• 1
  • 2
2013-10-09, 20:16
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paskharen
Det är ju bara positivt få en ren installations skiva istället för en bloated recovery. När du installerar en recovery så är alla drivrutiner out of date ändå, och det brukar alltid bli problem och massa fel om du bara skriver över de gamla drivrutinerna utan att avinstallera dem helt och hållet.

Så nu har du lärt dig att man laddar ner alla drivrutiner till ett usb från respektive hemsida INNAN man formaterar

Ja, så ska man tydligen göra. Men om jag inte hade fått länkar till sidorna och deras drivrutiner via mejl från supporten så hade jag aldrig kunnat lista ut var på nätet jag skulle söka.
Citera
2013-10-09, 20:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Ja, så ska man tydligen göra. Men om jag inte hade fått länkar till sidorna och deras drivrutiner via mejl från supporten så hade jag aldrig kunnat lista ut var på nätet jag skulle söka.

Men att lista ut lite vad man har för tillverkare under datorn är dock inget märkvärdigt. Man kan använda sig av diverse olika mjukvaruprogram som ett exempel.

Men vill man har i klartext och en skräddarsydd information om datorn så finns detta program -> http://www.belarc.com/free_download.html

Där finner du all information + lite till.
Citera
2013-10-09, 21:52
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Men att lista ut lite vad man har för tillverkare under datorn är dock inget märkvärdigt. Man kan använda sig av diverse olika mjukvaruprogram som ett exempel.

Men vill man har i klartext och en skräddarsydd information om datorn så finns detta program -> http://www.belarc.com/free_download.html

Där finner du all information + lite till.

Tack, för tipset.

Det kanske är lite off-topic, men råder det någon form av konsensus inom datasektionen på Flashback vilket datormärke man bör köpa och vad man bör undvika?
Citera
2013-10-09, 21:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
men råder det någon form av konsensus inom datasektionen på Flashback vilket datormärke man bör köpa och vad man bör undvika?

Nja, det tycker jag inte. Det finns många duktiga medlemmar som har sina favoritmärke/tillverkare. Men överlag så finns det ingen överenskommelse, endast diverse olika teorier och förslag.
Citera
2013-10-10, 16:14
Medlem
Panzs avatar
Citat:
När jag i Windows 7 går in på Kontrollpanelen/System och säkerhet/Säkerhetskopiering och återställning.

Då finns det två alternativ:

1) Skapa en systemavbildning.

2) Skapa en systemreparationsskiva.

Vad är det för skillnad på dessa två alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
1. Komplett kopia av ditt befintliga system.
2. Endast det nödvändigaste för att kunna återställa OS:et för en uppstart.

Det förklarar två viktiga saker, men på samma ställe på kontrollpanelen så finns det ett tredje och fjärde alternativ:

3) Konfigurera säkerhetskopiering.

4) Välj en annan säkerhetskopia att återställa filer från.

Vad betyder dessa alternativ?
Citera
2013-10-10, 16:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Det förklarar två viktiga saker, men på samma ställe på kontrollpanelen så finns det ett tredje och fjärde alternativ:

3) Konfigurera säkerhetskopiering.

4) Välj en annan säkerhetskopia att återställa filer från.

Vad betyder dessa alternativ?

3: Med hjälp av automatisk säkerhetskopiering behöver du inte själv komma ihåg att säkerhetskopiera dina filer. Du kan ändra inställningarna för automatisk säkerhetskopiering (till exempel hur ofta säkerhetskopieringen äger rum, vilken typ av lagringsmedium som används eller den typ av filer som säkerhetskopieras) när du vill.

4: Man kan återställa säkerhetskopierade versioner av filer som har gått förlorade, skadats eller ändrats av misstag. Du kan även återställa enskilda filer, grupper av filer eller samtliga filer som du har säkerhetskopierat.
Citera
2013-10-10, 17:21
Medlem
Panzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
3: Med hjälp av automatisk säkerhetskopiering behöver du inte själv komma ihåg att säkerhetskopiera dina filer. Du kan ändra inställningarna för automatisk säkerhetskopiering (till exempel hur ofta säkerhetskopieringen äger rum, vilken typ av lagringsmedium som används eller den typ av filer som säkerhetskopieras) när du vill.

4: Man kan återställa säkerhetskopierade versioner av filer som har gått förlorade, skadats eller ändrats av misstag. Du kan även återställa enskilda filer, grupper av filer eller samtliga filer som du har säkerhetskopierat.

Angående punkt 3. Kan man säga att syftet är att vara en påminnelsefunktion? På vilket sätt skiljer sig en sådan säkerhetskopiering från de i punkt 1 och 2?
Citera
2013-10-10, 17:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Angående punkt 3. Kan man säga att syftet är att vara en påminnelsefunktion? På vilket sätt skiljer sig en sådan säkerhetskopiering från de i punkt 1 och 2?

Lättast är om du surfar in på Microsofts hemsida och läser mer om dessa punkter. Man får en bättre syn då och det kan även medfölja en videos över den miljö som diskussionen handlar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in