2013-10-06, 12:52
Medlem
hej ska sätta i hop en garderobsodling har 2 st 400 watt högtryckslampor ca 4 kvm har lite frågor hoppas på lite svar
fråga 1. köpa fröer hur viktigt är själva ursprunget på fröerna är det ngn större skillnad på fröernea beroende vilket bolag det kommer ifrån eller ska jag bara köpa dom billigaste?
fråga 2.och blir det ngn större skillnad på autoblom vs vanliga feminized.
kommer nog tusentals frågor till men börjar med dessa så länge..
Citera
2013-10-06, 14:42
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redgunn
hej ska sätta i hop en garderobsodling har 2 st 400 watt högtryckslampor ca 4 kvm har lite frågor hoppas på lite svar
fråga 1. köpa fröer hur viktigt är själva ursprunget på fröerna är det ngn större skillnad på fröernea beroende vilket bolag det kommer ifrån eller ska jag bara köpa dom billigaste?
fråga 2.och blir det ngn större skillnad på autoblom vs vanliga feminized.
kommer nog tusentals frågor till men börjar med dessa så länge..

Fråga 1: Du uttrycker dig lite konstigt tycker jag. Det finns olika seedbanks (ställen där du kan köpa fröer), beroende på vilken seedbank du köper via så finns det olika producenter av fröer (t ex Barneys Farm, Dutch Passion, Green House Seeds, etc...), dessa i sin tur har olika strains att välja mellan där utbudet kan variera en hel del.
Vad man ska välja är ju helt upp till vad man själv är ute efter! En strain som inte blir stor och som ger bra rus är Blue Cheese exempelvis.

Fråga 2: Autoblom (Autoflower, "AF") blommar automatiskt efter ett antal dagar (under en månad i vegg vanligtvis..) och är inte styrd av ljuscykeln som vanliga strains är. Rent genrellt så kan man säga att AF yieldar mindre än vanliga också. Dessutom går AF-strains inte att klona.
Kort och gott, ska du odla inomhus så ska du välja vanliga fröer om du inte är ute efter att specifikt testa en AF-strain.
Citera
2013-10-24, 09:54
Medlem
Lånar tråden lite, har precis börjat odla och nu har tre långben flyttat in i odlingen. Funderar på om dessa spindlar är bra då dessa kanske äter upp alla insekter?
Så hur bör jag förhålla mig till spindlar bland min små plantor?
Citera
2013-10-25, 00:33
Medlem
Rymd-Tores avatar
Jag kidnappar också tråden. Jag odlar i en övergarderob så det är lite problem men takhöjden. Och då undrar jag om man kan beskära plantorna så de inte växer mer på höjden utan ut på sidorna istället.
Citera
2013-10-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymd-Tore
Jag kidnappar också tråden. Jag odlar i en övergarderob så det är lite problem men takhöjden. Och då undrar jag om man kan beskära plantorna så de inte växer mer på höjden utan ut på sidorna istället.

Du kan ju binda ner plantan ganska rejält som bilden visar http://www.rollitup.org/marijuana-pics/images/87783/1_plant2.jpg
Va försiktig så hon inte går av
Citera
2013-10-25, 01:35
Medlem
Rymd-Tores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmyes
Du kan ju binda ner plantan ganska rejält som bilden visar http://www.rollitup.org/marijuana-pics/images/87783/1_plant2.jpg
Va försiktig så hon inte går av
Tack! Det verkar vara en bra idé
Citera
2013-10-25, 10:52
Medlem
dcafes avatar
Citat:

Du kan "supercropa" d.v.s. ta och helt enkelt knäcka topparna lite så de ligger ner i fortsättningen. Plantorna klarar det och läker ihop såret med den nya växtvinkeln. Man bara nyper tag med tummen och pekfingret, kniper till och vickar till så ligger topparna snällt sen.
Citera
2013-10-25, 18:46
Medlem
Rymd-Tores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcafe
Du kan "supercropa" d.v.s. ta och helt enkelt knäcka topparna lite så de ligger ner i fortsättningen. Plantorna klarar det och läker ihop såret med den nya växtvinkeln. Man bara nyper tag med tummen och pekfingret, kniper till och vickar till så ligger topparna snällt sen.

Tack!
Citera
2013-10-25, 20:21
Medlem
Sweet.Lemonades avatar
Citat:
Tack! Det verkar vara en bra idé
Hade jag varit du hade jag kört scrog utan tvekan. Jag började själv med LST/Supercropping. Kan säga att mitt resultat med scrog blivit mycket bättre, dom växer inte högt alls. Kör dock hydro (bubblare) just nu, så det gör givetvis mycket också. Har en odlingstråd här på forumet, där kan du se utveklingen om du nu vill.

/Sweet L
Citera
2013-10-25, 20:43
Medlem
Om man vill börja med hydro finns det någon enkel lösning. som inte tar så mycket plats.
Citera
2013-10-25, 23:32
Medlem
Sweet.Lemonades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmarkus
Om man vill börja med hydro finns det någon enkel lösning. som inte tar så mycket plats.
Kör du scrog så räcker nog 60x60x100. Sök på scrog så finner du svaren!

/Sweet L
Citera
2013-10-26, 21:00
Medlem
Rymd-Tores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweet.Lemonade
Hade jag varit du hade jag kört scrog utan tvekan. Jag började själv med LST/Supercropping. Kan säga att mitt resultat med scrog blivit mycket bättre, dom växer inte högt alls. Kör dock hydro (bubblare) just nu, så det gör givetvis mycket också. Har en odlingstråd här på forumet, där kan du se utveklingen om du nu vill.

/Sweet L

Ska kolla in den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här