2013-10-09, 13:44
Medlem
Behöver hjälp med hur jag ska gå tillväga för att min mor ska behöva skatta så lite som möjligt.
Jag ska köpa två tomter av henne för sammanlagt 500.000. taxeringsvärdet är ca 700.000.
Hur göra? Finns det nåt smart upplägg?
Citera
2013-10-09, 15:20
Medlem
Eftersom gåvoskatten är borttagen kan hon skänka dig tomterna, så ett år senare skänker du henne lämplig summa,ingen betalar skatt.
Citera
2013-10-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosselebban
Eftersom gåvoskatten är borttagen kan hon skänka dig tomterna, så ett år senare skänker du henne lämplig summa,ingen betalar skatt.

Tackar för detta men då uppstår ytterligare ett problem: Jag har två systrar som har tackat nej till att köpa dessa tomter till samma pris. Båda dessa syskon har träffat levnadskamrater som är enormt giriga.

I fallet gåva... under bordet pengar, kan de då inte hävda att detta är förskott på arv vid ett senare tillfälle? Och jag då blir tvungen att betala för tomterna en gång till?
Citera
2013-10-09, 17:11
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nika95
Tackar för detta men då uppstår ytterligare ett problem: Jag har två systrar som har tackat nej till att köpa dessa tomter till samma pris. Båda dessa syskon har träffat levnadskamrater som är enormt giriga.

I fallet gåva... under bordet pengar, kan de då inte hävda att detta är förskott på arv vid ett senare tillfälle? Och jag då blir tvungen att betala för tomterna en gång till?

Du och din mor skulle kunna skriva köpeavtal + kvitto som kommer fram OM syskonen börjar nosa i detta. I avtalet kan det lämpligen stå att du har ett år på dig att betala så att skulle se rätt ut ifall det måste användas. Händer inget i framtiden behöver ingen någonsin kännas vid avtalet.
Citera
2013-10-09, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regina.Spektor
Du och din mor skulle kunna skriva köpeavtal + kvitto som kommer fram OM syskonen börjar nosa i detta. I avtalet kan det lämpligen stå att du har ett år på dig att betala så att skulle se rätt ut ifall det måste användas. Händer inget i framtiden behöver ingen någonsin kännas vid avtalet.

Tack för svar:
Kan funka, min mor (även jag) vill gärna att allt går "rätt" till och inte blir orättvist etc... Samtidigt känns det konstigt att betala skatt för att ändra ägare inom familjen, då alla givits samma möjlighet.

Frågan är vad som kan hända om OM händer sen...
Citera
2013-10-09, 20:29
Medlem
joceks avatar
Ge dina två systrar 166.667 kr vardera, då har ni alla tre fått lika mycket.
Citera
2013-10-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Ge dina två systrar 166.667 kr vardera, då har ni alla tre fått lika mycket.

Och morsan får 166.667 kvar att leva på? Själva orsaken till att hon säljer tomterna är att hon behöver pengar. Tomterna ansluter till min tomt och därav tycker hon vi ska kunna köpa dem till ett rimligt pris. Det kommer aldrig att komma upp nåt hus på dem, utan detta är endast för att säkra upp att man inte får nån galen granne runt husknuten.

Det enklaste är nog att genomföra ett vanligt köp ändå...

Jag trodde att det fanns nån separat regel för köp inom familj eller nåt?
Citera
2013-10-10, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nika95
Och morsan får 166.667 kvar att leva på? Själva orsaken till att hon säljer tomterna är att hon behöver pengar. Tomterna ansluter till min tomt och därav tycker hon vi ska kunna köpa dem till ett rimligt pris. Det kommer aldrig att komma upp nåt hus på dem, utan detta är endast för att säkra upp att man inte får nån galen granne runt husknuten.

Det enklaste är nog att genomföra ett vanligt köp ändå...

Jag trodde att det fanns nån separat regel för köp inom familj eller nåt?

Tänk på att när du "får" tomten som gåva så ärver du även hennes inköpspris. Vilket innebär att betalar du marknadspriset svart så betalar du egentligen motsvarande skatten för mycket eftersom du får ge staten denna summan när du i din tur säljer.

Har du ändå bestämt dig för en situation då du ska betala marknadspris och ändå ärva den framtida skattekostnaden kanske det är bättre att köra strax under maknadspris och en del av summan under bordet.
Citera
2013-10-10, 20:54
Medlem
ApolloGrekens avatar
Det här är inte så enkelt. Jag är ingen absolut ingen skatteexpert, men så här fattar jag det ligger.

problem 1: Stämpelavgiften. det kostar normalt 1,5% + en exp.avgift om 875(?) kr att ändra lagfart. Köper man för under teaxvärdet betalar man stämpelavgift på tax.värdet. I ditt fall blir det dryga 10 tkr. Men detta kan undvikas i ditt fall, läs diskussinen här. http://www.skatter.se/?q=node/4622. Läs ända ner!

problem 2: Reavinstskatten. Förr eller senare måste den betalas. Jag antar att du tycker senare är bäst. För gåvor betalas ingen reavinstskatt, utan den betalas i sinom tid av gåvomottagaren när han avyttrar gåvan. Ta höjd för det mot dina systrar. Om din mor hade sålt tomterna för 500 tkr hade hon fått betala en reavinstskatt på skillnaden mellan 500 och det hon en gång betalade. Skatten är 22%, så det rör sig om kanske ca 100 tkr. Detta måste ni tänka på, du får inte en bara gåva värd 500 tkr, du får också en framtida skatteskuld om 100 tkr.

Tolkar jag länken ovan rätt så kan din mor skänka dig tomterna mot ett vederlag om 500 tkr. Du tar kanske över ansvaret för ett lån el dyl. Det här borde en bankjurist eller fastighetsmäklare kunna utreda.

problem 3: lantmäteriavgifter. Jag tolkar din fråga som att tomterna redan finns och är avstyckade med egna lagfarter. Gör dom inte det kan det bli dyrt med lantmäteriavgifter. Också de enklaste avstyckningar som dom kan göra vid skrivbordet kostar runt 15 tkr. Om tomterna inte finns som egna fastigheter kan man kanske föra över dom till din fastighet direkt. termen för det är "fastighetsreglering". Kanske blir det billigare.

problem 4: Du skriver inte vad tomterna egentligen är värda på marknaden. Men om du får dom för billigt så kan systrarna hävda att din rabatt utgör förskott på arv. Detta kan kanske motverkas genom att det i överlåtelseavtalet står att detta INTE är förskott på arv. återigen, en bankjurist el dyl är bra att ha.

problem 5: fastighetsskatt (egentligen fastighetsavgift). Om upplägget blir att du kommer att äga tre fastigheter, visserligen intill varandra men i alla fall, så undrar jag om du inte åker på tre fastighetsavgifter. Detta bör också kollas med någon kunnig.
Senast redigerad av ApolloGreken 2013-10-10 kl. 20:58.
Citera
2013-10-17, 09:43
Medlem
Tack för alla svar gällande vårt problem. Efter att ha läst ApolloGrekens svar så går vi på Gåva, med ersättning som inte ska klassas som förskott på arv. Skatteskulden kan jag leva med då avsikten inte är att sälja dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in