Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Varför får det inte vara en anställning?
Du behöver inte jobba många timmar i månaden för att få in två tusen..
Annars skulle jag ju också kanske slå ett slag för att helt enkelt ta en änställning och jobba ett par månader. På bara ett några månader har du ihop den summan så att du klarar dig i flera år på 2k per månad.
Om du inte vill vara anställd någonstans lämnar det ju alternativet att a) starta eget (vilket var tanken från första början) eller b) jobba med någonting och ta betalt svart (dock faller detta utanför att vara lagligt).
Jag driver ju alltså redan ett företag och har F-skatt. Håller hårt i den och vill inte, som jag ser det, nedgradera till FA-skatt.
Sen finns det inget jag avskyr mer än att ha någon som bestämmer över mig. Projektet kräver dessutom att jag har mycket hög flexibilitet och kontroll över mina tider. Jag kan heller inte ta en anställning och, som du säger, jobba ett par månader först då jag måste inleda projektet direkt.
När det handlar om såna här summor så funkar det bra att ha det som hobbyverksamhet och jag måste alltså inte starta eget för att få hålla på med det. Eventuellt så kommer jag ta det genom det nuvarande företaget men det beror på vad den här nya 2000 kronors verksamheten kommer hålla på med.