade för en tid sedan samlingen Jupiters månar på biblioteket och blev tämligen hänförd. Framförallt novellen Kalkonsäsongen som utspelar sig på en kalkonurtagningsfabrik och spelet mellan de anställda där, men även Mrs Cross och mrs Kidd ur några gamla damers på ålderdomshemmet perspektiv är fullständigt ljuvliga! Vad säger ni som läst andra samlingar av Alice Munro, vilka är era favoritnoveller av henne och varför?

Utmärkt tråd. Jag har inte läst något av Alice Munro men har hört mycket gott om Jupiters månar. Finns den tillgänglig i bokhandeln?

Citat:
Ursprungligen postat av Sir_K
Vi brukar väl göra så att vi använder befintlig tråd (nobeltråden) om det inte finns en annan innan...

Nobelpristråden är väl sannolikt till för att diskutera och spekulera i VEM som vinner. Den här tråden omfattar istället vinnarens författarskap.
Citera
2013-10-12, 21:31
Medlem
NilsCelines avatar
Tydligen (enligt dagens SvD) har Munro räddat livet på svenskhataren Andres Lokko. Tappade genast lusten att läsa henne tyvärr. Är Munro en författare som mest passar vänstermänniskor och homosexuella?
Citera
2013-10-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsCeline
Tydligen (enligt dagens SvD) har Munro räddat livet på svenskhataren Andres Lokko. Tappade genast lusten att läsa henne tyvärr. Är Munro en författare som mest passar vänstermänniskor och homosexuella?

Nej. Oroa dig inte, hon är mer allmängiltig än så.
Citera
2013-10-13, 14:14
Medlem
Har bara läst en enda novell av henne - den som GP hade den goda smaken att publicera (heder åt tidningen på den punkten). Måste dock säga att den inte gav mig mersmak överhuvudtaget. Annars gillar jag författare som vågar skriva "enkelt", det är nog faktiskt svårare att skriva enkelt och bra än svårtillgängligt och bra.

Men den novellen (minns ej vad den hette) gav mig ingenting.
Citera
2013-10-14, 17:42
Medlem
Dreyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Utmärkt tråd. Jag har inte läst något av Alice Munro men har hört mycket gott om Jupiters månar. Finns den tillgänglig i bokhandeln?

Nej, inte just nu, men flera av novellerna finns med i "best-of-samlingen" Nära hem. Jag mejlade dock Johan Hilton och han hälsar att mer kommer att ges ut efter jul. Får man gissa att den hyllade A View From Castle Rock kommer i svensk översättning? Finns ganska mycket som ännu inte är översatt f ö.

Om någon såg Munro-specialen i Babel så rekommenderades följande noveller:

Kristina Lugn - Inom synhåll från sjön (Brinnande livet).
Peter Englund - Miles City, Montana (Kärlekens vägar/Nära hem)
Bengt Ohlsson - Dimensioner (För mycket lycka)
Senast redigerad av Dreyer 2013-10-14 kl. 17:54.
Citera
2013-10-14, 17:51
Medlem
Dreyers avatar
Slutnovellen i Kärlek, vänskap, hat - Björnen sover - finns f ö filmatiserad som Away From Her (regi: Sarah Polley). Två Oscar-nomineringar blev det 2008. 99 spänn på Discshop just nu.
http://www.imdb.com/title/tt0491747/?ref_=sr_1
Citera
2014-05-20, 02:36
Medlem
Dude The Rudes avatar
Plockade nyligen upp novellsamlingen Brinnande Livet då jag mer än gärna bilder mig en uppfattning om moderna prisvinnare. Har såhär långt bara läst en novell, Att nå Japan. Den hade sina förtjänster men i sin helhet en ganska märklig och otillfredställande berättelse. Kommer fortsätta läsa noveller i boken, kanske är det bara en fråga om att just denna inte föll mig i smaken.
Citera
2024-07-13, 15:16
Medlem
Och nu visar det sig att feminist-tanten Munro sket i att hennes make våldtog hennes 9-åriga dotter.

Alltid samma visa. De som gör karriär på PK-meriter är de som är monster privat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in