Det här är inte så enkelt. Jag är ingen absolut ingen skatteexpert, men så här fattar jag det ligger.
problem 1: Stämpelavgiften. det kostar normalt 1,5% + en exp.avgift om 875(?) kr att ändra lagfart. Köper man för under teaxvärdet betalar man stämpelavgift på tax.värdet. I ditt fall blir det dryga 10 tkr. Men detta kan undvikas i ditt fall, läs diskussinen här.
http://www.skatter.se/?q=node/4622. Läs ända ner!
problem 2: Reavinstskatten. Förr eller senare måste den betalas. Jag antar att du tycker senare är bäst. För gåvor betalas ingen reavinstskatt, utan den betalas i sinom tid av gåvomottagaren när han avyttrar gåvan. Ta höjd för det mot dina systrar. Om din mor hade sålt tomterna för 500 tkr hade hon fått betala en reavinstskatt på skillnaden mellan 500 och det hon en gång betalade. Skatten är 22%, så det rör sig om kanske ca 100 tkr. Detta måste ni tänka på, du får inte en bara gåva värd 500 tkr, du får också en framtida skatteskuld om 100 tkr.
Tolkar jag länken ovan rätt så kan din mor skänka dig tomterna mot ett vederlag om 500 tkr. Du tar kanske över ansvaret för ett lån el dyl. Det här borde en bankjurist eller fastighetsmäklare kunna utreda.
problem 3: lantmäteriavgifter. Jag tolkar din fråga som att tomterna redan finns och är avstyckade med egna lagfarter. Gör dom inte det kan det bli dyrt med lantmäteriavgifter. Också de enklaste avstyckningar som dom kan göra vid skrivbordet kostar runt 15 tkr. Om tomterna inte finns som egna fastigheter kan man kanske föra över dom till din fastighet direkt. termen för det är "fastighetsreglering". Kanske blir det billigare.
problem 4: Du skriver inte vad tomterna egentligen är värda på marknaden. Men om du får dom för billigt så kan systrarna hävda att din rabatt utgör förskott på arv. Detta kan kanske motverkas genom att det i överlåtelseavtalet står att detta INTE är förskott på arv. återigen, en bankjurist el dyl är bra att ha.
problem 5: fastighetsskatt (egentligen fastighetsavgift). Om upplägget blir att du kommer att äga tre fastigheter, visserligen intill varandra men i alla fall, så undrar jag om du inte åker på tre fastighetsavgifter. Detta bör också kollas med någon kunnig.