2013-10-08, 00:34
  #1
Medlem
Min dotter köpte en mobil som var låst till Telenor. Vi köpte en upplåsning hos telenor så hon kan använda sitt nya simkort ifrån Telia. Vi följde allt från början till slut, men det funkar inte ändå?

Varje gång hon startar mobilen står det att hon måste fylla i pin-koden. Efter det är den ändå inte upplåst?
Jag är tyvärr helt grön på sånt här.

Finns det någon här som varit med om samma problem? Hur löste du det?

Tack på förhand.
/J
Citera
2013-10-08, 07:51
  #2
Medlem
lorebfs avatar
Om telenor har låst upp telefonen så ska det bara vara att stoppa i vilket simkort som helst.
Att man får ställa in koden till simkortet är inget konstigt.. Det måste man alltid göra om man startar om mobilen så länge man inte tagit bort koden helt från simkortet (har inget med telefonen att göra)

Det jag skulle gjort i ditt läge är att gå till Teliabutiken och prata med dem.. Om de säger att den är låst till telenor så skulle jag visa kvitto på att jag låst upp den där.. Sedan om de inte kan lösa det så får man gå till telenor igen.

Eller så går du direkt till telenor och pratar med dem.
Citera
2013-10-08, 10:59
  #3
Medlem
pterodactyls avatar
Om telefonen är en iphone måste du koppla in telefonen i itunes för att uppkopplingen ska kicka in.
Citera
2013-10-08, 11:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pterodactyl
Om telefonen är en iphone måste du koppla in telefonen i itunes för att uppkopplingen ska kicka in.

Vi gjorde det, kopplade i telefonen i itunes och sen synkade allting men det funkar ändå inte.
Citera
2013-10-08, 11:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
Om telenor har låst upp telefonen så ska det bara vara att stoppa i vilket simkort som helst.
Att man får ställa in koden till simkortet är inget konstigt.. Det måste man alltid göra om man startar om mobilen så länge man inte tagit bort koden helt från simkortet (har inget med telefonen att göra)

Det jag skulle gjort i ditt läge är att gå till Teliabutiken och prata med dem.. Om de säger att den är låst till telenor så skulle jag visa kvitto på att jag låst upp den där.. Sedan om de inte kan lösa det så får man gå till telenor igen.

Eller så går du direkt till telenor och pratar med dem.

Telenor har inte låst upp telefonen "på plats" så att säga, vi köpte en upplåsningskod från deras hemsida. Tycker bara det är skumt att hon måste fylla i pinkoden varje gång hon startar om mobilen.
Kanske ska ringa telenor och höra med dom om varför det inte funkar.
Citera
2013-10-08, 11:58
  #6
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovmumrik
Telenor har inte låst upp telefonen "på plats" så att säga, vi köpte en upplåsningskod från deras hemsida. Tycker bara det är skumt att hon måste fylla i pinkoden varje gång hon startar om mobilen.
Kanske ska ringa telenor och höra med dom om varför det inte funkar.

PIN-koden har ingenting med saken att göra. PIN-koden är till för att skydda ditt SIM-kort från otillåten användning t.ex om du tappar telefon ska ingen kunna ta SIM-kortet och använda dina pengar/komma åt kontakter.
Citera
2013-10-08, 13:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovmumrik
Vi gjorde det, kopplade i telefonen i itunes och sen synkade allting men det funkar ändå inte.

Ni måste återställa telefonen för att den ska bli upplåst, gör en säkerhetskopia först bara.
Citera
2013-10-08, 14:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorleif
Ni måste återställa telefonen för att den ska bli upplåst, gör en säkerhetskopia först bara.

Ok, är inte risken bara då att den uppdaterar till ios 7...(02?) som tydligen inte ska vara så bra när man återställer mobilen?
Citera
2013-10-08, 16:40
  #9
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovmumrik
Ok, är inte risken bara då att den uppdaterar till ios 7...(02?) som tydligen inte ska vara så bra när man återställer mobilen?

Vad ska inte vara bra i iOS 7? Ser (och funkar) bra för de i min umgängeskrets som använder det.
Citera
2013-10-08, 16:43
  #10
Medlem
pterodactyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovmumrik
Ok, är inte risken bara då att den uppdaterar till ios 7...(02?) som tydligen inte ska vara så bra när man återställer mobilen?

Problemen som folk har med uppdaterade versioner baserar sig på att dom haft ios 7 beta installerad utan att egentligen ha rätt till det ie apple developer, eller varit jailbreakade. Om inget av detta gäller eran telefon har du inget att oroa dig för annat än att den grafiska designen skiljer sig åt på gott och ont. Mer en smaksak.
Citera
2013-10-08, 21:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grovmumrik
Ok, är inte risken bara då att den uppdaterar till ios 7...(02?) som tydligen inte ska vara så bra när man återställer mobilen?

Den kommer absolut få iOS 7, men lösningen på ditt problem är att just återställa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in