2013-10-06, 14:36
Medlem
Ja, som rubriken vad är poängen med att tillaga mat på det sättet?

Själv kommer jag i stort sett enbart på nackdelar jämfört med att bara tillreda som vanligt i ugn. Till exempel att mat som kommer i direkt kontakt med saltet blir oftast för salt i kontaktytan och att man förlorar skyn. Några gånger har jag sett saltbakad potatis med skinnet på där skinnet inte äts och då verkar det inte finnas någon poäng över huvud taget.

Möjligen kan jag tänka mig att man kanske ibland vill ta bort sky och annan vätska eftersom det inte går att använda till sås. Typ om man gör ugnsbakad gädda eller nåt och helst inte vill ha en gäddsmakande sås till.

Upplys mig Flashback!
Citera
2013-10-06, 14:47
Medlem
dePauls avatar
Saltet drar åt sig vätska. På gott och ont.

~Paul~
Citera
2013-10-06, 17:25
Medlem
MeanMEs avatar
När du saltbakar kött så får du en lite annorlunda tillagning och konsistens på köttet.
Du bakar/ångkokar ju i stället för steker eller grillar köttet.
Saltet kombinerat med äggvitan bildar ju en barriär där köttet ångkokas i sina egna safter.
Brukar resultera i ett väldigt mört och smakrikt kött främst för att en del av vätskan som avges i början sugs in i köttet senare så att mixa in smakrika kryddor typ vitlök i saltet kan vara en bra idé.

Såg en variant där lamm och skinkstek gjordes i en jutesäck med bara salt och kryddor och ställdes på sidovärme i en stenugn. Vart ruggigt gott.
Citera
2013-10-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Saltet drar åt sig vätska. På gott och ont.

~Paul~
Tackar för svaret. Så generellt är poängen med tekniken, jämfört med att till exempel slå in i folie, att få bort en viss mängd vätska utan att för den sakens skull torka ut käket helt?

Fast jag blir fortfarande inte riktigt klok på poängen med att saltbaka potatis. Skalet blir ju för salt för att äta, åtminstone för min smak, och någon vätska lär ju inte dras ut.
Citera
2013-10-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U.Yojimbo
Tackar för svaret. Så generellt är poängen med tekniken, jämfört med att till exempel slå in i folie, att få bort en viss mängd vätska utan att för den sakens skull torka ut käket helt?

Fast jag blir fortfarande inte riktigt klok på poängen med att saltbaka potatis. Skalet blir ju för salt för att äta, åtminstone för min smak, och någon vätska lär ju inte dras ut.

ta bort skalet om det är för salt

det blir en väldig skillnad på saltkokt potatis och potatis kokt i vatten, den saltkokta smakar mer potatis och är betydligt torrare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in