OnT: Att priser går till något som har med Higgs-partikeln att göra är väldigt troligt, men är Higgs (personen) verkligen favorit? Utan att vara för påläst inom ämnet, har jag läst/hört att Francois Engbert förutspådde partikeln först, och han sägs vara en trolig(are) kandidat.
En fråga till er fysiker/kunniga inom ämnet: Jag har sett en video som förklarar att Higgs-partikeln endast ansvarar för 1% av våran massa, d.v.s själva materian, och att resten är rena energi-fluktuationer i gluon-fältet. Har jag förstått det rätt?
Higgs kommer inte att vinna eftersom det endast är ett expriment av samma forskare och ingen annan har duplicerat det, en dag kommer higgs förmodligen att få det , men inte i år!
Higgs kommer inte att vinna eftersom det endast är ett expriment av samma forskare och ingen annan har duplicerat det, en dag kommer higgs förmodligen att få det , men inte i år!
Tycker Higgs kan få det nu. Kankse delat med någon annan som formerade teorin bakom det om det nu fanns någon sådan. Är inte insatt hur det gick till där för 50 år sedan eller vad det var.
Bättre att ge ut nobelpriset för LHC experimentet något annat år och dela det på flera. Ta de äldsta först, de yngre kan vänta.