2013-10-10, 20:45
Medlem
Jag älskar att äta den polska nationalrätten bigos på restaurang men har aldrig lagat den själv. Det är dags! Nu står min bigos på spisen och kokar. Det är tillagningsdag 1 av tänkta 3.

Efter lite surfning beslutade jag mig för att utgå från detta recept:

http://perenn.com/recept-p-bigos-posk-surk-lsgryta

Jag tyckte det receptet verkade genuint. Jag började med att lägga ca 1 kg morotsblandad surkål i grytan och fyllde på med lika mycket färsk vitkål. Jag ville ha lite rökig smak vilket påverkar valet av kött. Dessutom ska grytan koka så länge att köttkvalitén bör spela en mindre roll. Slutligen ville jag köra helt på griskött. Jag valde 400 g hårdrökt fläskbog och lika mycket bacon som nu kokar med kålen. Jag är lite nervös inför mitt köttval. Slutresultatet får visa om jag gjorde rätt.

Jag hade i två lökar som var något mindre än medianlöken. Sedan två lagerblad. Till min fasa upptäckte jag att enbären nästan var slut, men två stycken åkte i. Räcker det inte får jag gå ut och plocka i morgon. Trattkantarellerna var slut de med så jag hade i frysta champinjoner i stället, ca 150 g. Får kolla i morgon om jag ska ha i frysta kantareller med. Behövs det så åker de i grytan i morgon. Sedan skulle det vara torkade plommon i. Vad är det? Jag hade i tio katrinplommon i stället och hoppas att det funkar. Vad gäller peppar och eventuell salt så får det vänta till i morgon eller på lördag. Nu ska grytan koka i tre timmar. Sedan ska den stå ute över natten.

I morgon så ska bigosen koka ytterligare tre timmar. Då ska korven i. Skriver mer om det då. Problemet är att jag själv ska på fest, så jag får lämna över ansvaret för lagandet på hustrun. Men det kommer gå bra.

Planerad start för måltid är kl. 18.00 på lördag kväll. Innan dess ska jag även ha hunnit baka ett schyst bröd att äta till. Jag ska dock inte servera min bigos med det urgröpta brödet som tallrik, utan bara som tillbehör.

Tips och in-put?
Citera
2013-10-10, 22:29
Medlem

Roligt att du lagar bigos, riktigt riktigt gott, och svårt att misslyckas med!

Det jag tänker på direkt är svampen. Traditionellt tror jag man använder torkad karl johan-svamp.
Dom torkade plommonen bör även vara rökta.
Jag brukar använda långt mer än 1 glas vin, snarare en halv flaska (beroende på hur mycket jag dricker själv under tillagning).
Som kött brukar jag ta lite av vad som finns hemma. Har jag ätit helstekt fläsk någon dag innan så kastar jag gärna ner det, lite rökt fläsk och bacon, sen en massa korv. Gärna något grytkött från nöt också.

Första dagen brukar jag koka bara kål och lök, och koka det länge. Total koktid på min bigos brukar ligga säkert runt 15-20 timmar. Alltså inget kött första dagen.

Du gör helt rätt i att inte servera din bigos i ett bröd, det enda jag tycker man ska servera i bröd är żurek.
Citera
2013-10-10, 23:31
Medlem
Brukar förresten lägga i vinet första dagen också
Citera
2013-10-10, 23:44
Medlem
MeanMEs avatar
Hatten av för tredagarskok.
Kul att se mattraditioner hålls vid liv.
Vart riktigt sugen på receptet.

Vilken surkål och korv använde du?
Hur resultatet vart måste du redovisa.
Citera
2013-10-12, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wpyr

Roligt att du lagar bigos, riktigt riktigt gott, och svårt att misslyckas med!

Det jag tänker på direkt är svampen. Traditionellt tror jag man använder torkad karl johan-svamp.
Dom torkade plommonen bör även vara rökta.
Jag brukar använda långt mer än 1 glas vin, snarare en halv flaska (beroende på hur mycket jag dricker själv under tillagning).
Som kött brukar jag ta lite av vad som finns hemma. Har jag ätit helstekt fläsk någon dag innan så kastar jag gärna ner det, lite rökt fläsk och bacon, sen en massa korv. Gärna något grytkött från nöt också.

Första dagen brukar jag koka bara kål och lök, och koka det länge. Total koktid på min bigos brukar ligga säkert runt 15-20 timmar. Alltså inget kött första dagen.

Du gör helt rätt i att inte servera din bigos i ett bröd, det enda jag tycker man ska servera i bröd är żurek.

Jag hade tänkt att lägga en uppdatering igår, men jag hann inte. Så här såg i alla fall rätten ut efter ca 4 timmars kokning första dagen:

http://i.imgur.com/gbzfX7W.jpg

Sedan fick den stå ute över natten med två tegelstenar på locket så inte nån räv eller kråkfågel skulle äta upp gottorna.

Andra dagen lade jag i fyra korvar a 100 gr. Tre brattwurst och en chilikorv. Sremska eller nått hette den. Och så kokade jag den fyra timmar till. Efter det så var det ut i kylan igen.

Idag var det dags för att äta! Jag följde rådet om betydligt mer vin än receptet och körde i en halv flaska. I övrigt behövde jag inte krydda upp alls. Jävlar va gott det blev. Men bilden blev inte lika bra, men här är resultatet. Enda problemet med att laga en bra bigos verkar vara att hålla fingrarna ur grytan. Jag har ätit rätt mycket innan allt blev färdigt.

http://i.imgur.com/YUOQFlY.jpg

Surkålen jag använde var en polsk import köpt på Willys som hette Krakus och som hade morot i.

Nästa gång tar jag nog framdelskött från nöt och rökt sidfläsk.

Zurek låter intressant. Måste testa. Soppa på surdeg känns rätt på något vis. Men fransk löksoppa är gott i bröd det med.
Citera
2013-10-16, 12:34
Medlem

Härligt! Tror faktiskt jag måste åka och köpa lite surkål och förbereda för en bigos nu jag också. Ligger rätt i tiden, såhär på hösten. Vart otroligt sugen nu när jag såg dina bilder.

Jag tycker att bigos är otroligt svårt att misslyckas med. Man slänger liksom i sina grejer sen får den stå och ta hand om sig själv, och det gör den bra!

Żurek är underbart, och gillar du bigos kan jag nästan garantera att du gillar den soppan !
Citera
2013-10-16, 12:53
Medlem
JoeDevolas avatar
Det här låter verkligen som någonting för mig. Vad dricker man traditionellt till detta?

Och starta gärna en zurek-tråd också.
Citera
2013-10-16, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det här låter verkligen som någonting för mig. Vad dricker man traditionellt till detta?

Och starta gärna en zurek-tråd också.
När mormor bjöd på bigos så drack vi inget speciellt eller traditionellt till. Ska fråga min mamma om det och återkommer om det inte är så att någon hinner före mig.

För övrigt så är bigos fett äckligt, som med all polsk mat
Citera
2013-10-16, 18:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
För övrigt så är bigos fett äckligt, som med all polsk mat

Men surkål+kål+kött+korv som lagats i dagar låter ju spännande. Aldrig testat men det kanske är en sån rätt som man gillar efter ett tag.
Citera
2013-10-16, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men surkål+kål+kött+korv som lagats i dagar låter ju spännande. Aldrig testat men det kanske är en sån rätt som man gillar efter ett tag.
Jag är lite fisförnäm när det kommer till mat så det kanske är det som som sticker i skorna. Min farsa t ex älskar bigos och blir alltid lika glad när någon har bigos över till honom. Bigos ska ju göras på polsk korv som oftast har en väldigt stark och lite rökt smak i sig, och jag är inte så jävla gla' i rökt korv. Dessutom är inte surkål någonting som jag har lärt mig att uppskatta. Vanligt kött (om man vi kallar det för det), har min släkt aldrig haft i sin bigos.
Citera
2013-10-16, 22:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Jag är lite fisförnäm när det kommer till mat så det kanske är det som som sticker i skorna. Min farsa t ex älskar bigos och blir alltid lika glad när någon har bigos över till honom. Bigos ska ju göras på polsk korv som oftast har en väldigt stark och lite rökt smak i sig, och jag är inte så jävla gla' i rökt korv. Dessutom är inte surkål någonting som jag har lärt mig att uppskatta. Vanligt kött (om man vi kallar det för det), har min släkt aldrig haft i sin bigos.

Ehh, ja... fläsk eller kanske kassler vore nog bättre benämning på det än kött.

Men det låter ju gott med en rökig korv och kål. Lite lök till den och vips så har vi en svensk pytt fast på kål istället för potatis.

Du får väl testa nån gång till, vissa rätter kräver att man släpper ner garden lite innan man kan njuta av dom. Det är lite som i surströmmingstråden, går man bara på lukten och glömmer bort smaken så förstår jag varför ingen vill börja. Men när man väl smakat, alltså på riktigt smakat utan förbehåll så får man en annan uppfattning.
Citera
2013-10-17, 07:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ehh, ja... fläsk eller kanske kassler vore nog bättre benämning på det än kött.

Men det låter ju gott med en rökig korv och kål. Lite lök till den och vips så har vi en svensk pytt fast på kål istället för potatis.

Du får väl testa nån gång till, vissa rätter kräver att man släpper ner garden lite innan man kan njuta av dom. Det är lite som i surströmmingstråden, går man bara på lukten och glömmer bort smaken så förstår jag varför ingen vill börja. Men när man väl smakat, alltså på riktigt smakat utan förbehåll så får man en annan uppfattning.
Jag är 26 år och spenderade stora delar av min barndom i Polen när jag var på besök. Jag har gett bigos alldeles för många chanser

Däremot introducerar jag gärna bigos för nära och kära omkring mig. Men bara namnet får folk att undra vad fan det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in