• 1
  • 2
2013-10-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellint
Javisst kan jag det. Jag har en medfödd tanddefekt som kostat mig över 160 000:-. En tandskada förutom det som kostat mig dryga 70 000:-. Båda hade omfattats av en bra barnförsäkring. Jag har ett barn, försäkrat sedan födsel, som vid 18 års ålder får konstaterat laktosintolerans. Ingen ökning av hennes premie men utbetalat belopp för sjukdom. Hon kommer dessutom slippa högre premie på sin vuxenförsäkring eftersom hennes barnförsäkring gällde vid sjukdomskonstaterandet. Det kan kännas onödigt, men jag är inte glad på mina föräldrar för de extrakostnader jag haft pga deras snålhet.å

Då hade det i ditt fall helt klart lönat sig. Borde inte ett sådant fel även funnits hos någon förälder så att de kunnat gissa sig till förhöjd sannolikhet för detta även hos dig ? Isåfall kan jag hålla med om att de borde haft en försäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av tymme
Nej, försäkringar är ju självklart för det mesta en dålig affär för köparen. Men det man betalar för är ju tryggheten i att inte behöva ta jobbiga beslut där pengar eller ekonomi är inblandade. Känner man att man har råd med alla oförutsedda utgifter och att man inte har några problem att hosta upp eller ta ledigt när det behövs osv finns det såklart ingen anledning att teckna en föräldraförsäkring.

Även det är helt korrekt. Det är ingen välgörenhet de pysslar med.

Gissar att tråden kommer inte så mycket längre om ingen kan bidra med fler historier likt den Bellint bidrog med. Det lutar nog ändå åt att jag tecknar en barnförsäkring. Dels på grund av att det just nu endast rör sig om 800 om året och dels för att det är det "säkra alternativet", särskilt som ungen inte ens är ute ännu. Det jag ogillar är att det är så jäkla svårt att jämföra försäkringar mellan bolag på grund av alla paranteser och undantag, vilket mest ger en känsla av att man blir lurad :-(
Citera
2013-10-08, 21:20
Medlem
Nej, jag hade inte någon förälder med tanddefekter. Jag hade ett barn med finskt påbrå men ingen påvisad laktosintolerans. Det är dyrt med försäkringar, jättedyrt. Kan man bära kostnaden och ersättningen för ev sjukdom är det väl sådär ok. Men jag har svårt att ta att mitt barn skulle drabbas av att jag inte tecknade försäkring. Men jag hållet med dig om att det är svårt att teckna försäkring. Man vill ju så gott men försäkringvillkoren är helt omöjliga att förstå sig på.
Senast redigerad av Bellint 2013-10-08 kl. 21:23.
Citera
2013-10-08, 22:23
Medlem
Som insatt i försäkringsvärlden kan jag meddela att graviditetsförsäkringar är försäkringsbolagens stora kassakor.

Bellint: Dina föräldrar var förmodligen inte snåla. Det är väldigt låg risk på graviditeter och de visste kanske det. Såvitt jag vet är dessutom graviditetsförsäkringar ett relativt nytt koncept.
Citera
2013-10-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nydag
Som insatt i försäkringsvärlden kan jag meddela att graviditetsförsäkringar är försäkringsbolagens stora kassakor.

Bellint: Dina föräldrar var förmodligen inte snåla. Det är väldigt låg risk på graviditeter och de visste kanske det. Såvitt jag vet är dessutom graviditetsförsäkringar ett relativt nytt koncept.

Det är ungefär min slutsats. Vi har haft en gratis graviditetsförsäkring. Vi fick erbjudande om att teckna en betald sådan för ... tror tusan det var 1300. Sanslöst, och när man läste villkoren tyckte jag det stod rätt tydligt "Tecknar du denna kommer vi skratta åt dig". För den täckte i princip ingenting som rimligen kan hända. Jag behöver nog inte säga att vi inte tecknade den. Även om den första känslan ju var att "hjälp! ska vi verkligen avstå?" så sade sunt förnuft att det var pengar i sjön.

Barnförsäkringen känns lite mer värdefull eftersom den inkluderar olycksfallsförsäkring och hjälper som sagt till att sänka övriga premier. Även om den är åtminstone dubbla pengen jämfört med min och min frus olycksförsäkringar. Jag ser dock att de har fyllt i maxbeloppen på alla ersättningar, vilken lär driva upp premien en aning. Och seriöst.. hur stor är risken att barnet ska vara till 50% oförmöget att arbeta i sitt framtida liv ? Jag gissar på väldigt nära noll då alla tester vi gjort hos barnmorskan visat på helt normala värden.
Citera
2013-10-08, 23:07
Bannlyst
För att tjäna pengar om man har tur eller otur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem