2013-10-09, 00:01
Medlem
Erisplays avatar
Hej,

Jag planerar att flytta hemifrån så jag slipper pendla till min högskola men har haft dålig ekonomi så det har inte blivit av. Har haft problem med att komma in på min internetbank sedan jag fyllde 18(tidigare i år) men nu i helgen fixade jag det och till min stora förvåning hade jag 31 tusen på olika sparfonder.

Det jag då undrar över är hur jag säljer dem (har Nordea) och om det är något jag behöver tänka på som t.e.x skatt, deklaration mm.
Citera
2013-10-09, 00:12
Medlem
Bbobis avatar
De skickar banken in. Du kommer få betala skatt på vinsten. Det får du betala efter att du deklarerat. Är du berättigad återbäring så kvittas ju de mot varandra. Om inte får du restskatt.

Mitt tips är att låta pengarna ligga. 31k är inte mycket och du kommer ha större nytta av dem senare i livet.

Nallade själv av sparpengar när jag fyllde 18 och fick kontroll över dem. Dummaste jag har gjort. Man tror att det är här och nu man behöver pengarna. Mer fel kan man inte ha. Du har det ju inte sämre ställt än om någon aldrig hade sparat åt dig ändå.
Senast redigerad av Bbobi 2013-10-09 kl. 00:15.
Citera
2013-10-09, 08:50
Medlem
Regina.Spektors avatar
Håller med ovanstående post, om du bara tänker hyra bostad är det onödigt att lägga pengar på det nu, du betalar bara till någon annan. Håll ut istället och skaffa eget boende när du är klar och hittat ett jobb, då kan du sikta lite högre på en gång.

Att kunna bo hemma under tiden du pluggar är värt mycket, även om det känns lite tradigt att pendla och du längtar efter att leva för dig själv. Studietiden är bara några år trots allt, det går fort.
Citera
2013-10-09, 08:53
Medlem
YP4XQs avatar
Kan man inte överlåta fonderna till någon annan istället för att sälja, och således skippa betala 30% vinstskatt på avkastningen? Dock måste man då överlåta/gåva bort dom till ett snittpris istället. Men kanske blir mer tjän att göra så? Och sånna här saker är väl avdragsgiltligt i deklarationen upp till hmmm var det inte 30k?
Citera
2013-10-09, 09:05
Medlem
Erisplays avatar
Tack för snabba svar

Okej, förstår vad ni menar och kommer "sitta" på fonderna ett tag till.

Återigen tack för svar och hjälpen så jag vet hur man gör när det väl blir dags.
Citera
2013-10-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erisplay
Tack för snabba svar

Okej, förstår vad ni menar och kommer "sitta" på fonderna ett tag till.

Återigen tack för svar och hjälpen så jag vet hur man gör när det väl blir dags.

Bra val.

Du kommer inte att ångra dig, såvida fonderna inte går ner i värde. Om du vill säkra dess värde kan du alltid ta ett högräntekonto med insättningsgaranti, där du får en fast ränta på dina pengar, t.ex. 3%. Även där är det 30% skatt, men du är garanterad värdeökning - vilket du inte är med fonder.

Så vill du ha garanterad tillväxt: sälj fonderna och sätt in hela kapitalet på ett bundet högräntekonto. I och med att du binder får du oftast högre ränta, samtidigt som du inte kan plocka ur pengarna.

Jämför sparkonton hos Compriser:
http://www.compricer.se/sparande/

Tänk på att välja med insättningsgaranti om du vill ha ditt kapital i säkert förvar. Skulle banken/institutet du har pengarna hos gå i konkurs, kommer du få ersättning av staten på maxbeloppet 100 000 euro, motsvarande ungefär 850 000 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in