2013-10-09, 13:36
Medlem
Som rubriken säger så har jag ett dilemma. Har läst igenom trådar om folk som drömmer om sina ex för att dom blivit dumpade eller dylikt, men ingen av trådarna har riktigt varit likt det jag nu ska gå in på. För ca 4 år sen dumpade jag min flickvän, båda va 15 år (snart 16) och vi hade varit tillsammans ungefär 1 år. Jag dumpade henne på ett fegt sett, dessutom tätt in på hennes morfars begravning, bara det är en sån grej som känns väldigt omoget i efterhand då hon blev oerhört ledsen. Jag har i efterhand bett om ursäkt och idag har hon ett nytt förhållande och dem har varit tillsammans i två år. Jag har på fyra år träffat väldigt många tjejer jag har dejtat och alltid slutat i samma sak, att jag aldrig får känslor för dem. Undantag då jag fick starka känslor för hennes kompis som även hade det för mig, vi berättade för mitt ex att vi gillade varann men det slutade med att jag blev istället dumpad. Nu idag, så har jag ett förhållande sedan en månad tillbaka, kanontjej och har känt henne i ca 3 år. Men på sistone, började i somras har jag börjat drömma om mitt ex, att vi blir tillsammans och allt är frid och fröjd, ska dessutom tillägga att mitt ex är den enda jag har starka känslor för, vi gjorde allt tillsammans, experimenterade osv som man gör i den åldern, älskade verkligen henne. Och i drömmarna så återförenas vi, vi upplever gamla minnen. Vaknar ofta med en bild i huvudet av hennes leende. Vad ska jag ta mig till? Varför tänker jag på henne då jag har en kanontjej nu. Kan det vara för att jag jämför mitt förhållande med mitt ex och min nuvarande? Tack på förhand!
Citera
2013-10-09, 13:43
Medlem
DiagnosABs avatar
Det kan bero på jättemycket.

Å ena sidan kanske du fortfarande vill ha henne tillbaka.

Å andra sidan kan detta innebära att dina känslor för din nuvarande börjar bli så starka att de påminner om dina känslor för ditt ex. I drömmen blandas det ihop lite, eller så får du ångest av de nuvarande känslorna då du på någon nivå inte vill släppa det du kände för ditt ex.
Citera
2013-10-09, 14:05
Medlem
Iamthebatmans avatar
Drömmar är inte att lita på, de kan spela dig spratt med lagrade bilder och minnen.
Föreslår att du försöker att glömma henne och gå vidare. Bara att gratulera om du har en toppentjej nu, håll dig till henne och skit i det som en gång var!

Och bara för att jag är en såndär muppig person som gillar "cheesy" citat, så ska jag bjucka på två stycken som kan vara till hjälp:

"Don't center on your anxieties, Obi-Wan. Keep your concentration here and now, where it belongs" - Qui-Gon-Jin, Star Wars.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that is why it is called the present" -??
Citera
2013-10-09, 19:42
Medlem
Det händer ju att jag ibland saknar henne, nu på senaste tiden. Även att jag knappt känner henne idag? Kan konstatera att det jag hade med mitt ex har ingen varit i närhet av. Men det ligger väl något i att jag får mer och mer känslor för min flickvän och då får jag upp mitt ex i tankarna och jämför...Och jag jämför i princip allt med min flickvän och mitt ex. Alltifrån sex till personligheten, och då i slutändan blir det att jag tänker tillbaka vad man hade. Kan även tillägga att hon har kvar sin gamla blogg som innehåller så många minnen, bilder och utflykter tillsammans m.m. Brukar kolla igenom bloggen ibland. Känns jättewierd detta, hur ska jag gå tillväga? Vet inte om jag vill glömma henne heller, för vi hade ju ngt speciellt, hon var ju en då min första "kärlek" och första sexpartnern etc.
Senast redigerad av Ackiee 2013-10-09 kl. 19:50.
Citera
2013-10-10, 12:20
Medlem
Iamthebatmans avatar
Du kommer inte att glömma henne även om du försöker. Med "glöm henne" så menar jag: sluta att tänka på henne. Dina tankebanor är ohälsosamma. Kom på dig själv när du tänker på henne, och tvinga digsjälv att sluta! Och vid Tor och Oden, sluta läs hennes förbaskade blogg.
Låter som du fortfarande är kär i henne. Du är skyldig din nuvarande flicka, men framför allt digsjälv att sluta tänka på exet! Dags att vakna och börja leva lite i verkligheten.
Du får gärna skicka PM om du vill ha coachning (i den mån jag är kvalificerad till det) eller bara skriva av dig lite med någon!^^

Hejar på dig!
Citera
2013-10-10, 13:15
Medlem
imperatrixs avatar
Har inte läst hela tråden, men antagligen handlar det om att du undermedvetet bearbetar händelsen, inte att du vill ha personen tillbaks eller liknande. (Fast om du faktiskt vill vara tillsammans med personen så kan det ju ha med det att göra; att ditt undermedvetna påpekar det för dig.) Beror helt på situationen, helt enkelt. Finns ingen allmängiltig drömtydning, är bara en själv som kan tyda sina drömmar.
Citera
2013-10-10, 13:19
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackiee
Det händer ju att jag ibland saknar henne, nu på senaste tiden. Även att jag knappt känner henne idag? Kan konstatera att det jag hade med mitt ex har ingen varit i närhet av. Men det ligger väl något i att jag får mer och mer känslor för min flickvän och då får jag upp mitt ex i tankarna och jämför...Och jag jämför i princip allt med min flickvän och mitt ex. Alltifrån sex till personligheten, och då i slutändan blir det att jag tänker tillbaka vad man hade. Kan även tillägga att hon har kvar sin gamla blogg som innehåller så många minnen, bilder och utflykter tillsammans m.m. Brukar kolla igenom bloggen ibland. Känns jättewierd detta, hur ska jag gå tillväga? Vet inte om jag vill glömma henne heller, för vi hade ju ngt speciellt, hon var ju en då min första "kärlek" och första sexpartnern etc.
Okej, hon är antagligen fortfarande betydelsefull för dig, kanske tycker du om henne ännu fast mer på ett "jag saknar det som fanns"-sätt. Eller så är du fortfarande kär i henne, vilket inte utesluter att du är kär i din nuvarande(?) partner också. Det är fullt möjligt att vara kär i flera personer samtidigt och det betyder inte att du är mindre kär i din nuvarande partner om så är fallet.
Citera
2013-10-10, 13:22
Medlem
Slowbros avatar
Det känns som nostalgi. Ditt nya förhållande har säkert väckt tankarna från din första förälskelse.
Citera
2013-10-10, 14:26
Medlem
Kloka hypoteser! Ja, klart att hon fortfarande betyder något för mig. Men tror inte jag skulle vilja ha ett förhållande igen. Brukar själv ha ett cheesy motto: Om man är menad att leva med en person så kmr man i slutändan finna varann. Ligger väl lite sanning i det hela, även om det känns klyschigt.

Och som Slowbro nämnde så kanske det väcker lite nostalgi och samma känslor för min nuvarande flickvän som jag en gång hade för exet.

Sen det där med att läsa hennes gamla blogg, som sagt så finns det ju massor med minnen från hennes blogg som jag inte vill ska försvinna, bilderna osv. Jag tycker det är roligt att läsa den. Sen har hon ju i dagsläget en ny blogg sen 1 år tillbaka men en då valt att ha den gamla öppen, känns nästan som den är just öppen för mig?!

Ljuger jag för mig själv? Min flickvän idag är som jag också nämnt innan kanon! Hon är vacker, smart osv! Men just den biten när det kmr till förhållandet så saknar jag mitt ex och hur lätt allt kändes med henne även om känslorna svalnade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in