2013-10-08, 02:41
Medlem
Vad för slags relation har hon till den utvalda vännen? Att ha varit vänner i två och ett halvt år är ju inte särskilt mycket. En gudmor/gudfar är ju någon man verkligen väljer med omsorg. Det är ju trots allt personen (i alla fall traditionellt sätt, vet inte hur det är rent juridiskt) som ska ta hand om ens barn om man går bort.

Det förtroendet fås inte bara genom att snickra ihop en Ikea-säng eller att man "funnits där" (vilket såklart också är bra, och din vän uppskattar säkert det) under en kortare period, nej det förtroendet vill man nog ge till någon man känner väldigt väl och känt ganska länge.
Citera
2013-10-08, 03:09
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Vänta nu... I en annan tråd från tidigare i år skrev du "Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 3 år."
Nu skriver du att "via mig träffar hon sin kille för snart två år sen. De passade jättebra, och trots att jag var singel vid den tidpunkten och intresserad av honom".

Du tycks ha dålig tidsuppfattning.
Senast redigerad av Igor-Mortis 2013-10-08 kl. 03:13.
Citera
2013-10-08, 03:51
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gr3en
men vafan, gudmor, vet du inte vad det innebär?

Om föräldrarna till exempel skulle gå bort i en trafikolycka så blir det gudföräldrarna som tar hand om och uppfostrar barnet. Du vill alltså få tjing på ungen i utbyte mot en ihopskruvad spjälsäng och ett lån på några hundra kronor?

det kanske är sådana förväntningar som gör att du kanske inte anses vuxen/mogen/ansvarsfull nog att ta hand om någon annans barn resten av livet?

Nej, det är inte vad att vara gudmor innebär, inte numera. En gudmor ska, om barnet döps i kyrkan, stötta barnet i den kristna tron, lära det be o s v (det är vad som står på fadderbeviset). Men eftersom de flesta som döper sina barn i kyrkan är hycklare som gör det "bara för att det är fint" kommer det sällan på fråga med några med några lektioner i kristendom hemma, så man förväntas snarare ge presenter o s v. Om bägge föräldrarna dör i en trafikolycka kan man glömma att soc bara kommer och lämnar över barnet till någon bara för att hon är gudmor, barnet placeras hos lämpliga (enligt soc alltså) släktingar, och finns inga sådana kanske gudförälder kan komma i fråga men inte utan en rejäl utredning. Det är troligare att barnet hamnar i familjehem (snarare tvångsadoption).

@TS! Jag förstår att du tycker du ställt upp till max, du har ju faktiskt hjälpt tjejen. Men att göra sådant bara för att man förväntar sig olika saker i gengäld är rätt omoget (och varför gör du saker du får ont av?!). Klart att hon hellre vill ha en äldre vän som gudmor, inget konstigt med det. Men man kan faktiskt välja flera faddrar, du kan ju säga till din kompis att du hjälpte henne och nu kräver att få bli fadder så kanske du får bli det...
Citera
2013-10-08, 10:54
Medlem
SaftMajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis
Vänta nu... I en annan tråd från tidigare i år skrev du "Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 3 år."
Nu skriver du att "via mig träffar hon sin kille för snart två år sen. De passade jättebra, och trots att jag var singel vid den tidpunkten och intresserad av honom".

Det här blir bara mer och mer spännande! Som ett avsnitt av "Vinterviken" klonat med "Varuhuset"
Citera
2013-10-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igor-Mortis

Vi hade en paus på ett bra tag jag och min nuvarande då.
Citera
2013-10-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Nej, det är inte vad att vara gudmor innebär, inte numera. En gudmor ska, om barnet döps i kyrkan, stötta barnet i den kristna tron, lära det be o s v (det är vad som står på fadderbeviset). Men eftersom de flesta som döper sina barn i kyrkan är hycklare som gör det "bara för att det är fint" kommer det sällan på fråga med några med några lektioner i kristendom hemma, så man förväntas snarare ge presenter o s v. Om bägge föräldrarna dör i en trafikolycka kan man glömma att soc bara kommer och lämnar över barnet till någon bara för att hon är gudmor, barnet placeras hos lämpliga (enligt soc alltså) släktingar, och finns inga sådana kanske gudförälder kan komma i fråga men inte utan en rejäl utredning. Det är troligare att barnet hamnar i familjehem (snarare tvångsadoption).

@TS! Jag förstår att du tycker du ställt upp till max, du har ju faktiskt hjälpt tjejen. Men att göra sådant bara för att man förväntar sig olika saker i gengäld är rätt omoget (och varför gör du saker du får ont av?!). Klart att hon hellre vill ha en äldre vän som gudmor, inget konstigt med det. Men man kan faktiskt välja flera faddrar, du kan ju säga till din kompis att du hjälpte henne och nu kräver att få bli fadder så kanske du får bli det...
Tack för ditt svar. Jag tänker lägga detta bakom mig då det är deras unge och de bestämmer.
Dock så verkar hon tro att vårdnaden genast går till gudmodern om det händer dem något.
Citera
2013-10-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Håller med. Otack är världens lön. Tyvärr verkar det ibland som att man inte får något alls för att man ställer upp med hjälp o tjänster. Och detta av folk man trodde sig känna.
Kommer ihåg en gång för 2-3 år sedan - fixade en kollegas bil (den hydrauliska kopplingingen behövde luftas + ny olja) på 2 timmar och det räddade deras semesterresa. Ersättning: ett "Tack".
Grejen är ju att jag aldrig mer kommer att ställa upp för just dessa.
Vad för slags "ersättning" hade du förväntat dig? Känns det inte bra att hjälpa andra? Två timmar av din tid är väl ingenting borgarbracka.
Citera
2013-10-08, 12:26
Medlem
Och till TS. Om du skulle passa barnet en helg, vad förväntar du dig då i gengäld? Bli inskriven i din väns testamente?
Citera
2013-10-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzerkurt
Och till TS. Om du skulle passa barnet en helg, vad förväntar du dig då i gengäld? Bli inskriven i din väns testamente?
-.- nej. Men ett tack skulle kanske sitta fint!
Citera
2013-10-08, 13:55
Medlem
provocative77s avatar
Förstår lite hur du känner, även om ni bara känt varandra i två år.
Min sambo hamnade i samma läge.
En vän, sedan länge blev gravid.
Denna vännen brukar ibland glorifiera min sambo eftersom hon alltid finns där, både till denna tjej liksom alla andra hon känner.
Även om något skulle hända föräldrarna så har även sambon ekonomi att ta hand om ett föräldralöst barn utan ekonomisk ersättning. I dagens samhälle funkar det visserligen inte så.

När det blev dax att utse en gudmor (något jag personligen ser som trams ) valde tjejen en kompis hon haft i ett halvår.
Sambon grävde visserligen inte ner sig. Men klart att hon började fundera på om någon tog deras vänskap för given.

Bäst i den historien var att tjejen gått ut offentligt med sitt val av gudmor vilket resulterade i att den tilltänkta gudmodern sa upp kontakten med tjejen o där stod hon utan gudmor på dopet
Citera
2013-10-08, 14:00
Medlem
Katzyns avatar
Det låter lite som att du inte har balans på den här relationen. Som att du ger och ger och sen förväntar dig att få tillbaka. Det fungerar inte så. Man kan inte räkna med att en annan person vill ge tillbaka bara för att man själv gett saker till denna.

Sen är ju uppgiften som gudmor att lära barnet om den kristna religionen och se till att de håller sig till kristna värderingar. Jag antar att du är kristen och hade tänkt ta den uppgiften på allvar eftersom du är besviken?
Citera
2013-10-08, 14:17
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Förstår lite hur du känner, även om ni bara känt varandra i två år.
Min sambo hamnade i samma läge.
En vän, sedan länge blev gravid.
Denna vännen brukar ibland glorifiera min sambo eftersom hon alltid finns där, både till denna tjej liksom alla andra hon känner.
Även om något skulle hända föräldrarna så har även sambon ekonomi att ta hand om ett föräldralöst barn utan ekonomisk ersättning. I dagens samhälle funkar det visserligen inte så.

När det blev dax att utse en gudmor (något jag personligen ser som trams ) valde tjejen en kompis hon haft i ett halvår.
Sambon grävde visserligen inte ner sig. Men klart att hon började fundera på om någon tog deras vänskap för given.

Bäst i den historien var att tjejen gått ut offentligt med sitt val av gudmor vilket resulterade i att den tilltänkta gudmodern sa upp kontakten med tjejen o där stod hon utan gudmor på dopet

Va?
1. Den gravida tjejen frågade alltså inte (den tilltänkta) gudmodern innan det "fastslogs" utan annonserade det istället direkt "offentligt"?
2. På grund av att den gravida tjejen annonserade det offentligt sa den tilltänkta gudmodern upp bekantskapen?

Va i helvete
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in