2013-10-10, 21:27
Medlem
Hejsan alla flashbackers. Jag har en teori som jag vill diskutera.

Jag kan börja med att hänvisa till Stephen Hawkings teori angående + - = 0.

ex, om man hade befunnit sig i en öken med en spade och bestämt sig att bygga ett berg av sand så måste man gräva från sanden bredvid dig. Vilket innebär att samma volym som berget får försvinner från marken man grävt ifrån) + och -, en evig balans som i slutändan blir 0. (ying och yang )

Min teori grundar sig från detta. Jag tror att alla aspekter i livet grundar sig på samma sak.

Allting du eller jag gör har en lika positiv effekt som negativ, trots att man kanske inte tänker på dessa.

Finns det rika, skall det finnas fattiga.
Finns kärlek, skall det finnas hat.
Finns lycka, skall det finnas depression.

Ni hajar.

Debatter är med andra ord meningslösa, skulle man exempelvis legalisera cannabis skulle det medföra exakt lika många positiva effekter som negativa, man kan rada upp konsekvenserna i timmar, både för och emot.

Stämmer detta så innebär det att vi aldrig kan uppnå något bra från att det händer dåliga saker, att vi aldrig kan uppleva dåliga händelser från att det kommer bra ur det.

Kolla bara inom matematiken så kan man se dessa mönster uppenbara sig etc.

Vad tror ni?
Citera
2013-10-10, 21:55
Medlem
Hur kan begrepp som är subjektiva balanseras i jämvikt, när det helt beror på personens inställning till sin eventuella rikedom eller fattigdom, hat eller kärlek, lycka eller olycka?

Har du räknat på dessa faktorer och funnit en balans? Hur definierade du i så fall begreppen?
Citera
2013-10-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Hur kan begrepp som är subjektiva balanseras i jämvikt, när det helt beror på personens inställning till sin eventuella rikedom eller fattigdom, hat eller kärlek, lycka eller olycka?

Har du räknat på dessa faktorer och funnit en balans? Hur definierade du i så fall begreppen?

En persons inställning till en situation beror på dess tidigare erfarenheter.

Har man länge varit fattig och blir sedan rik, uppskattas det mycket mer än för någon som varit rik hela livet.

För att känna glädje måste man också känna motsatsen osv
Citera
2013-10-20, 09:42
Medlem
MasterBaits avatar
Men grejen är att om allt strävar efter balans, så hur kunde rymd och tid separeras öht? (=Big bang).
Det måste ju dessutom alltid finnas en obalans, något som är mer eller mindre än perfekt balans för att det ska ske någon utveckling eller förändring.

Men Yin-Yang i kinesisk teori handlar inte heller den om balans, utan om förändring. Så jag förstår inte hur du tänker i något av leden eller får ihop det med Stephen Hawkings teorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in