• 1
  • 2
2013-10-11, 18:16
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag är lite förvånad över att det inte är ättika, socker, peppar eller lök i lagen, men jag tänker nog på inlagd sill.
Tittade i min lokala butik idag och de säljer saltsill i kiloshinkar i plast för 70 kronor. Ingredienserna ska tydligen bara vara sill och salt, men den som har gravat vet ju att saltet blir till lag med denna behandling.
På burken stod någon kryptisk instruktion om urlakning: "Inläggning 12 timmar, stekning 2-4 timmar", som troligen syftar på den tid sillen måste lakas ur innan den blir aptitlig.

Steksillen som fanns i hyllan bredvid är ju som sagt färdigurlakad, men är efter detta inlagd i vatten, salt, ättika och ett par till ingredienser. Sillhinken är kylkonserv, så det kan bli läge att köpa en sådan och laka ur själv vid behov.

Saken från början var den att min lokala butik är frikostig med att sälja ut varor med sista datum för konsumtion till halva priset, vilket gör att den färska sillen (med huvud) reas ut för 30 pix. Till det priset (som också akutströmmingen betingar) så kan det vara läge att tillaga den svenska husmanskostens allra finaste läckerheter.
Jag ska nog leta upp ett fint recept på stekt färsk sill och ovanpå det köpa hem en hink saltsill för vidare behandling.
Citera
2013-10-11, 20:56
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
<klipp>
Jag ska nog leta upp ett fint recept på stekt färsk sill och ovanpå det köpa hem en hink saltsill för vidare behandling.

Låter som en underbar idé.
Citera
2014-02-07, 20:35
Medlem
Skrevs avatar
Jag kan nu själv svara på min ursprungliga fråga, eftersom jag hittade det här receptet.
http://www.vastsverige.com/sv/bohusl...ll-med-loksas/

Så här gör man enligt Leif Mannerström för att få färsk sill att anta samma angenäma smak som den insaltade:
Citat:
Så här gör jag när jag blir sugen på stekt, salt sill, som inte alls tar så lång tid att laga till. Förr var det vanligt att köpa hel salt sill och vattna ur den, men enligt min mening ger hemsaltad sillfilé det absolut bästa resultatet.

Köp färsk sill några dagar i förväg. Rensa sillen och flå den. Salta noga på båda sidor och lägg dem i ett platt kärl som får plats i kylskåpet, ev. tillsammans med rom. Två dagars insaltning kan vara lagom.
Dessutom säljer min lokala butik nu färdiga fileer ur egen tunna över disk för 55 kr/kg. Den behöver vattnas ur ett par timmar före tillagning, men fan så gott det blir.

Tunnsillen duger förstås också till inläggning, så det blev hemgjord både lök- och senapssill till jul. Mycket godare än köpt.
Citera
2017-03-17, 14:11
Medlem
japanskbruds avatar
stekt sill i ätttikslag är fan bäst ..med rödlök .. äter det nästan varje dag ..så kommer säkert bli förgiftad av dioxin och pcb till slut..
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-17 kl. 14:13.
Citera
2017-03-18, 11:26
Medlem
Aahh herrejävlar vad det forsade till i munnen.

Stekt salt sill är en av världens bästa fattigrätter.

Köp saltsill, antingen hel sill i tunna eller salta filéer. Rensa ev och skölj, lägg i rikligt med kallt sötvatten och avsalta 1-2 dygn.
Tag ur sillen, skölj av, badda torrt med hushållspapper och lägg på en kökshandduk att få torka något.

Blanda nymortlad vitpeppar i grovt rågmjöl och vispa upp några äggvitor.
Panera fiskens köttsida först i mjölet, sen doppas de i äggvita och sen ännu en gång i mjölet.
Bryn smör i en gjutjärnspanna, stek sedan sillen på medelvärme på skinnsidan tills de nästan är klara, stek därefter på den panerade sidan tills gyllene färg erhålles.
Släng sedan i lite mer smör i pannan, i med grovskuren steklök och småklyftat surt svenskt vinteräpple. Stek allt så det bryns rejält. Tag ur det ur pannan.
Deglacera pannan med mjölk, salta och släng i en nypa socker och vitpeppar. Reducera något. Såsen ska vara tunn. Sila av.

Servera sill med mjölig kokt potatis, lök och äpple, rårörda lingon, sås, kall Falcon Bayersk samt ett vettigt knäcke.

Fan, nu får jag cykla till fiskbilen. ..
Citera
2017-03-18, 20:03
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
stekt sill i ätttikslag är fan bäst ..med rödlök .. äter det nästan varje dag ..så kommer säkert bli förgiftad av dioxin och pcb till slut..

Ändå bättre är stekt makrill i ättikslag med rödlök
Citera
2017-03-24, 08:21
Medlem
Hitlor-Kugens avatar
Blev inspirerad och köpte en hink saltsill häromdagen, så nu jävlar skall det ätas sill!

89:- för ett kg sill är väl ändå acceptabelt, även om jag är av naturen snål..Svårt att hitta billigare fisk iaf
Blev nästan lite besviken att den kom färdigfilead, men skall inte klaga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in