2013-10-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag.undrar
Vi har hittills tyckt väldigt olika om det mesta. Jag väljer att avsluta nu då vi inte kommer längre. Det var roligt till en början men nu ja....enough is enough, orkar inte mer. Folk kallar mig envis, vetta fan va de skulle kalla dig

Envis om vad? Jag har svarat på några av dina frågor och så undrade jag om du hade något bra alternativ till ordet neger som betyder samma sak som neger. Svart eller mörkhyad är ju inte riktigt samma sak eftersom alla mörkhyade inte är negrer.

Att ödmjukt ställa en fråga är inte riktigt att vara envis.

Däremot kan jag förstå om folk upplever dig som envis eftersom du är ganska fyrkantig, har tunnelseende och verkar ha vissa svårigheter att ta till dig centrala resonemang. Det är beklagligt men har, som sagt, förmodligen att göra med de livsval du gjort som du låter gå ut över andra.

Jag har redan beklagat det, flera gånger.
Citera
2013-10-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Får jag en son som beter sig illa och bråkar hade jag gjort allt jag kunnat för att få honom att sluta bete sig som ett arsle.
Råd att ge är att aldrig starta ett bråk men var inte rädd att försvara dig. Använd inte vapen och slå aldrig någon som ligger.

En sak att betänka är att det mycket oftare blir en polissak av bråk nu för tiden. För 15 år sedan när en annan "hängde på stan" så var ett bråk inte någon big deal. Nu för tiden är det i princip alltid polisanmälningar och skit. En dom för misshandel kan förstöra väldigt mycket för en person i ett viktigt skede av livet(15-20).

Hur skulle du få honom att sluta bete sig så? Nått konkret exempel?
Citera
2013-10-14, 00:15
Medlem
Aramirs avatar
Citat:
Hur skulle du få honom att sluta bete sig så? Nått konkret exempel?

Genom att förklara vilka konsekvenser det kan få, både för honom och för andra.
Förhoppningsvis har uppfostran fram tills dess förhindrat honom från att bete sig så.
Möjligtvis kan man utdela straff som t.ex. utegångsförbud, minskad månadspeng och liknande men i huvudsak är det tidig uppfostran som gäller.
Sen är det viktigt att låta barn ta konsekvenserna av sitt agerande. Jag jobbade ett år som lärarassistent(årskurs 4-6) och såg då många fall av förnekelse och idiotiskt försvar från föräldrar till barn som gjort något fel.
De föräldrar som kategoriskt försvarar sina barn även när barnen uppenbart felat gör barnen en björntjänst.

Som sagt, bra uppfostran, lär barnen att deras handlingar har konsekvenser och tvinga dem ta konsekvenserna också.
Lär barnen rätt och fel från början.
Citera
2013-10-14, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir
Genom att förklara vilka konsekvenser det kan få, både för honom och för andra.
Förhoppningsvis har uppfostran fram tills dess förhindrat honom från att bete sig så.
Möjligtvis kan man utdela straff som t.ex. utegångsförbud, minskad månadspeng och liknande men i huvudsak är det tidig uppfostran som gäller.
Sen är det viktigt att låta barn ta konsekvenserna av sitt agerande. Jag jobbade ett år som lärarassistent(årskurs 4-6) och såg då många fall av förnekelse och idiotiskt försvar från föräldrar till barn som gjort något fel.
De föräldrar som kategoriskt försvarar sina barn även när barnen uppenbart felat gör barnen en björntjänst.

Som sagt, bra uppfostran, lär barnen att deras handlingar har konsekvenser och tvinga dem ta konsekvenserna också.
Lär barnen rätt och fel från början.

Jag håller med, tack för ditt svar!
Citera
2013-10-14, 04:19
Medlem
freeworldTVs avatar
Jag är en ung man, nära två meter lång, tränar, och har en hel del erfarenhet från slagsmål. Men ja, jag är ofta rädd när jag rör mig ute, även om jag sällan låter detta hindra mig. Aggressivitet och våld ligger ofta i luften, även om det sällan eller mycket sällan händer något påtagligt. Men det har hänt upprepade gånger att det har blivit allvar, d.v.s. slagsmål.

Jag tror att detta är ganska normalt bland unga män, både beteende och upplevelse.
Citera
2013-10-21, 09:33
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det värre? (Säger inte att jag inte håller med dig...)

Beror naturligtvis på hur grov misshandeln är. Men kan tänka mig att en våldtäkt är mer förnedrande än att få en redig käftsmäll
Citera
2013-11-09, 12:17
Bannlyst
Citat:
Hej!
Jag har några frågor till er män där ute. Enligt SCB (Statistiska Centralbyrån) är män i högre grad utsatta för våld då de vistas ute. Trots detta är det kvinnorna som väljer att ta andra vägar och även kvinnorna som upplever mer oro när de vistas utomhus på kvällarna.

Jag (kvinna) fick strikta order hemifrån att inte gå hem ensam om det blev sent, inte följa med okända män hem och inte gå genom skogspartier eller ödsliga områden sent på kvällen.

Vilka förmaningar fick ni män hemifrån?
Är ni oroliga när ni vistas utomhus på kvällarna? Varför/ varför inte?

Flickor utsätts mer för ofrivilligt våld (till exempel våldtagen) Medans pojkar muckar gräl och får stryk. Också pga att män dricker mer.
Citera
2013-11-09, 16:41
Medlem
DIdes avatar
Eftersom jag vet att det händer skit i vissa områden så undviker jag dem. Vad skall jag dit och göra. I vissa situationer kan jag känna mig obekväm men det händer ofta inget.
Jag har ett i princip direkt adrenalinpåslag om jag blir arg eller provocerad och även om jag kanske inte visar det utåt så är jag helpumpad och om det verkligen gäller är jag snabbast på även den som beter sig illa, jag skippar den inledande upptrappningen m a o. Det brukar inte bli något då utan de backar för det mesta så jag antar att jag ser hyfsat knasig ut när jag är arg.
Citera
2013-11-11, 11:00
Medlem
Zeunerts avatar
Fick aldrig några förmaningar utan det var att klara sig själv och rädd var man till en början som barn, men ganska så snart så fick man skinn på näsan och vi ungar gick dessutom ihop spöade vid något tillfälle två vuxna män (pedofiler) som var på full färd med en infångad kompis i ett buskage ja typ byxorna nere på alla tre. Vi hade slagträn o spjut...

Näe aldrig att man snackade hemma, det fanns ingen respons.

Idag blir jag aldrig rädd, bara heligt förbannad och sådant märker oggskåp av.
Citera
2013-11-12, 07:09
Medlem
Nej jag ar inte radd. Kommer ihag att jag var det som tonaring ibland nar man rakade trampa in I otrevliga situationer och fick stryk, men det ar manga ar sedan nu och de situationerna skulle garanterat utvecklat sig annorlunda idag.

Kanner mig kapabel nog att lasa av situationer till egen fordel I de flesta fall, och I de fall jag har fel sa blir det som det blir. Ingen lever for evigt.
Citera
2014-01-14, 19:01
Medlem
Personligen har jag (man) aldrig varit rädd när jag gått hem sent på kvällen eller genom skogen.
Detta då jag i stort sett alltid bott i ett väldigt litet samhälle när jag växte upp och numera bor på landet med endast ett fåtal grannar i området. Känner dessa och litar på de flesta...

Om jag däremot är i Uppsala under natten är jag ändå inte alltför oroad, då jag är ganska lång (191 cm) och ser i allmänhet stor och aggresiv ut när jag går Ganska få som kommer i närheten av mig då, än mindre om jag har sällskap
Citera
2014-03-05, 23:40
Medlem
inte minsta rädd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här