Tjena har lite problem när jag gör magövningar så känns det rätt i magmusklerna men sen efter ett par reps så spänns det i någon muskel tror jag vid ryggraden och de gör att inte klarar av att göra mer situps trots att mina magmuskler inte är trötta
Tjena har lite problem när jag gör magövningar så känns det rätt i magmusklerna men sen efter ett par reps så spänns det i någon muskel tror jag vid ryggraden och de gör att inte klarar av att göra mer situps trots att mina magmuskler inte är trötta
Min tanke är att du behöver stärka hela bålen. En bra övning att öva upp ryggmusklerna (de nedre raka ryggmusklerna) för att klara av trycket från magen är med vanliga ryggresningar.
Om man kör flektionsövningar för ländryggen och inte har bra teknik eller svag bål och ländryggsmuskulatur så är det väldigt lätt hänt att psoas major tar över rörelsen och skapar en stor skjuvkraft som de andra bålmuskulaturerna inte klarar av att motverka och man får ont i ländryggen. Detta är enligt mig den vanligaste orsaken till att folk får ont i ryggen när de kör magövningar, ffa sit-ups.
Jag har också så men jag tycker, varför vet jag inte, att cablecrunches fungerar bättre än vanliga crunches. Woodchoppers fungerar också bra men de tar ju mer på sidorna.
Hade samma problem ett tag och det beror högst sannolikt på, som någon tidigare nämnde, att du aktiverar höften när du gör övningen. Personligen tycker jag att det finns skönare övningar som tar mer/känns inte alls i ryggen men situps är ändå nåt man kan göra överallt.
Två sätt att komma ur problemet är att antingen dra upp benen i luften så du bildar en rät vinkel i knäskålen eller så lägger du en vikt typ en 20 kilos kaka mellan fötterna och rumpan din, trycker hälarna mot vikten och kör på.
Den första är simplare men den andra är skönare enligt mig, isolerar magen jävligt bra.
Kör inte sit ups/vanliga crunches i överhuvud taget.
Alla basövningar (Böj, bänk, mark, militärpress) stärker bålen som inåt sjutton. Vill du isolera utöver det så skall du köra tungt, precis som alla andra muskelgrupper.
Kör inte sit ups/vanliga crunches i överhuvud taget.
Alla basövningar (Böj, bänk, mark, militärpress) stärker bålen som inåt sjutton. Vill du isolera utöver det så skall du köra tungt, precis som alla andra muskelgrupper.
Hängade benlyft, cable crunches funkar
Kör alla dessa men kan inte säga att jag känner något i magen efter. Kanske lite trötthet i ryggen såfall (dock inte på ngt negativt sätt och väldigt lite). Känner extremt mycket mer efter 3*10 med 10 kg på bröstet än när jag kört alla dessa basövningarna. Vad kan det bero på? Eller är det helt enkelt så att man inte får samma "värk" eftersom magen inte tränas direkt utan snarare indirekt i basövningar?
Om du spänner baksida lår, t.ex trycka hälarna bakåt mot en mattkant kopplar du ur höftböjaren då den är en antagonist till hamstrings (baksida lår) då fokuserar du mer på magmusklerna.