2014-04-16, 22:18
Medlem
Det var tidigare i höst eller vinter då Silk Road v 1.0 blev knäckt och han som stod för hela baletten blev fängslad i USA. Antagligen är det uppgifter från denna läcka som FBI har skickat till svenska polisen och som sedan åtalar dessa två män.

Silk Road v 2.0 finns redan uppe och kommersen är i full gång nu, så allt är nästan som vanligt.
Citera
2014-04-16, 22:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Det var tidigare i höst eller vinter då Silk Road v 1.0 blev knäckt och han som stod för hela baletten blev fängslad i USA. Antagligen är det uppgifter från denna läcka som FBI har skickat till svenska polisen och som sedan åtalar dessa två män.

Silk Road v 2.0 finns redan uppe och kommersen är i full gång nu, så allt är nästan som vanligt.
jo det känner jag till.
men då har de ju varit oförsiktiga? för skapar du ett konto på silkroad med tor, vpn, kryptering och anonyma mailtjänster så bör ju inte ägaren av silkroad kunna ta reda på vem du är, inte sant?

jag menar, det är väl inte mer än ett konto på silkroad man har? inte behöver man väl identifiera sig gentemot forum-innehavaren?
Citera
2014-04-16, 22:30
Medlem
underdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag blir fundersam, hur lyckas man åka fast genom att kränga på silkroad?
om man ser till att hålla sin identitet skyddad på nätet och på silkroad hur kan någon komma en på spåren?

det jag misstänker är att de varit oförsiktiga med identitet på nätet samt inte kört tillräckligt krypterat samt tankat över bitcoins till ett vanligt bankkonto.

vad är era teorier?
Jag har för mig att de var rätt så kreativa. Beslag tog knarkbrev från posten och lyckades på något sätt spåra upp vilket postkontor de var postade ifrån.

Sen fanns det ju de som dealade utanför Silkroad också och åkte fast på den vägen.
Citera
2014-04-16, 22:33
Medlem
underdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo

Värt att påpeka är att FBI speglade SR en längre tid (flera månader) innan den åkte ner, så de bör sitta på all kommunikation som bedrevs utan PGP-kryptering... Tvivlar dock på att de har delat med sig av den till svensk polis.
Citera
2014-04-16, 22:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underdjuret
Jag har för mig att de var rätt så kreativa. Beslag tog knarkbrev från posten och lyckades på något sätt spåra upp vilket postkontor de var postade ifrån.

Sen fanns det ju de som dealade utanför Silkroad också och åkte fast på den vägen.
dealar man utanför och kommer i kontakt med fysiska människor så fattar jag att man åker fast, det är bara en tidsfråga, det är ju det som är fördelen med att vara postkran, man träffar aldrig någon.

jo, jag kan tänka mig att om snuten beställde knark själva så fick dom ju kuvert med knark och en poststämpel på och kunde då således lista ut från vilket postkontor det kom och sedan ha span på X antal brevlådor. då är min teori att de har dumpat knarket i typ samma låda hela tiden eller en rotation på några lådor i närområdet. alltså åter igen. rent slarv.
Citera
2014-04-16, 22:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Värt att påpeka är att FBI speglade SR en längre tid (flera månader) innan den åkte ner, så de bör sitta på all kommunikation som bedrevs utan PGP-kryptering... Tvivlar dock på att de har delat med sig av den till svensk polis.
att pyssla med sånt här utan kryptering är ju bara dumt i huvudet.
Citera
2014-04-16, 22:45
Medlem
Citat:

Som jag har förstått det så stämmer den här historian eller att det var på liknande sätt. Polisen beställde till och med från säljaren. Enligt någon sida så blev de inplockade några dagar efter FBI tog ner SR dock. Om det var på grund av att polisen trodde att dom hade kort om tid eller att FBI hade delat information sägs dock inte.

De sålde varor under namnet: Sweexpress
kopia på deras affärssida: http://antilop.cc/sr/vendors/00052b2fd6.htm

Antar att det är för tidigt för att fråga om någon har tillgång till FUP?
Citera
2014-04-16, 22:50
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Som jag har förstått det så stämmer den här historian eller att det var på liknande sätt. Polisen beställde till och med från säljaren. Enligt någon sida så blev de inplockade några dagar efter FBI tog ner SR dock. Om det var på grund av att polisen trodde att dom hade kort om tid eller att FBI hade delat information sägs dock inte.

De sålde varor under namnet: Sweexpress
kopia på deras affärssida: http://antilop.cc/sr/vendors/00052b2fd6.htm

Antar att det är för tidigt för att fråga om någon har tillgång till FUP?
ok. jag ser genast två svagheter utan ens tittar närmare.
1. bilderna som de har lagt upp kan innehålla geotaggar.

2. de printar etiketter. nu vet inte hur mytigt detta är, men det har cirkulerat många år, att printers printar "osynlig" info på pappret/etiketten som gör den spårbar, typ serienummer.
Citera
2014-04-16, 22:53
Medlem
elastikmandens avatar
Bättre att försöka "fånga in" de riktiga bedragarna, folk köper ju det som säljs, men ibland säls det även barn, varför inte fokuseras det så lite på det? Att även poliser handlar därifrån, är väl inget konstigt? Men? Förlåt för OT.
Citera
2014-04-16, 22:54
Medlem
brutefishs avatar
på något sätt känner jag de har åkt fast pga slarv, att de har lämnat spår.
skulle de t.ex. postat knarket på olika brevlådor i olika städer varje gång så skulle det aldrig gå att spåra dom till något specifikt postkontor.
Citera
2014-04-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
på något sätt känner jag de har åkt fast pga slarv, att de har lämnat spår.
skulle de t.ex. postat knarket på olika brevlådor i olika städer varje gång så skulle det aldrig gå att spåra dom till något specifikt postkontor.
I teorin ja, men det är nog ganska krävande att posta i olika städer när köpare kräver postning varje dag och köra bil dagligen med droger i är ingen favorit hos kriminella baserat på min erfarenhet av filmer. Det var ganska mycket dom sålde och de var en av de populäraste haschförsäljarna iaf.
Citera
2014-04-16, 23:02
Medlem
underdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
I teorin ja, men det är nog ganska krävande att posta i olika städer när köpare kräver postning varje dag och köra bil dagligen med droger i är ingen favorit hos kriminella baserat på min erfarenhet av filmer. Det var ganska mycket dom sålde och de var en av de populäraste haschförsäljarna iaf.
Den man borde ha gjort är att inte använda samma standard kuvert till alla leveranser utan ha varierat brevets utformning. Om du postar 100 identiska brev varje dag så kommer det tillslut vara någon som blir lite misstänksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in