2013-10-06, 07:37
Medlem
Hej alla ! Har legat och tänkt på detta sedan igår eftermiddag. Jag och en kompis va ute och fiskade lite gädda. Det finns en rätt stor vik här där det ligger ett gammalt pappersbruk. När det var i bruk så släppte dom ut en väldans massa kemikalier. Mycket PCB och kvicksilver. Dom muddrade och sanerade viken för 120 miljoner för några är sedan.

Nu till det lustiga. Min kompi fick bottennapp på ett ställe ganska nära land. Jag backade in med båt. Såg något i vattnet jag trodde va en sten jag skulle köra på. La i friläge. Kör på "stenen" den va mjuk. Vi blev jävligt nyfikna på vad det var då. Jag tog en båtshake av järn då. Den här grejen i vattnet va mjuk men stenhård på ytan. Skrapade av den med båtshaken, det såg ut som typ en filt i kolfiberlilnande material. Det såg ut som en falukorv som låg på botten cirka två meter lång och 50 cm bred, och mitt på en knöl som va en meter i omkrets. När vi skulle ta bort båtshaken så hade vi råkat ta hål på den här konstiga saken. Det luktar äckligt som fan. Kom någon orange sörja ifrån. Jävligt kladdig sörja va det. Och det bubblade en massa.

Någon som vet vad detta kan vara ?
Ursäkta stavfel. Har skrivit i mobilen.

Med vänlig hälsning,
Citera
2013-10-06, 07:41
Medlem
Ni tog inga bilder? Jag vet inte om jag missuppfattat, men det var alltså som en stor böjd falukorv med en klump i mitten? Och den läckte någon orange, illaluktande sörja?

Ja, det låter onekligen mycket konstigt. Cancersjuk jättegädda?
Citera
2013-10-06, 07:51
Medlem
Precis så. Nej tyvärr inte , vetifan vad det är. Vi fick för oss att dom har lagt något slags skydd över botten när dom sanerade viken ?
Citera
2013-10-06, 08:10
Medlem
Ring länsstyrelsen o fråga, de kanske vet?:P
Citera
2013-10-06, 08:14
Medlem
Det får bli de imorgon. Är orolig att det är något miljöfarligt. Såg inte särskilt hälsosamt ut ;p
Citera
2013-10-06, 09:18
Medlem
Peter77s avatar
Först lät det lite som en stomatolit men nu vetifan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stromatolit

Lustigt. Åk tillbaka och försök fota och sen fråga någon som borde veta?
Citera
2013-10-06, 11:56
Medlem
blue_no1s avatar
ett inplastat uppsvällt lik!
Citera
2013-10-06, 13:11
Medlem
SandraPalenryds avatar
åt ni fisken..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera